Máte rádi pohádky bratří Grimmů a zároveň jste už dospěli do věku, kdy vás osloví i žánr vyzrálejší sci-fi a fantasy? Tak to vás bude příběh Měsíčních kronik od Marissy Meyerové bavit, protože oba dva faktory splňuje. K tomu si přičtěte povedený děj, sympatické postavy, dobře odvedenou práci autorky při psaní a máte tady další skvělé pokračování netradiční série, za jejímž českým překladem stojí Nakladatelství Egmont.

Marissa Meyerová je úspěšná americká spisovatelka, která se nejvíce ve světě proslavila sci-fi/fantasy sérií Měsíční kroniky. Mladá autorka si uvědomovala už tehdy sílu internetu a s ním spojené reklamy, a proto pod jménem Alicia Blade napsala přes čtyřicet fanfikcí, které jí dopomohly v rozšíření její fanouškovské základny a díky tomu i větší popularitě příběhu.

Cress je třetím dílem Měsíčních kronik a navazuje na dějové linky od Cinder a Scarlet. Tentokrát nás však příběh zavede do prostředí převyprávěné pohádky o Locice, dlouhovlasé princezně s krásným hlasem, která je uvězněná ve věži a čeká na svého chrabrého zachránce. Avšak Meyerová nic samozřejmě v původní verzi nenechala, a tak v knize princeznu nahradí Měsíčňanka Cress, která je držená v družici, jež obíhá kolem planety Země. Miluje poslech opery a místo odvážného prince se pro ni vydá Cinder se svojí posádkou. Ale záchranná mise se trochu zvrtne a skupinka se neplánovaně rozdělí… Podaří se jim opět spojit a zabránit včas svatbě, která může vést k tragédii?

Meyerové se už potřetí v řadě podařilo zachovat námět původní pohádky a zároveň jej okořenit o sci-fi/fantasy prvky, které ladí k její sérii – skvělá práce! Vše působí v konečné verzi nenuceně a vy se tak nemáte problém vžít do děje ani postav.

K našim hlavním hrdinům z předešlých dílů – Cinder, Scarlet, Kaiovi – se nyní přidává naplno i Cress. Je to mladá a trochu naivní hackerka, kterou si zamilujete od první chvíle – jako skořápka (Měsíčňan bez schopností) si zachránila život jen tím, že začala pracovat jako zvěd pro nebezpečnou královnu Levanu. S pomocí nejrůznější skenerů, satelitů, počítačů a programů pro ni Cress zjišťuje ze své družice už několik let informace o důležitých osobách a podává reporty své věznitelce. Kdo by však nechtěl po tak dlouhém uzavření uniknout a žít svobodně? A tak Cress začne spřádat plány na svou záchranu, do kterých zahrne i Cinder, kyborga, která je zároveň ztracenou měsíční princeznou.

Jde vidět, že autorka psát umí a svůj příběh má opět pečlivě promyšlený. Dokáže si pohrát s klasickýmu motivy pohádek a přepracovat je tak poutavě, že od začátku až do konce jen lapáte po dechu a uvažujete, jak to celé dopadne. Meyerová umí skvěle pracovat s dynamikou i postavami, díky čemuž se nemáte šanci nudit a těch šest set stránek uteče jako voda v horském prameni. Pokud hledáte příjemnou oddychovou YA četbu, kde najdete prvky fantasy/sci-fi a klasických pohádek, tak Mesíční kroniky opět potvrdily, že jsou správnou volbou.

Autor: Marissa Meyerová
Vydal: Egmont; 2014
Překlad: Jana Zejmanová