Kde je udatné a tolikrát opěvované vojsko naší země? Kde jsou pyšní aristokraté s bílými kníry a se svými pozlacenými meči ve zdobených pochvách? Já vám to řeknu, kde jsou. Umřeli a znovu vstali; teď jsou z nich jen mátožné zdechliny snažící se urvat kus masa. Ale prostý člověk má tuhý kořínek a na každodenní boj o život je zvyklý. Přichází Zombicida, ale my, sedláci s ukradenými zbraněmi, budeme ti, kdo pojede do pekla na bílém koni…

Zombicide: Černý mor
Autoři Raphaël Guiton, Jean-Baptiste Lullien a Nicolas Raoult
Počet hráčů 1–6 hráčů
Časová náročnost 60-180 minut
Vhodné od 10 let
Rok vydání 2015
Pořadí na BoardGameGeeku 25. (tematické hry), 100. (celkově)
Mechanismy Házení kostkami, kooperace, různé schopnosti hráčů, variabilní herní plocha

Raphaël Guiton, Jean-Baptiste Lullien a Nicolas Raoult jsou již sehranými designéry. Stojí například za projektem Massive Darkness, který se snažil o přeměnu stolního RPG na deskovou hru. I přes velmi dobrá hodnocení jim tu pravou mezinárodní slávu přinesl až projekt Zombicide, jehož verze Černý mor právě přichází v češtině v podání vydavatelství Blackfire.

Jde o kooperativní hru, ve které hráči v rolích fantasy hrdinů čelí armádě nemrtvých pod vedením nekromantů. Hra je pojata jako kampaň skládající se z deseti levelů a tutoriálu sloužícího k zasvěcení a prolití první krve. Některé úrovně sežerou pěkných pár hodin, chvilku tedy bude trvat, než vás Zombicide omrzí. Většina úkolů je poměrně jednoduchá a nabídnou zápletky typu „někam dojdi“, některé ale překvapí, například když musíte dostat zombie a jejich „spawn pointy“ na jedno místo a celou tu svoloč zapálit. Děj kampaně je spojen jednoduchým příběhem plným černého humoru.

O kampani už všechno víte, nyní k samotné hře. Na začátku si hráči rozeberou šest níže „analyzovaných“ hrdinů, rozdělí mezi ně počáteční vybavení a vrhnou se do ulic morem zničeného města. Každý z nich má k dispozici svoji figurku, kartičku a nádherný „pořadač“ na všechny karty, které hrdina najde nebo bude potřebovat. Tohle ocení zejména majitelé menších stolů, protože nehrozí, že by vaše postava zabírala díky posbíranému vybavení půl stolu.

Hrdinové Zombicide

Samson – se svojí železnou kůží odolnou vůči zraněním bude Samson tankem vaší družiny. Jeho schopnosti se týkají především boje na blízko, a právě v první linii je jeho místo. Nestříhat!

Anna – bohabojná jeptiška, která by neublížila ani mouše, to přesně Anna není. Z očí jí kouká chuť vás vykuchat jako rybu, takže raději krmte její krvežíznivost zombiemi. Dokud jich je kolem vás dost, Anna se rozhodně nebude nudit.

Clovis – kdo chce hrát za pravého drsňáka, sáhne po Clovisovi. Tenhle mistr meče umí rozezpívat prakticky každou zbraň, nejraději si ovšem nepřátele podává pěkně zblízka. Běda tomu, kdo se ocitne na špatném konci jeho čepelí!

Silas – elf Silas je především vynikajícím střelcem, schopným ustřelit na sto yardů kryse oko – a ještě si můžete vybrat, které. Pokud bude právě on hlídat přístupovou cestu, budete mít na vaši prácičku klid, jako kdybyste byli doma v garáži.

Nelly – Nelly je velice krásná, pokud jí ovšem celý obličej nepokrývá centimetrová vrstva krve. Není to totiž žádná princeznička a klidně nakoukne zombii na orgány. A čím víc jich pošle zpátky do hrobu, tím lepší bude mít náladu.

