Jak je mezi evropskými deskovkářskými kruhy všeobecně známo, v sousedním Německu se každoročně v druhé půli října koná největší světový festival deskových her. Je to právě Essen SPIEL, na nějž vydavatelé míří s releasy nových her a kde největší skalní fandové mohou lovit podpisy svých oblíbených autorů či ilustrátorů, exkluzivní promo předměty či atraktivní slevy.

Nejinak tomu bylo i letos, 26. až 29. října 2017. Naše redakce byla opět zastoupena osobou Michala Stárka. A jaké to tedy letos bylo?

Tak v první řadě, opět větší. Za historii SPIELu poprvé byli vystavovatelé i v hale 9. Po procházení essenského výstaviště vás mohou solidně bolet nohy, aniž byste kdy vylezli zpod střechy.

Letošní rok se nesl ve znamení dvou výrazných trendů: deskovek simulujících únikové hry (jedna taková řada koneckonců vyhrála letošní cenu Kennerspiel des Jahres) a předělávek slavných herních titulů do duelů (Carcassonne for 2, Catan Duel, Zooloretto Duell, Caverna Cave vs. Cave). Zdá se, že celkovým trendem na světě (který bohužel Česko zatím výrazně nekopíruje) jsou chytré hry pro přesně dva hráče, většinou proti sobě, kde některé mechanismy dvojkovek prostě pro jiný počet hráčů fungovat nemohou.

Jedním z největších taháků letošního Essenu byl Gaia Project, duchovní pokračovatel slavného komplexního eura Terra Mystica, zasazený do scifoidního dobývání vesmíru. Dalším diskutovaným titulem byli Clans of Caledonia, těžkotonážní euro od debutujícího autora zasazené do Skotska 19. století, kdy se rozjížděla výroba whisky. Užijeme si ekonomické soupeření asymetrických klanů na proměnné hexagonální desce.

Czech Games Edition

CGE, sdružení českých autorů, kam patří i náš nejznámější autor Vláďa Chvátil, přineslo letos čtyři novinky:

Krycí jména duet dvojková kooperativní variace Krycích jmen, při níž proti sobě sedí oba hráči a díky oboustranné mapě jsou oba současně jak předváděč, tak hádač pojmů. Každý vidí ze své strany slova jinak (jen některá slova se překrývají a jsou zelená z obou stran) a mají omezený celkový počet tahů, během nějž musejí najít všechna slova, která jsou mapou označená. Duet obsahuje 400 nových unikátních slov na stejně vypadajících kartách, takže krom nového způsobu, jak Krycí jména hrát, může duet sloužit jako slovní rozšíření klasických Krycích jmen a naopak.

To je otázka Party hra s veverkami, kladením otázek mezi hráči a odhadováním, jak by kdo odpovídal. Pomocí různých karet v ruce nejprve sestavíte otázku, např. „co by ti chybělo víc, kdyby to přestalo existovat, pláže, nebo hudba?“. Potom si tázající vybere tázaného a všichni ostatní tipují, jak odpoví, na základě přesnosti svých tipů šplhají veverkami po hoře až na vrchol, kde může ta nejlepší veverka postavit sněhuláka. Proč by měla veverka stavět sněhuláka? To je otázka…

Pulsar 2849 euro novinka od Vladimíra Suchého o vesmírné těžbě a vylepšování raket, která zajímavým způsobem používá kostky.

A konečně Tash-Kalar: Etherweave je nové rozšíření do Tash-Kalaru, přináší novou frakci se schopností manipulovat čas. Díky tomu můžete využívat efekt karty dříve, než ji vůbec dostanete do ruky. Ale pokud už jste kartu spustili, musíte se setsakra snažit, abyste ji do konce partie i zahráli, nebo vás čekají postihy za způsobování časového paradoxu.

Naši redakci ovšem zaujaly i některé z následujících tipů:

Bärenpark – jednoduché rodinné sestavování medvědího parku ve stylu Patchworku či ZaHRAdy. Dílky se draftují ze společné zásoby, kdo dřív přijde, ten víc boduje. Phil Walker-Harding poslední dobou v oblasti jednoduchých, ale zajímavých rodinných her boduje.

Bunny Kingdom – novinka od známého Richarda Garfielda, kde hráči pomocí draftujících karet pokládají králíky na mřížkový herní plán, managují prostředky a chytře se navzájem likvidují. Jako je u IELLA obvyklé, silnou stránkou je vizuál, a při sestavování fantastického králičího království vám právě vizuál pomůže se lépe vcítit do hry.

