Nebe, Peklo, Střední Čechy podruhé, rejžo!

Martin D. Antonín je český autor fantasy, napsal již přes 20 povídek a ve svém portfoliu má i několik knih. Nejznámější z nich jsou příspěvek do série Kladivo na čaroděje s podtitulem Pekelná šleha a prozatím dvojdílná série Daemonica, jejíž druhý díl je předmětem této recenze. Mimo vlastní publikační činnost překládá komiksy a rád navštěvuje LARPy.

První díl plánované trilogie (jejíž třetí díl je však stále v nedohlednu, pane Antoníne!) nás uvedl do světa, ve kterém se znudění lidští jedinci snaží vyvolat démony, andělé se potýkají s uvadajícím zájmem o duchovno a ďáblové se musí vyrovnat s vnitřními pekelnými potyčkami. Představil nám také klíčové postavy příběhu – démonku Lilith, člověka/duši Antonína Hovězího, anděla Kariela, inkuba Silemona, Nergala – pána Tisíců očí, Lucifera, Lilien – matku Silemona a Lilith, archanděla Honziela a k tomu další nebeské poskoky a pekelné pohůnky.

Druhý díl s podtitulem Andělské rakvičky nás tak může rovnýma nohama vrhnou zpět do příběhu Arnošta Hovězího. Jeho duše obývá tělo démonky a ještě k tomu je sdílí s andělem Karielem, asi nejneschopnějším příslušníkem všech útvarů nebeských strážců pořádku. V další příběhové linii se bratr oné démonky, Silemon, snaží zradit několik pekelných pohlavárů, včetně samotného Lucifera. A k tomu to vypadá, ze Bůh šel do důchodu…

Karty jsou rozdány od minula, bizarní svět byl dostatečně představen a vysvětlen v prvním dílu, který plnil typickou a neoblíbenou roli první části jakékoliv série, kdy děje není dost, zato informací a popisků někdy až příliš. Díky tomu ale mohou čtenáři Andělských rakviček dostat vrchovatou porci akce, prokládanou tu filozofickými chvilkami, tu zvláštními erotickými scénami. Hned zkraje druhého dílu si užijeme pořádnou bitvu mezi pekelníky a nebesníky (sakra, existuje takové slovo vůbec? Nejspíš ne, takže nebešťany), která upoutá a vyplivne čtenáře jako zmuchlaný hadr, pěkně kulervoucí! Holt když se Peklo chystá prorazit na Svět, je jasné, že to Nebe nenechá jen tak. Tentokrát nepůjde o další díl každoročního pošťuchování, tohle bude vyhrocené!

Druhy díl i přes výrazně větší rozsah nemá ani zdaleka tolik hluchých míst jako první. Šikovně využívá dříve představených postav, situací a zákonitostí světa, ve kterém se odehrává, neztrácí čas a servíruje přímočarou a nápaditou akci.

Čtenář se dočká pořádné porce soubojů, intrik i zmíněné erotiky (rozhodně však nečekejte nic standardního, červená knihovna se nekoná). Vrací se také stará známá náruživá letuška Cindy, její návrat na scénu je opravdu impozantní! Autor se také vyřádil na popisu vnadných žen, až na výjimky se mu povedlo udržet se na uzdě a vyhnout se klišé.

Některé nové postavy působí trochu jednoúčelově (jsou tu jen, aby posouvaly děj), ale nevadí naštěstí natolik, aby to bylo rušivé. Děj pěkně plyne a přechody mezi jednotlivými příběhy jsou dobře provedeny a vypointovány. Občas se vyskytující překombinované situace budiž daní za originalitu světa i příběhu.

Celkově knihu musím hodnotit jako o půl třídy lepší než první díl. Pokud vás zaujalo vtipné a zábavné pojetí Pekla a Nebe, Andělské rakvičky i přes jejich výživnost zhltnete jako malinu. Nepočítejte ovšem s tím, že by ve vás kniha zanechala výraznou stopu, je to spíše velmi chutná jednohubka.

Vydal: Straky na vrbě, 2011

Autor: Martin D. Antonín

ISBN: 978-80-87364-20-8