Máte rádi pohádky? Chcete se vrátit do dětství? V tom případě vám to J. K. Rowlingová umožní ve své třetí reedici Bajek Barda Beedleho, kterou si pro fanoušky univerza Harryho Pottera připravilo letos nakladatelství Albatros opět ve vynikajícím překladu Pavla Medka.

Dle informací, které máme hned na prvních stránkách, se dozvídáme, že toto významné dílo přeložila z původních run velmi chytrá čarodějka – slavná Hermiona Grangerová. Komentáře k jednotlivým povídkám pak psal samotný Albus Brumbál. Hvězdná dvojka v akci slibuje náramnou zábavu a poutavý náhled do historie čarodějů, mágů, a dokonce i mudlů. Povedlo se i v současné době knihou zaujmout tak, jak se to dařilo u kouzelníků různých věkových kategorií po celá staletí?

„Je to něco krásného a strašného, a proto je nutné s ní zacházet s krajní obezřetností.“ – J. K. Rowling

Kdo by neznal v dnešní době sérii knih o Harrym Potterovi? Asi jen člověk, který se narodil teprve nedávno anebo byl posledních patnáct let mimo dosahu jakékoliv moderní civilizace. Jde o fenomén, který ovlivnil více než jednu generaci dětí a příběhy z tohoto univerza jsou stále velmi oblíbené mezi čtenáři různého věku. A jak jste určitě poznali, já nejsem výjimka.

S klidem v duši můžu říct, že Bajky Barda Beedleho jsou skvělým doplněním stávajících sedmi knih a nejsou jen pouhým „dolem peněz“ na zarytých fanouších. J. K. Rownlingová své čtenáře seznamuje s klasickými pohádkami čarodějného světa, jakými jsou pro mudly třeba O Červené Karkulce nebo třeba Perníková chaloupka.

Kniha obsahuje pět bajek:

1. Čaroděj a skákavý hrnec
  2. Fontána příznivé sudby
  3. Mágovo chlupaté srdce
  4. Králice Alice a chechtavý pařez
  5. Příběh tří bratří

Každá z nich dává malým čarodějkám a čarodějům (a možná ještě i dospělým kouzelníkům a kouzelnicím) poučení do života. A zdá se, že fungují stejně dobře jako mudlovské Ezopovy bajky, akorát v moderním prostředí plném magie. Komentář Albuse Brumbála pak ukazuje náhled na další variace jednotlivých bajek, které byly vytvořeny v souvislosti s aktuálními proti/promudlovskými náladami. Jako většina příběhu podobného ražení má totiž i tato kniha dvě stránky – temnou, kdy čarodějové brali mudly jako zlo a světlou, kdy se kouzelníci snažili mudlům pomáhat.

Každý z příběhů je obohacen o nádherné ilustrace, za kterými stojí Tomislav Tomic. Tento umělec má za sebou už pěknou řádku děl, kterým dodal svými kresbami další život. Jsou vhodné vzhledem k obsahu jednotlivých bajek a čtenář si tak může snadněji představit, jak postavy v příběhu vypadaly a co se skrývá pod textem za obrazy. Jde o ideální čtení pro děti, pro které je primárně celé dílo určené.

Na samotný závěr celé knihy se můžete těšit na osobní dopis Georgette Mulheirové, výkonné ředitelky nadace Lumos, která děkuje všem kupujícím Bajek Barda Beedleho. Právě na tuto nadaci totiž putuje výtěžek za prodeje knihy a dále pak pomůže dětem v ústavních zařízeních, které to skutečně potřebují.

Vydal: Albatros, 2017 (3. vydání)
Autor: J. K. Rowlingová
ISBN: 978-80-00-04707-2