Ve vzduchu se vznáší obrovské tělo největšího savce na této planetě, další se valí ulicemi nebo lezou po zdech obrovských mrakodrapů. Lidé jen pokorně plní příkazy velrybích vládců, tento svět již lidskému pokolení nepatří, byl zničen a na jeho základech vybudováno království velryb…

Velryby ničí svět

Autoři Petr Vojtěch, Jindřich Pavlásek, Jakub Muřín, Josef Bělehrádek
V ČR distribuuje Vlastní distribuce
Počet hráčů 1–4
Časová náročnost 10 minut
Jazyková závislost Česká pravidla, komponenty bez textu
Pořadí na BoardGameGeeku Není
Mechanismy Házení kostkou, zisk surovin, logická hra

O hře Velryby ničí svět jsme informovali už v průběhu její crowdfundingové kampaně (první dojmy ze hry). Ta skončila velkým úspěchem, tvůrci vybrali 70 tisíc Kč z původně požadovaných 15 tisíc a nedlouho poté se nám do rukou dostala finální verze hry.

Jen pro připomenutí, Velryby ničí svět jsou rychlá karetní hra pro dva až čtyři hráče, kteří se snaží pomocí akcí sbírat karty, což symbolizuje úspěchy při ničení světa. Ve svém tahu hráč hodí dvěma kostkami (s hodnotami od 1 do 3) a poté se snaží získávat karty vyložené na herním plánu (vždy 4 karty). To provádí buď nákupem za suroviny (ty lze „vytěžit“ z karet velryb za použití kostek), nebo posunem karet na správná místa (karty mají různé podmínky týkající se jejich polohy, při splnění podmínky dané karty si ji hráč může vzít). Čím víc karet hráči získají, tím lépe. Na konci hry vítězí ten, kdo má karet nejvíc. Hru je doporučeno hrát na tolik partií, kolik je hráčů u stolu. Jednoduchý princip, za kterým se skrývá dostatek přemýšlení a vymýšlení variant, aby hra představovala dostatečnou výzvu. Vždy budete chtít vymyslet ideální tah, tedy takový, abyste sebrali co nejvíce karet a dalšímu hráči na řadě nechali co nejméně možností laciného zisku karet.

Od našeho prvního setkání se hrou se tvůrcům podařilo posunout její úroveň o výrazný kus dopředu. Přibyly nové karty (konečný počet pro základní variantu hry je 24, počet narostl z původních 16) a mód Game Changers, který hru ozvláštňuje pěti speciálními kartami. Tvůrcům se dokonce povedlo dostat do malé krabice i kooperativní variantu. Ta je postavena na několika dodatečných kartách, které představují superhrdiny na straně lidstva. Tito hrdinové brání „velrybámlibému“ ničení světa lidí a hráči tak musí spolupracovat, aby se hrdinů zbavili. Využitím již existujících symbolů na kartách (tedy žádné zdlouhavé učení dodatečných pravidel) se podařilo dostat do hry další prvek, který přispívá k lepší znovuhratelnosti Velryb.

Hra je svižná, zábavná a dokáže dobře proložit deskoherní večer či vyplnit hluchá místa v klidném podniku u piva nebo vína. Jedna partie trvá kolem 3–4 kol, což je ideální porce.

Velryby ničí svět je bezesporu filler, větší ambice nemá, ale ve své kategorii rozhodně boduje rychlostí hry a vizuálním zpracováním, které je opravdu vymazlené (krásná textura karet, ručně vyráběné kostky). Je vidět, že v autorském kolektivu na grafiku opravdu dbají. Někomu by mohlo vadit, že je hra hodně abstraktní, což umožňuje naroubovat na herní mechaniky velmi obskurní téma hry. Odpůrci kostek mohou namítnout, že špatné hody vám hru zkazí a nemáte šanci soupeřit s těmi, kteří se narodili pod šťastnější hvězdou. To je částečně pravda, na druhou stranu lze s kostkami pracovat dvěma způsoby a hra má tak bleskové tempo, že frustrace trvá maximálně Xkrát 10 minut (za X dosaďte počet hráčů a tím pádem i partií hry).

Pozitivem i negativem může pro některé hráče být fakt, že po hodu je téměř vždy jedna varianta, která je pro hráče nejvýhodnější, a tedy není mnoho prostoru pro vlastní kreativitu. Ale i přicházení na nejlepší možnost je zábavné. Autoři také jednoduchým způsobem dosáhli rozmanitosti hry, jakmile se vám ohraje základní varianta, přidáte si do hry Game Changers. A potom můžete pro změnu zkusit kooperativní variantu, při které je nutné hrát hru výrazně jinak než v kompetitivní verzi.

Svižná abstraktní karetka z domácí produkce s krásným vizuálem a dvěma výrazně odlišnými herními módy.