V Říši středu zuří Velká kulturní revoluce a Číňané, kteří nechtějí zůstat pozadu za Sověty a Američany, se v rámci tajného vojenského projektu pokoušejí navázat kontakt s mimozemskými civilizacemi. Třicet let poté začnou na Zemi umírat významní vědci a vznikají sekty, které vybízejí k návratu k přírodě. Objeví se také nová počítačová hra pro virtuální realitu, zvláštní, čarovná a znepokojivá, která jako by ani nepocházela z tohoto světa. A pomalu se začíná vyjevovat pravda o tajném projektu z éry Kulturní revoluce.

„Civilizace č. 192 se stala zásadním předělem v dějinách Trisolaris. S konečnou platností dokázala, že problém tří těles nemá řešení. Vzdala marnou snahu, jež trvala 191 cyklů, a nastavila směr budoucích civilizací. Proto se změnil i cíl naší hry. Váš nový úkol ve Třech tělesech zní – vzlétněte ke hvězdám, nalezněte nový domov. Zveme vás k dalšímu přihlášení.“

Čína 1967. Velká kulturní revoluce vrcholí a útoky čínských revolucionářů namířené proti inteligenci se stupňují. Mladá fyzička, Ji Wen-ťie je svědkem vraždy svého otce, rovněž fyzika, zrady své matky, která se přidá ke Straně a smrti své sestry, mladé revolucionářky. Náhoda ji přivede k účasti na tajném projektu na tzv. Radarovém vrchu. O 38 let později překvapí profesora Wanga, odborníka na nanotechnologii, muži ve vojenské uniformě. Jejich prostřednictvím se Wang dozvídá o smrti několika vědců. Na seznamu mrtvých se objeví i žena, s níž kdysi přišel do styku, dcera Ji Wen-ťie. Wang, ve snaze zjistit víc o její smrti, se stává členem Hranice poznání, tajemné organizace, jejímž prostřednictvím se seznámí s hrou Tři tělesa. Postupně odhaluje nejenom tajemství hry, ale i celého vládního projektu z šedesátých let.

Trilogie Vzpomínka na zemi Liou Cch´-sina  je ve své podstatě trochu unikát. V Asii se stala doslova kultem a její autor mediální hvězdou. První díl, Problém tří těles, vzbudil zájem i mimo Asii.  Přeložený byl do více než 30 jazyků a v r. 2015 získal cenu Hugo za nejlepší román. Druhý díl Temný les vydává nakladatelství Host na podzim tohoto roku.

První část knihy je zasazená trochu netradičně doprostřed dění Velké kulturní revoluce. Temnou část čínské komunistické historie přibližuje obsáhlý poznámkový aparát, díky němuž jsem se v dějinných reáliích snadno dokázala zorientovat. Kulturní revoluce i nesnadná cesta fyzičky Ji Wen-ťie patří vůbec k tomu nejlepšímu z celé knihy. Z jednání vládních složek až mrazí. Historický kontext dává pak pochopit množství na první pohled nedůležitých rozhodnutí, které vyústí ve velkou tragédii lidstva.

Současnost o 38 let později těží zejména ze dvou linek: pátrání Wanga a  Š´Čchianga, policisty připomínajícího hrdinu z drsné americké školy, po podstatě organizace Hranice poznání, a ze hry Tři tělesa. Wang je zde poprvé konfrontován s mimozemskou technologií prostřednictvím odpočítávání, které se mu promítá přímo na sítnici. Celá kapitola tak dostává hororový nádech.

Ve hře Tři tělesa, která následně přijde na přetřes, se projeví originální autorova invence. Profesor Wang prochází období čínských dějin, střídáním stabilní a chaotické éry, v nichž se lidé uchovávají prostřednictvím dehydratace. Líčení vzniku a pádů civilizací označených číslem je prokládáno mnoha fyzikálním a astrofyzikálními teoriemi.

Místy ovšem autor zapomíná, že píše román a ne esej o fyzice nebo evoluci. Své postavy nechává občas staticky uprostřed děje. Netrpělivě scénu popíše několika nutnými odstavci, jako by v tu chvíli nebyly postavy důležité a měly mít nudný part rychle za sebou. Tam, kde bychom očekávali postupné rozuzlení, odhalování, díky němuž by děj gradoval, postavy samy děj přeruší, vypráví a vysvětlují.

Drobné zádrhely ale nijak neznevažují zážitek z četby. Problém tří těles je příjemným oživením vědeckofantastického žánru s kulturním a evolučním přesahem. Kniha není jednoduchá na čtení. Právě naopak. Nečekejte dílo, které zhltnete během jednoho odpoledne.  Během četby se totiž častokrát nabídne otázka, kam se lidstvo ubírá, zda už nevyčerpalo samo sebe a není pro něj svým způsobem pozdě.

Vydal: Host; 2017
Autor: Liou Cch´-sin
Překlad: Aleš Drobek