Houkání parních lokomotiv, světlo plynových lamp, oblohu brázdící vzducholodě, mladí gentlemani smekající cylindr na pozdrav, dámy uvězněné v těsných korzetech- pokud se už jen při zmínění těchto typických atributů steampunku usmíváte, pak vám mohu zaručit, že pro vás od nynější chvíle slovo Pelyněk nebude představovat to, co doposud. Vítejte ve světě Daniela Tučky, ve světě měnících se světových stran, parou poháněných strojů, společensky svázaných konvencí, kde se knihy vyvažují zlatem a kde se setkáme s nečekaným dobrodružstvím našich hrdinů.

Dovolte mi je nyní představit. Jako první je tu Nicolas, syn generála vzdušného letectva jejího veličenstva a dědic nevyčíslitelného jmění (miliardy liber). Jeho přítelem jest mladý inženýr Christian Scott, galantní mladík dostávající geniální nápady vždy v tu správnou chvíli, což naším hrdinům nejednou zachrání život. Dalším aktérem nebo spíše aktérkou příběhu je půvabná dcera hraběnky von AndersAdelaide, a ač se může zdát, že je křehká a jemná jako okvětní lístek bílé růže,nestydí se vyřknout vlastní názor a prosadit si svou, když nemá jinou možnost. Proti nim stojí muž všemi mastmi mazaný s rudě žhnoucíma očima Felix Montez a jeho podivný služebník Mussa. Pak je tu také tajemný profesor Galio Spinalis s posláním, které má právo znát pouze pár vyvolených.

Všechny tyto gentlemany a jednu lady spojí neústupný osud a jejich cesty se protnou nečekaným způsobem. Nakonec však všichni zmínění skončí na jedné palubě, a ač neradi musí se snažit přežít, ovšem nevraživost mezi některými není uhašena. Každý z nich hledá svůj cíl, někdo tajemství ztracené elektřiny, jiný se snaží odhalit podstatu pelyňku a další něco skryté hluboko pod tím vším. To vše je prodchnuto charakteristickou vůní pelyňku rezobílu. Nic není takové, jak se na první pohled zdá…

Autor Daniel Tučka má na svědomí kromě této knihy (prvního dílu z trilogie) ještě jeden svazek s názvem Umrlčí tanec. Dále si na své konto připsal mnoho povídek,z nich zmíním například Hex libris (Legendy prokleté knihovny), Mezi psem a vlkem (Žoldnéři fantazie I), Dlouhá zima (Kočas 2012), Rezavé ovce (Žoldnéři fantazie V), Den č.5 (Kočas 2013) nebo Den, kdy se město zastavilo (Excelsior, gentlemani). Zúčastnil se mnoha literárních soutěží, mezi ně patří CKČ, Žoldnéři fantazie, Ježíšku, já chci plamenomet a další.

Můj osobní pocit z tohoto díla je velice pozitivní. Možná je to způsobeno tím, že steampunk je pro mě srdcová záležitost, každopádně to v žádném případě nesnižuje kvalitu knihy. Ovšem je tu přeci jen věc, za kterou bych autora mírně pokárala, jde o to, že první ze tří knih je zakončena v celkem dramatické chvília čtenář už se nemůže dočkat pokračovaní, neb za tu dobu si hrdiny oblíbí a touží dál sledovat jejich spletitou cestu životem. Jedna z věcí, která mě také potěšila, jsou použité přechodníky a celkový slovosled, který přesně zapadá do prostředí, z něhož vychází. Kromě již zmíněných pozitiv musím ještě upozornit na krásnou obálku a ilustrace.

Myslím tedy, že každý kdo má steampunk a dobrodružství rád, si tuto knihu oblíbí a ten, kdo se s tímto žánrem nesetkal či mu nepřišel na chuť, má nyní úžasnou příležitost zamilovat si ho, protože toto dílo je k tomu přímo stvořené.

Vydal: Straky na vrbě  2017

Autor: Daniel Tučka

Autor obálky: Tomáš Kučerovský