Žena se sovou je druhý svazek z plánované tetralogie s podtitulem Lehké fantazijno, pod kterém jsou opět podepsané Zuzana Hloušková a Františka Vrbenská. Předchozí úspěšná sbírka Žena se lvem přesahovala rámec obyčejné antologie, a to především díky nápadu s tarotovými kartami, které jsou rozdělené mezi všechny čtyři svazky. Magie je tu takřka hmatatelná, nejenom originálním pojetí série, čistě ženským prvkem, ale i symbolikou (ne)šťastného čísla třináct.

Kniha už na první pohled zaujme krásnou vazbou a především obálkou Jany Maffet Šouflové. Ta se mi u druhého svazku líbí o něco víc. Je v ní totiž něco tajemného (což nedělá jen počet vyobrazených sov). Povídek v knize najdeme, jak už bylo zmíněno, opět třináct v zastoupení českých a slovenských autorek. Mihnou se tu jména v české fantastice už zavedená i jména málo známá. Jako hlavní protagonisty v příbězích nehledejte pouze ženy. Prostor je poskytnutý i silným hrdinům, kteří však většinou, chtíc nechtíc, stanou tváří v tvář silné hrdince (například ve vynikající povídce Hvězdář se dívá nahoru).

Žánrů se napříč povídkami protne hned několik: od pohádky, přes fantasy a klasickou sci-fi až po hororově laděné příběhy. Sympatický mi byl i fakt, že se povídky striktně nedrží jednoho ústředního tématu, přestože jakýsi pomyslný spojovací prvek ukrývá námět obálky. Mohla by jím být příroda: drsná, nesmlouvavá, divoká i nádherná. Její syrovost je popsaná v povídce Dieťa stepi Livie Hlavačkové, která patří mezi ty nejlepší z celého sborníku. Závěr příběhu o ženě ochotné pro záchranu svého dítěte riskovat tisíce lidských životů ve mně dozníval ještě chvíli po přečtení.

Síla přírodních živlů je nepřítelem hlavního hrdiny v duchařsky laděné povídce Zlaté mlhy na pobřeží Františky Vrbenské. Z jiného soudku pochází námět Martiny Belovičové. O pár kroků blíž je vize budoucnosti japonské společnosti nakažené neznámým virem. Autorka si tady pěkně vyhrála s japonskými reáliemi i mentalitou (a moje znalosti obohatila o termín yaoistka).

Pohádkový námět nepostrádá příběh Kateřiny Foltánkové U Gutenberga!, kde se tiskařští šotci utkají s hrozivým vetřelcem. Za zmínku zde stojí oltář tiskařských šotků, který ač působí jako roztomilý detail, v sobě nese stěžejní myšlenku celé povídky.

Avšak ne všechny povídky z tohoto svazku bych označila za výborné. Doladit by potřebovala povídka Ornáda. Přes svůj zjevný potenciál je uspěchaná a překombinovaná, kvůli čemuž ztrácela ve své druhé polovině na uvěřitelnosti. O něco slabší byla i hororová povídka Slučka s předvídatelným průběhem i závěrem.

I přes drobné nedostatky, které se nevyhnou žádnému sborníku, je patrné, že ženy autorky pomalu ale jistě ovládají českou fantastickou scénu. Nezbývá, než se těšit na další dva díly, protože pozornost si tento výjimečný projekt opravdu zaslouží.

Autor: Zuzana Hloušková (ed.),
Františka Vrbenská (ed.) a kolektiv
Série: Žena se sovou 2