Když se naše loď roztříštila o skály ukryté pod hladinou moře, myslel jsem si, že nadešla moje poslední hodinka. Jenže bohové oceánů ke mně byli milosrdní. Já i moje posádka jsme vyvázli živí, a víc než to. Jakmile jsme vykašlali slanou vodu a nabrali dost síly, abychom opustili pláž a vyšplhali na nejbližší kopec, zjistili jsme, že jsme se ocitli v Ráji. Husté lesy plné dřeva, úrodná údolí nedotčená rýčem, pastviny plné divokých, na pastýře čekajících ovcí. Jenže idylka netrvala dlouho. Přesně do momentu, než jsme zjistili, že máme sousedy…

Catan Duel
Autor Klaus Teuber
Počet hráčů 2 hráči
Časová náročnost 45–120 minut
Vhodné od 10 let
Rok vydání 2010 (původně)
Pořadí na BoardGameGeeku 384. (strategické hry), 588. (celkově)
Mechanismy Házení kostkami, draftování karet, správa karet na ruce

Klaus Teuber patří mezi zkušené herní designéry. Možná znáte například jeho hru Anno 1503, celosvětově proslulým se ale stal díky populárním Osadníkům z Katanu, kteří u nás v Česku prošlapávali cestu všem svým deskovým i karetním bratříčkům. Catan Duel, který právě vydává společnost Albi, je novou verzí populárních Knížat z Katanu.

Jak jste z názvu jistě uhodli, Catan Duel je variací Osadníků určenou čistě a pouze pro dva hráče. Základní principy jsou podobné původní hře. Cílem je získat daný počet vítězných bodů. Každý z hráčů před sebe vyloží úvodní rozestavění své „mapy“ v podobě karet – dvě cestou spojené vesničky a okolo čísly označené krajiny, jež produkují a uskladňují suroviny. Velká mapa ostrova, jak jste zvyklí z původní hry, se tak nekoná. Na začátku kola hodí hráč, který je právě na řadě, dvěma kostkami. Jedna určí, na které krajině vyprodukují vaši otroci, pardon zaměstnanci suroviny, druhá pak specifikuje speciální událost, jež se v tomto kole odehraje. Událostí je několik, může jít například o zvlášť bohatou úrodu, dovednostní soutěž mezi bardy či líznutí karty, jež určí, co se stane.

Nahamouněné suroviny můžete pustit do oběhu dvěma způsoby. Můžete si pořídit jednu z „obecných“ rozšiřujících karet – další vesničku, cestu nebo město, které nahradí starou vísku. Druhá možnost je zahrát nějakou kartu z ruky. Ty obvykle představují lodě, stavby nebo instituce, například celnice či lékárna. Mohou mít nějaký efekt (třeba pomoc při rozvoji ekonomiky) či vám dávat vítězné body. Pokud se vám některá karta nehodí, na konci kola ji vyměníte za jinou, a pokud si připlatíte, můžete si novou kartu dokonce vybrat. Řešíte tak dilema, zda shánět karty ke své vyvolené strategii či měnit na náhodu a riskovat, ale šetřit. Kromě „stavebních“ karet existují i akční, které mají jednorázový efekt a obvykle vám pomohou nebo poškodí soupeře.

Další vítězné body můžete nahrát, když máte víc symbolů obchodu či zbraní než soupeř. V ten moment získáváte žeton obchodu/síly, který má hodnotu jeden bod a některé karty s ním dále pracují – třeba Loupežnou výpravu může zahrát jen ten hráč, který právě vlastní žeton síly.

