Mhmmm, sem přesadím růže, tady zase fíkus, sem hodím hortenzie, sem zasadím kočku. Jo, tak tenhle záhonek se mi povedl! Tak a teď ho rychle vyfotit, nechat obodovat na Instagramu, než ho celý zryju a začnu odznova!

ZaHRAda
Autor Uwe Rosenberg
Počet hráčů 1–4 hráči
Časová náročnost 45–60 minut
Jazyková závislost Česká pravidla, bez textů  na komponentech
Rok vydání 2016
Pořadí na BoardGameGeeku 132. (rodinné hry), 669. (celkově)
Mechanismy Pokládání dílků, tvorba vzorů

Uwe Rosenberg je tvůrce tradičních euroher, z nichž některé stály u zrodu či zpopularizování některých herních mechanismů – především umisťování dělníků a destiček. Namátkou zmiňme Agricolu, Cavernu či dvojkový Patchwork. Na základě úspěchu Patchworku Uwe vytvořil další hru, tentokrát pro více hráčů, a pojmenoval ji Cottage Garden. V Česku ji vydává MINDOK pod názvem ZaHRAda.

Cílem ZaHRAdy je získat co nejvíce bodů za hotové záhonky, které zaplňujete květinami, prázdnými květináči, skleníky a kočkami (ano, ve hře jsou žetony koček! Nejmenovaná redaktorka MFantasy právě přestala číst a rozběhla se do obchodu pro hru 🙂 ). 2–4 hráči spolu zápolí v zahradnické soutěži na ostří motyk, ve které si navzájem konkurují při výběru dílků k umístění na své záhonky. Získávání dílků (o různých tvarech, které více či méně sedí do vaší „mřížky“/záhonků) se děje v tahu každého hráče, dílky jsou rozmístěny ve speciální mřížce, po jejímž okraji putuje kostka zahradníka. Kostka měří počet kol a její poloha určuje, z kterého sloupce či řádku s dílky může hráč vybírat pro svůj záhonek.

Získaný dílek hráč umístí na jeden ze svých dvou záhonků, jakmile je některý z nich zaplněný, oboduje se a hráč si dobere destičku s čerstvou porcí hlíny k osazení. Bodovány jsou květináče a miniskleníky, každý z těchto prvků má vlastní bodovací stupnici. S tou se pojí ještě další specifikum, hráč po ní může běhat 3 různými kostičkami za každý z obou typů prvků (maximální počet bodů na kostičku je omezen). Smyslem tohoto opatření je, aby hráči taktizovali i při dokončování záhonků a rozvrhli si správně postup kostičkami. Po dojetí šesti kol (ve dvou hráčích připadá na jednoho 8 tahů, ve třech cca 5, ve čtyřech hráčích 4 tahy) začíná poslední kolo, během kterého je nutné dokončit záhonek co nejrychleji, protože se body odečítají za každý tah hráče. Nastřádané body se porovnají a následně mohou být diplom a dárkový koš pro nejlepšího zahradníka slavnostně předány!

Průběh hry je příjemně svižný, záhonky hrají barvami, válí se na nich žetonky s kočkami a hráčům jejich tahy netrvají dlouho. Vždy stačí si vybrat dílek, vhodně ho umístit a jede se dál. Dílků je v ZaHRAdě dostatek, takže se jejich tvary neopakují, záhonky jsou taky každý jiný (nemluvě o jiném odstínu hlíny na druhé straně desky!).

Hra nabízí velmi malou porci konfliktu, kterou bych přirovnal ke Kanagawě – hráči si sice mohou vyfouknout kýžený dílek/destičku, jinak se ale ovlivňují jen minimálně. Tematicky hra nadchne sváteční hráče a příslušnice něžného pohlaví. Velmi dobře se také hodí na rodinné hraní či hraní s dětmi. Z toho je nejspíš jasné, že pro tvrdé fantasy nadšence ZaHRAda nebude jejich šálek čaje. Herní mechanismus mi trochu připomíná skládání puzzle hrající všemi možnými barvami a květinami.

Jedním z negativ ZaHRAdy je až moc poklidný průběh partie a omezená úroveň soutěživosti mezi hráči. Finální skóre jednotlivých hráčů se od sebe příliš neliší, je velmi obtížné hrát hru opravdu špatně i výjimečně dobře. ZaHRAda prostě trochu smývá kvalitativní rozdíly mezi hráči. Vzhledem k tomu, že hra trvá prakticky stejný celkový počet tahů pro všechny počty hráčů, je hra ve dvou hráčích zbytečně dlouhá a na jejím konci hráči atakují maximální počty bodů.

ZaHRAda oproti Patchworku přidává možnost hry ve více hráčích, rychlejší a zábavnější průběh partie (květiny se na záhonky jen sypou!) a naopak ubírá pocit nedostatku a časový nátlak ze strany herních mechanismů. Pozitiva a negativa ZaHRAdy z ní dělají zajímavý potenciální přírůstek do deskoherní sbírky rodinných i náročnějších hráčů. První skupině poskytnou svižnou zábavu s roztomilým tématem a krásnou grafikou, těm náročnějším zase kousek, kterým reprezentuje ústupek pro méně hardcore naladěné něžné polovičky. Ať tak či onak, pro oddychové hraní je ZaHRAda skvělá. Jako náročný souboj mozků ale vhodná není.

ZaHRAda je krásná a svižná hra pro méně konfliktní hráče. Velmi dobrá volba pro rodinné hraní i pro smiřovací partie mezi krvelačnými fantasy a sci-fi bitvami.