Na královské hostině se všichni stavitelé přátelsky usmívali a kynuli si pečenými husími stehny a vrchovatými poháry vína. Pod povrchem ale bublala špatně skrývaná rivalita. Jde o všechno – jen jeden z nás se může stát Královským mistrem stavitelem. Pouze blázen by se domníval, že se bude hrát fér. Vydírání, loupeže, podplácení i magie. Ten, kdo chce postavit citadelu, musí být připraven na všechno…

Citadela DeLuxe

Autor Bruno Faidutti
Počet hráčů 2–8 hráčů
Časová náročnost 30–60 minut
Vhodné od 10 let
Jazyková závislost Česká pravidla, komponenty v češtině
Rok vydání 2016
Pořadí na BoardGameGeeku 249. (rodinné), 1 206. (celkově)
Mechanismy Draftování karet, různé schopnosti hráčů, správa karet na ruce

Bruno Faidutti je zkušeným tvůrcem deskových her. Z jeho tvorby můžeme jmenovat například Mascarade, Pony Express, Raptor či Attila. V Česku se největší popularitě těší jeho veleznámá Citadela, která tentokrát přichází v novém obohaceném komplexním balení pod názvem Citadela DeLuxe.

Toto balení obsahuje původní hru (která byla samozřejmě mírně modifikována), rozšíření Temná země a také úplně nové karty. Než se pustíme do podrobnějšího rozboru, pojďme se podívat, jak se tato populární karetka vlastně hraje. Vaším cílem je postavit co nejrychleji sedm budov (což je jedna z novinek, v původní hře se hrálo na osm), a to ideálně tak, abyste získali i co nejvíce bodů. V každém kole máte na výběr několik možností – vezmete si peníze nebo kartu a případně postavíte budovu z ruky, přičemž platí, že dražší karta je na konci lépe obodována. A především použijete schopnost postavy, čímž se dostáváme k pravému jádru Citadely.

V každé hře je k dispozici osm až devět očíslovaných postav. Hráč, který začíná, z nich podle počtu hráčů daný počet tajně či veřejně odebere a ze zbytku si jednu kartu nechá. Ostatní pošle dál. Tento proces se opakuje v každém kole, pokaždé proto hrajete s někým jiným a nikdy nevíte, jakou postavu si vybrali vaši soupeři. Postavy mají různé schopnosti – mordýř zabije postavu, kterou určíte, a ta nebude jedno kolo hrát. To zní skvěle, ale nejdřív musíte trefit, kdo si koho vlastně nadraftoval. Studentka vám umožní vzít si hned sedm karet budov a z nich si jednu vybrat do ruky, ve hře za ni máte tedy solidní šanci, že se zmocníte dobré budovy. Zaklínač umožňuje ukrást soupeři kartu. Císař určí, kdo bude příště prvním hráčem, a za toto privilegium si samozřejmě vezme od dotyčného minci, nebo kartu.

V každé partii sice běhá osm až devět postav, celá hra jich ale nabízí 27, tedy tři sety od jedné do devíti. Ty lze libovolně kombinovat, můžete tak mít jedničku ze základní hry, dvojku z Temné země a trojku z této expanze. Případně se inspirujte pravidly a zvolte některé nastavení, jež určí, jaké postavy a zvláštní budovy budou hrát. Je na vás, zda budete preferovat Souboj stratégů, Boj tajných služeb, Nelítostnou řež či Můj dům, můj hrad. Právě v množství kombinací postav se skrývá výtečná variabilita této hry.

Citadela DeLuxe kromě toho přišla i s další novinkou, kterou jsou akční karty. Ty běhají v balíčku budov a je jich celkem 15. Na konci hry mají hodnotu extra bodů, ale můžete je i použít. Mistr Frištenský vás například ochrání před vrahy a zloději, Vědma umožní ukrást soupeři kartu, Ředitel dovolí postavit v každém tahu více budov. Akční karty jsou příjemným osvěžením hry i proto, že s nimi kvůli jejich malému počtu musíte šetřit a každé použití si dobře rozmyslet.

Velkých změn se dočkal také vizuál, který je teď tak nějak „sluníčkovější“. Řada hrdinů se oblékla do pestrých postav a někteří z nich se proměnili v hrdinky. Cílem nejspíš je rozšířit popularitu i mezi děti a něžné pohlaví, původní Citadela vypadala přeci jen dost temně. Za mě, proč ne, na karty se dívá vážně pěkně.

Citadela DeLuxe je návratem klasiky, která se díky k větší dynamičnosti a variabilitě vedoucím změnám stále udržuje na výsluní popularity. Její poměrně jednoduchá pravidla, možnost pojmout až osm hráčů naráz a zábavné principy plné intrik a machinací z ní dělají kousek, který obohatí každou sbírku.

Snadno naučitelná karetní hra s puncem klasiky zaujme všechny milovníky lstí a intrik.