Catan a jeho klony

Her ze světa Catanu už vyšla pořádná hromada. Aby ne, co vydělává, to se musí hýbat! Fanoušci hry se ale radují. Vždyť pohleďte, kolik už vzniklo variant! Takže, máme tu základní hru Osadníci z Katanu a její rozšíření pro 5–6 hráčů. K tomu patří rozšíření Námořníci, Města a rytíři, Zámořské objevy a Kupci a barbaři. Ke každé jde také přikoupit rozšíření pro 5–6 hráčů. Pro dva hráče zde máme Catan Duel, respektive Knížata z Katanu, se dvěma rozšířeními – Age of Darkness a Age of Enlightenment, jež na český překlad teprve čekají. Na dovolenou je určena cestovní verze Catanu či speciální „kostkoví“ osadníci, pro příznivce euroher naopak verze Struggle for Catan neobsahující kostky, jež se dá stále sehnat v češtině. Některá rozšíření nabízí speciální scénáře, v češtině například Atlantis nebo Poklady, draci a objevitelé. Pro děti je určen Catan Junior. Samostatně potom stojí další hry z tohoto světa, jako například Obchod v Evropě a snad neprozradím moc, když řeknu, že se na český trh chystá i varianta s tématem Hry o trůny. Pokud vyznáváte filosofii, že více je někdy více, Catan Big Box je tou pravou volbou pro vás. Kromě těchto hlavních expanzí existuje ještě řada dalších, obvykle menších doplňků či rozšíření. Ale ty by už vydaly na samostatný článek…

Hra má jednu obrovskou výhodu, a to je velké množství obsahu. Kromě základní edice v sobě totiž obsahuje také tři miniexpanze. Díky nim je na výběr veliké množství karet, což přispívá k lepší znovuhratelnosti. Máte pocit, že bude všeho moc naráz? Catan Duel myslí i na mladší či lenivější hráče. Plná hra se vším všudy, se všemi expanzemi, je zde označena jako „knížecí“ a dostanete se k ní až nakonec. Nejprve si dáte partičku pouze se základní sadou, poté postupně projedete všechny expanze a nakonec onen knížecí souboj. Díky tomu se hru perfektně naučíte.

Kdybyste náhodou měli větší ambice, hra je velice přátelská k turnajovému hraní, na které si připravíte vlastní balíček. Pokud chcete, můžete to zkusit i doma, ale je lepší vlastnit více kopií hry, abyste se s parťákem nehádali o nejlepší karty.

Někoho může odrazovat větší podíl náhody, a to se týká jak hodů kostek, tak principu vybírání a dohledávání karet. Může se vám stát, že se na pár kol zaseknete, i když zaplatíte, protože v balíčku, který jste zvolili, vaše vysněná karta zkrátka není. Pokud preferujete absolutní kontrolu nad hrou, možná toho na vás bude příliš. Mně jakožto milovníkovi kostkových her to ale upřímně nijak nevadilo. Na rozdíl od Osadníků z Katanu se také nedočkáte populárního obchodování mezi hráči. Tady jede každý pěkně za sebe, měnit suroviny můžete jen s bankem.

Kladně hodnotím solidní tempo – každý z hráčů má tah odjetý v podstatě v řádu vteřin, když se musí zamyslet, sežere mu to asi minutu, a navíc jde slušně plánovat dopředu. Hra se dobře a rychle učí (pokud umíte původní verzi, už máte v podstatě hotovo) a také rychle chystá i sklízí (což oceňuji, na dlouhé třídění žetonů už ve svém věku zkrátka nemám nervy). Ani po pár týdnech pravidelného hraní navíc nemám pocit, že by se mi Duel omrzel.

Catan Duel patří mezi zajímavé ekonomické hry pro dva hráče. Nadšení z něj budou nejen fanoušci Osadníků z Katanu, ale i hráči, které tento fenomén zatím minul. Považuji jej za klasiku, která možná na první pohled neohromí, ale je vyrobena poctivě a s radostí ji na stůl vytáhnete i po letech. A to je častokrát víc než obří plastové figurky nebo gigantická mapa fiktivního fantasy světa.

V jednoduché a přátelské karetce pro dva hraje náhoda velkou roli, zábavy ale nabídne hory doly.