Vždycky vás zajímalo, jak vypadá ta tajemná kniha od Mloka Scamandera, ze které čarodějové a čarodějky z Bradavic čerpali informace o nejrůznějších zvířatech, o nichž se mudlům jen zdály sny? Pokud ano, tak světoznámá autorka J. K. Rowlingová se rozhodla splnit přání svým fanouškům a univerzum Harryho Pottera doplnila v roce 2001 právě i o knihu Fantastická zvířata a kde je najít. Sláva! A nyní se věrní čtenáři dočkali třetí reedice tohoto díla ve vynikajícím překladu Pavla Medka, kterou si v novém kabátku připravilo nakladatelství Albatros. Jak to nyní s knihou vypadá a na co se můžete uvnitř těšit, pokud jste jí byli doposud nepolíbení?

Dílo je rozděleno do tří hlavních kapitol:

1. Úvod do magizoologie
  2. Klasifikace Ministerstva kouzel
  3. Fantastická zvířata od A do Z

V knize se hned ze začátku srozumitelně seznámíte s historií pohledů na výraz „zvíře“ v podání kouzelníků, přečtete si o mnohých setkáních Kouzelnické rady, které tuto situaci projednávalo a samozřejmě nechybí ani stručná historie mudlovských znalostí o fantastických zvířatech. I když se jedná o krátkou dějepisnou chvilku, nudit se určitě nebudete. Vše je sepsáno svižnou formou s vtipnými komentáři od Mloka Scamandera a vám tak čtení ubíhá rychleji. J. K. Rowlingová navíc opět naznačuje dvě stránky čarodějného světa – plnou stínů, kde by chtěli kouzelníci označit mudly za zvířata a plnou světa, kde naopak berou mudly jako plnohodnotné lidi.

Hned po historickém vhledu se pustíte do klasifikace fantastických zvířat od Ministerstva kouzel, která je seřazena dle nebezpečnosti daného tvora do pěti stupňů. Poté již následují fantastická zvířata od A až do Z, která jsou seřazena dle abecedy podle anglických názvů. To je na první pohled trochu matoucí, ale po chvíli se i český čtenář snadno zorientuje.

Avšak nebojte se, že kdybyste některým výrazům ze světa Harryho Pottera nerozuměli, musíte hned spěchat na internet googlit, o co jde. Pokud se nějaké záludnější označení z univerza vyskytne, jsou pro čtenáře připraveny podrobné poznámky pod čarou, které vše nejasné hned objasní. Vy si tak celé pronikání do tajů fantastických zvířat ještě více užijete.

Někdy je těžké si ty tajemné tvory představit v naší hlavě, to se určitě ani jeden z vás nebojí přiznat. A proto se o doplňkové (a zároveň velmi bohaté) ilustrace postaral umělec Tomislav Tomic, který se svými kresbami podepsal již pod mnoho slavných děl. Neočekávejte je však bohužel u každého zvířete z této „encyklopedie“ Mloka Scamandera.

Stejně jako Bajky Barda Beedleho a Famfrpál v průběhu věků se i Fantastická zvířata a kde je najít řadí ke knihám J. K. Rowlingové, jejichž výtěžky putují nadaci Lumos a Comic Relief. Obě pomáhají měnit lidské životy, a zvláště pak ty dětské. Pokud zvažujete, zda knížku své ratolesti nebo sobě pořídit, neváhejte. Užijete si spoustu zábavy, dozvíte se nové informace ze světa Harryho Pottera a navíc pomůžete dobré věci.

Vydal: Albatros, 2017
Autor: J. K. Rowlingová
ISBN: 978-80-00-04710-2