V říši Otrávii se koná tradiční královský večírek a hosté již hoří nedočkavostí. Nenechte se ale zmást, úlisné úsměvy, jako sedmikoruna falešné přípitky a podivně páchnoucí tekutinou „vylepšené“ číše znamenají jediné – každý se sám chce stát králem! A kdo jím bude doopravdy? Nu, třeba ten, kdo hostinu opustí po svých…

Pozvedněte číše
Autor Tim Page
Počet hráčů 2–12 hráčů
Časová náročnost 20–45 minut
Rok vydání 2016
Pořadí na BoardGameGeeku 3 806. (celkově)
Mechanismy Paměť, různé schopnosti hráčů, blufování

Tim Page je mezi deskoherními designéry naprostým nováčkem, Pozvedněte číše je jeho debutovým dílem. Hra lákala na atraktivní téma v kombinaci s párty prvky. Jak se tyto ambice podařilo naplnit?

Nejprve se podívejme na princip hry. Každý z hráčů (pokud je vás tedy maximálně šest, ve více lidech se princip lehoučce mění) dostane krásně vymodelovaný pohár s náhodným obsahem (víno, jed či protijed), který si položí před sebe, dále kartu hrdiny a pár žetonů již zmíněných pochoutek, tedy vína, jedu a protijedu, které ukryje za svou plentou. Hra mu zároveň náhodně vybere cíl, jiného hráče, kterého chcete po skončení partie vidět pěkně chladnout. A začíná hostina!

Hra se skládá ze tří velkých kol, které jsou zde označovány jako chody. V každém z nich se hráči střídají v hraní akcí, dokud jeden z nich nepřipije na zdraví, čímž všechny donutí „vyzunknout“ (respektive prohlédnout si) obsah svých číší. A pak se děj vůle Boží! Každý stolovník může ve svém tahu zahrát až dvě akce. Můžete nakouknout do své číše (musíte přece odzkoušet buket), vyměnit si svoji číši s jiným hráčem či posunout číše o jedno místo po nebo proti směru hodinových ručiček. A především, můžete nalévat. Vezmete žeton jednoho z nápojů a vhodíte jej někomu do číše tak, aby nikdo nevěděl, jakým obsahem jste ji obohatili. Případně můžete jednu nebo obě akce zcela vynechat. V momentu, kdy jste již rozlili všechno vaše víno, můžete připít na zdraví. Vyhlásíte tak poslední kolo hry, ve kterém má každý pouze jednu akci – a vy sám hrajete poslední, proto je velice výhodné připíjet.

Pokud máte ve fázi pití v poháru více protijedu než jedu či žádný jed, přežili jste. Pokud nikoliv, po tváři vám přeběhne bledý mrak a vykácíte se pod stůl. Roleplayingově samozřejmě, ve skutečnosti spíš řeknete něco jako: „Čert aby to spral, vy plantážníci!“ Následně je kolo obodováno. Kdo přežil, má to za bod, kdo zabil svůj cíl (respektive jeho cíl nepřežil), má taky bod. Kdo splnil obě podmínky, dostane třetí bod navíc, a kdo má v poháru nejvíc vína, dostane taky jeden. Po třech chodech se majitel nejvíce bodů stává vítězem hry a novým králem Otrávie.

Celá hra se trochu snaží vytvořit dojem divoké pártyovky, ve které číše div nelétají vzduchem. Ve skutečnosti zůstala trošku na třetině cesty mezi touto koncepcí, psychologickou hrou a tvrdým matematickým eurem. Jasně, odsýpá to a je to sranda. Ale počítejte s tím, že si budete muset hodně zapřemýšlet, hodně pamatovat a kvůli přeci jen dost velkým prvkům náhody vám ani to nemusí stačit, což člověka nepotěší. Zejména pokud se vaše perfektní strategie rozsype v posledním kole jako slaměný domeček po uprdnutí zlého vlka.

Solidní úspěch jsem ale slavil i s jednoduchou taktikou, kterou vám radí pravidla a která spočívá v tom, že sledujete jen dvě číše – tu, která je bezpečná a vy ji chcete vypít, a nebezpečnou, kterou chcete dostat ke svému cíli. Svoji roli hraje i zmíněná psychologie. Vezměte pár protijedů a nasypte je vašemu cíli do číše. Nikdo nebude ani tušit, že si ji chystáte pro sebe. A podobných triků se dá uplatnit spousta.

Jak jsem již zmínil, každý hráč má také svoji speciální postavu. Jejich schopnosti nejsou úplně vybalancované, na druhou stranu si ale nepamatuji podobně laděnou hru, kde by byly. Někteří hrdinové nabízí zábavné možnosti (třeba Lord Blín může vyznat cíli lásku a v takovém případě boduje jen v situaci, kdy oba zemřou nebo přežijí), někteří výrazně ovlivňují vaši herní strategii (jedna z postav například získává body pouze za přežití, nikoliv za zabití, a jiná naopak).

Kladem hry je vizuální stránka, především již zmíněné nádherné číše, ale i kartičky, elegantní a poměrně úsporný insert a podobně. Vyzdvihl bych také všudypřítomný humor, který formou flavour textů či obrázků prosakuje hrou a vylepšuje její atmosféru. Výrazným party rysem Pozvedněte číše je možnost posadit kolem stolu až 12 hráčů, nejlepší je ale hra podle mého názoru ve čtyřech až šesti lidech.

Pozvedněte číše není peckou, která by vyhrávala ceny jako na běžícím pásu. Jde spíš o trochu bizarní, velmi originální a především odlehčenou „euroidní“ variaci na party hry. Pokud skousnete větší podíl náhody, můžete se dobře pobavit; řada mých spoluhráčů odcházela spokojena. Propracovanější zážitky hledejte ale přeci jen jinde.

Originální kříženec party hry a eura obsahuje snad až příliš mnoho náhody, přesto dokáže dobře pobavit.