Cacao: Diamanty – Nové modulové rozšíření do chytrého worker placementu bez workerů, Cacao, kde hráči prodávají kakové boby. Přináší nové kombinace workerů na dílcích a pár nových mechanismů, jako strom života (bodující ty, kdo u něho NEjsou) či doly s diamanty. Je škoda, že se Cacau u nás příliš nedaří, protože oběma rozšířeními (Diamanty i Chocolatl) hra krásně vykvete.

Christmas Tree – roztomilá rodinná hra od našich debutujících maďarských sousedů, kde funguje zajímavá kombinace draftu karet a pokládání karet do osobních stromečků každého hráče, v nichž se bodují různé věci dle toho, co leží vedle čeho. Pár pěkných nápadů bohužel trochu sráží grafický design.

Dice Hospital – Rodinná hra připomínající starou dobrou videohru Theme Hospital, kde hráči budují svou nemocnici a léčí v ní kostky. Přijímání správných pacientů, jakož i optimální rozestavení nemocnice a pacientů v nich, je klíčem k vítězství. Přesto je to jednoduchá rodinná hra srovnatelná složitostí s Ticket to Ride.

Fox In The Forest – Věřte nebo ne, i štychové hry můžou fungovat ve dvou. Když jsou navíc v tak lákavé krabičce a s pěkným vizuálem, stává se z Lesní lišky po všech stránkách krásný souboj mozků.

Immortals – Bitevní hra používající zajímavý mechanismus battle tower (Shogun, Wallenstein), kde hráči ovládají dvě frakce, temnou a světlou. Bojují na zrcadlové mapě, kde zemřít ve světlé polovině mapy znamená objevit se na té tmavé, a naopak. I s tím je třeba taktizovat.

Indian Summer – Duchovní pokračovatel Cottage Garden, u nás známé jako ZaHRAda. Opět jde o puzzloidní pokládání dílků do čtverečkové mřížky, tentokrát jde však o hru o něco atmosféričtější a o dost hráčštější. Uwe Rosenberg slibuje, že přibude třetí díl této puzzloidní série a soudě dle dosavadních dvou, bude to milá trilogie.

Istanbul kostková hra – Další výborné euro, které se u nás tolik neprodává (zřejmě kvůli mešitě na obale), je Istanbul. Letos mu vyšla standalone kostková hra, která je o něčem jiném, přesto zachovává stejný pocit z hraní, a za redakci je rozhodně možné říct, že se povedla.

Isle Of Skye: Journeyman – Páně Stárkův nejočekávanější titul bere vítěze Kennerspiel 2016 Ostrov Skye a přidává na mapu poutníka, který po cestách chodí sem a tam, sbírá různé předměty, a tím hráče posouvá dál po stupnicích nesoucích nové zdroje peněz i bodů. Ostrova Skye není nikdy dost.

Merlin – Nový herní počin mistra těžkých euro point-saladů Stefana Felda tentokrát jako téma používá Merlina a rytíře kulatého stolu. Jde o kombinaci worker placementu s ovládáním oblastí a Feld na této hře pracoval hodně dlouho, takže se můžeme těšit na pořádné zavaření mozkových závitů.

Queendomino – Standalone variace na Kingdomino, více hráčštější hra, která se navíc dá s Kingdominem smíchat pro hru až v šesti nebo pro hru ve čtyřech na větší mřížce 7×7. V Kingdominu přibyl nový druh terénu, něco jako „staveniště“, kam mohou hráči pokládat budovy z nového draftu dle toho, co konkrétně potřebují ve svém království obodovat pro maximální zisk.

Who Should We Eat – Zajímavá davová hra o trosečnících na pustém ostrově, kteří se snaží sestavit vor a dostat se z ostrova, než pojdou hlady nebo zešílí z (nejen) vedra. Protože je ale jídla málo, je vždy jednou za čas hlasovat, kterého hráče sežerou. Ten se potom vrátí jako zlý duch, hrající v opačném týmu než tým živých hráčů a snažící se je stáhnout na stranu šílenství. Přiznejme si, takový ostrov se smažícím sluncem, kde každou chvíli mohou sežrat i vás a najednou zde i straší… to na příčetnosti nepřidá.

Bez ohledu na to, zda s našimi tipy souhlasíte, je rozhodně konstantou, že na tak obrovské akci, jakou je Essen SPIEL, si každý najde to svoje. Krom her samotných nás potěšily i geekské obchody se vším možným, od hrnečků přes plakáty a sukně až po podložky pod myš, přítomnost českého sběratelského projektu Scratch Wars, možnost vyzkoušet si kdeco, včetně třeba virtuální reality… a v neposlední řadě typická essenská kořeněná spirálovitá brambora na špejli. Pokud máte rádi deskové hry od dětských až po těžce strategické, toto je prostě místo pro vás.

Komentáře

komentářů

About The Author