Tajuplné podzemí hradu Karaku vždy lákalo neopatrné dobrodruhy, aby zde hledali štěstí. Většina z nich v chladných sklepních chodbách ale našla jen svoji smrt. Jenže den, kdy Karak znovu otevře své brány, se blíží. Hrdinové, kteří se do něj tentokrát vydali, neberou souboj jako problém a ne jako odpověď. Ale co budou dělat, až se probudí pravý vládce Karaku, nelítostný drak…?

Karak
Autoři Petr Mikš, Roman Hladík
Počet hráčů 2–5 hráčů
Časová náročnost 30 minut
Vhodné od 7 let
Jazyková závislost Česká pravidla, bez textů na komponentech
Pořadí na BoardGameGeeku Nehodnoceno
Mechanismy Házení kostkami, variabilní herní plán, různé schopnosti postav

Duo Petr Mikša a Roman Hladík je ve světě her nováčky – alespoň pokud mluvíme o těch deskových. V civilu se oba věnují tvorbě těch počítačových a podíleli se třeba na populární střílečce Mafia. Jak se jim podařilo vypořádat se se změnou „platformy“?

Karak je kompetitivní dungeon crawl založený zejména na jednoduchosti a široké přístupnosti. Na začátku si každý z hráčů zvolí svého šampiona a jeho figurku postaví na úvodní políčko. Pak začíná samotná partie. Hráč, který je na řadě, se může pohnout až o čtyři políčka. Pokud ale vleze do neprozkoumané oblasti (což se děje prakticky pořád, proč byste se zejména zezačátku courali po vypleněných chodbách), náhodně vybere dílek mapy a vzápětí můžou nastat dvě scénáře. Buď narazí na truhlu s pokladem (respektive si ji vylosuje), nebo na příšeru. Truhla se dá odemknout, příšeře je potřeba se postavit.

Soubojový systém je ve hře velmi jednoduchý. Hodíte dvěma kostkami, a pokud součet překoná sílu nestvůry, vypráskáte ji a máte vyhráno. Pokud ne, slíznete jedno zranění a musíte ustoupit. Vaše síla ale není pochopitelně jen výsledkem náhody, můžete ji modifikovat například nalezenými zbraněmi. Z každého poraženého monstra vypadne předmět. Může to být klíč od truhly, zbraň či kouzelný svitek. Pokud navíc porazíte mumii, jednomu z protihráčů ulpí na kůži proslulé Prokletí Karaku a on nebude moci využít zvláštních schopností svých postav.

Těch je ve hře mimochodem šest a každá má k dispozici právě dvě unikátní schopnosti. Sparťanský válečník Victorius je houževnatý a na rozdíl od ostatních nezakončuje svým bojem kolo, ale pokud hodí šestku, může pokračovat dál, navíc přehazuje hozené jedničky. Černokněžník Lord Xandros si umí přidávat v boji sílu za životy, zlodějka Aderyn se plíží kolem příšer a podobně. Za každou postavu je hra trochu jiná a musíte s tím ve vaší strategii počítat.

Hra končí v momentu, kdy jeden z hrdinů setne hlavu drzému drakovi. Ten získá odměnu v podobě 1,5 vítězného bodu. Každý, komu se podařilo vyloupit některou z truhlic, za ni získá bod navíc. Vítězem se pochopitelně stává hráč s nejvíce body.

Pokud vám přijde princip doopravdy hodně jednoduchý, čtete správně. Hra je totiž určena spíš mladším pařanům a já se nebojím říct, že těm úplně nejmladším, kteří už ale umí počítat a tuší, co znamenají čísílka na kostce. Na krabici by klidně mohlo být napsáno „Moje první RPG“. Na druhou stranu, i ve sbírce dospělých si Karak najde svoje místo. Díky poměrně přátelské době hraní a vysoké přístupnosti dobře poslouží jako filler – jen toho od něj nečekejte až moc, jeho primární cílovou skupinou jsou přeci jen děti.

Počet hráčů podle mého názoru ovlivňuje kvalitu hry. Zatímco ve dvou obvykle jedete na vlastním písečku, každý má dost místa a je především otázkou, kde se najde drak a kdo se na něj jako první dostatečně vybaví, ve víc lidech se z Karaku stává podstatně kompetitivnější záležitost. Hráči si navzájem vyžírají truhly i zbraně a neúspěch jednoho je voda na mlýn druhého. Nikdo navíc nejspíš nedosáhne ideálního vybavení a souboj s drakem je tak mnohem těžší. Do podzemí tak zamiřte nejméně ve třech, lépe však ještě ve více lidech.

Karak je velice jednoduchá kostková hra, jež bude skvělým dárkem k prvnímu vysvědčení vašeho syna. A pokud vy sami preferujete něco jednoduššího nebo chcete pořídit hru do vaší oblíbené hospody, můžete po něm zkusit sáhnout také.

Jednoduchý kostkový dungeon crawler pobaví především děti.