Představte si, že náš svět není takový, jak vypadá. Že jej prostupují miliony dalších světů obývaných miliony tajemných stvoření, která možná nemůžeme spatřit, ale ony nás ano. Že některá z nich nás pozorují záměrně. Možná se právě dívají na vás, jak sedíte ve vašem pokoji a čtete tuto recenzi. Nepřipadá vám tato myšlenka strašlivá…?

Právě na ní totiž postavil legendární Howard Phillips Lovecraft své nadmíru úspěšné dílo a položil tím základy moderního hororu. Na jeho práci již navázaly stovky, ne-li tisíce autorů a každým dnem přibývají další. S. T. Joshi patří mezi nejvýznamnější teoretiky Lovecraftova díla. Kromě analyzování se ale také zhusta pouští do sestavování sborníků a Černá křídla Cthulhu patří mezi ty nejznámější. Na této sbírce se podíleli například autoři jako Donald Tyson, Darrell Schweitzer a další.

Čeká vás hned sedmnáct povídek, které se více či méně otírají o toto klasické universum. Ústředním tématem knihy je tak boj proti silám, které nejde porazit, směšnost krátkého lidského života v konfrontaci s věčností vesmíru a zpochybnitelnost a relativita lidského poznání. To vše dostanete v kabátku ušitém z nervózního neklidu, obav z věcí, kterým nerozumíme, a čiré hrůzy z neznámého.

Povídky se odehrávají v rozmanitých prostředích. Klasickými atributy Lovecraftova díla, jež se objeví i zde, jsou podivné vesnice Nové Anglie, přímořské oblasti včetně prvků Innsmouthské tradice či alternativní dimenze; řada příběhů staví na anonymitě města. Můžete se ale těšit třeba také na výlet do Číny. Většina povídek se z časového hlediska odehrává v současné realitě.

Obvyklým znakem mistrova díla je deprese. I zde příběhy končí jen málokdy dobře (i když pár takových povídek by se také našlo). Pochmurná nálada ale často paradoxně pramení spíše z lidí, z neuspokojivosti jejich života, z jejich slabostí a špatných vlastností. I ve světě temných bohů se tak zápornými hrdiny stáváme my sami, což je patrné například v povídkách Nekrotická zátoka nebo Zpoza neznámého světa či v povídce Weltschmerz, ve které hlavní hrdina žijící v neuspokojivém vztahu hledá satisfakci a dobrodružství s milenkou.

Sexuální téma se objevuje v mnoha podobách, ať už v podivném milostném trojúhelníku v povídce V cestě přílivu, způsob komunikace v povídce Kopec Jeden strom či znásilnění nelidské bytosti v Thistleově objevu. Tyto prvky často upozorňují na zvířecí stránku naší osobnosti.

Ačkoliv by se zdálo, že Lovecraftův odkaz je vytěžen do posledního bitcoinu, přesto Joshiho autoři dokázali do knihy dostat spoustu originálních prvků. Tysonův Zdivnor je tak ke čtenáři neobvykle sdílný a otevřený a připomíná spíše klasickou fantasy nebo New Weird. Houdinky Jonathana Thomase nabídnou vtipnou a neotřelou zápletku a Pod arkhamským měsícem obnažuje ty nejtemnější zákryty lidské duše tak bizarně, surrealisticky a zároveň naturalisticky, že ve vás bude rezonovat ještě pěkně dlouhou dobu.

Sborník Černá křídla Cthulhu 3 nabízí Lovecraftovým fanouškům možnost znovu okusit mrazivou temnotu jeho díla, které děsí i fascinuje čtenáře již téměř století. Autoři na něm se podílející disponují zkušenostmi i talentem, nebojí se mistrův odkaz rozvádět netušenými směry a pomáhají tak stavět základy jeho nesmrtelnosti.

Konec konců, není snad v Necronomiconu psáno, že „Co ve věčnosti leží, mrtvé není, v záhadě věků i smrt se ve smrt změní“?

Autor: S. T. Joshi a kol.
Vydal: Laser-books, 2017