Baldric – moudrý mág Baldric chápe, že magie je mocná, ale meč zaražený do oka zombie se taky počítá. Pokud jej pozvete na párty, budou lítat blesky! A nejspíš taky uhořelá těla zombií.

Každá postava má k dispozici tři akce, přičemž časem a získanými zkušenostmi se tento repertoár rozroste. Akci můžete využít například k pohybu, útoku, kouzlení, k prohledávání budov či vyrážení dveří. Některé akce ale způsobují hluk a tím lákají zombie, takže pozor! Jakmile všichni hrdinové odehrají, na řadě jsou zombie. Ty se pokusí sežrat nejbližšího hrdinu, ale pokud nikoho nevidí, jdou tam, kde je nejvíc hluku. Se zombiemi tak můžete i manipulovat, nutit je, aby šly, kam potřebujete, a podobně. Tento prvek považuji za dobré zpestření celkové hratelnosti.

Souboje pak probíhají pomocí kostek. Pokud ale chcete být úspěšní, je nutné důkladně prohledávat každou mapu a řádně se vyzbrojit. Zbraní je na výběr hodně, chladné i střelné včetně kouzel. Každá postava také sbírá zkušenosti a na vyšších úrovních získává nové, často unikátní dovednosti. A takto se prosekáváte městem, dokud nevyhrajete, nebo nejste definitivně sežráni.

Hra je poměrně jednoduchá, takže nováčky snadno zasvětíte. Řekl bych, že v tomto žánru patří mezi ty nejpřístupnější. Možná právě díky tomu se vyznačuje také slušnou hratelností. S tímto tématem se pojí také obtížnost. Myslím si, že Zombicide je spíše přátelštější kooperativní hra, a i když se u některých scénářů pěkně zapotíte, nejde o žádný extrém.

Nemrtvé armády

Chodec – klasická pomalá otravná zombie. Když ji přetáhnete něčím po hlavě, máte vyhráno. Ale zase jich je tolik, že vás můžou zahnat do uličky, kde z vás budou ochutnávat, dokud nezbude vůbec nic.

Běžec – pokud se k vám zombie rozběhne tryskem dostihového koně, nejspíš jste se setkali s běžcem. Raději jej zastřelte pěkně z dálky, jinak skončíte jako svačina.

Tlusťoch – říkali mu, nejez tolik, budeš tlustý. A jak se mu to teď hodí! Nemůžete jej totiž sundat jen tak, chce to pořádnou ránu, aby se proměnil v hromadu shnilého sádla. Více je prostě někdy více…

Zrůda – zabít tuhle bestii je práce pro šibeničníka. Pokud nemáte v rukávu pořádně těžký kalibr, budete jej muset zapálit dračím ohněm. Ranám mečů a seker se totiž tak leda vysměje.

Nekromant – hubené postavy v kápích, které mumlají latinské kletby a snaží se rychle opustit bojiště, budou vaším terčem číslo jedna. Nejen že můžou za celou Zombicidu, ale navíc vypadají jako šprti. Nu, seřezali jste je ve škole, seřežete je i teď.

Silnou zbraní hry je její grafická stránka. Jak jste si jistě všimli, jde o klasickou figurkovku, můžete se tedy těšit na armády na nabarvení čekajících zombií a jim příbuzných příšer a šest ukrutně tvrďáckých postaviček hrdinů. Neznám jediného člověka, který by nebyl z vizuálu nadšený; podobně pěkné jsou také kartičky či pravidla hry, která obsahují jen minimum překladatelských či jiných chyb. A kolik těch figurek je! Některé mapy se naplní zombiemi a vy jen v úžasu zíráte na scény připomínající třeba Světovou válku Z.

Zombicide: Černý mor nabízí epický zážitek pro všechny fanoušky kooperace, zombie tématu a fantasy. Zároveň je nádherným sběratelským kouskem a její potenciál lze ještě zvýšit dokoupením zatím anglických rozšíření. Držte se seker, Zombicida přichází!

Epická figurková fantasy kooperativka nabízí ten pravý zombie masakr nejen pro fanoušky figurkových her.