Už se to k vám doneslo? Pozítří připluje další loď a kapitán se prý nechal slyšet, že od nás vykoupí všechnu kukuřici, co máme!A co moje káva a tabák? Ty zas můžu akorát naházet do přístavu, čert aby to spral! Ty moje plantáže jsou mi k ničemu, když se se mnou kapitán nechce bavit a domluví místo jen pro takové podřadné zboží jako je kukuřice!

Puerto Rico
Autor Andreas Seyfarth
Počet hráčů 2–5 hráčů
Časová náročnost 90–150 minut
Vhodné od 12 let
Jazyková závislost Český návod, české texty na komponentech
Rok vydání 2002 (2017 reprint)
Pořadí na BoardGameGeeku 11. (strategické), 12. (celkově)
Mechanismy Výběr akcí, proměnné pořadí hráčů, strategie, ekonomika

Puerto Rico není na deskoherním trhu žádnou novinkou. Vždyť tento titul slaví už 15 let na scéně! Letos však vydavatelství Albi tuto obtížně sehnatelnou hru přináší tuzemským hráčům v nové edici, ke které jsou rovnou přibalena i dvě rozšíření. Puerto Rico dlouhou dobu okupovalo první příčku žebříčku serveru BoardGameGeek (sesadila jej až Agricola v roce 2007, ale i ta už přední příčky opustila a Puerto Rico se dostalo před ni). Právě kvůli nedostupnosti hry jsem dříve neměl příležitost si ji vyzkoušet, takže jsem se na novou edici hodně těšil. Nejvíce mě zajímalo, zda mechanismy hry a její celkové pojetí obstojí i v dnešní době, nebo je Puerto Rico jen král na penzi, kterému jeho potomci přerostli přes hlavu.

Graficky hra doznala oproti původní verzi pár změn, subjektivně mohu říci, že působí uhlazeněji a více „pravoúhle“ než dříve. Celkově je hra vyvedena v barvičkách navozujících karibské pláže a plantáže exotických plodin a působí velmi čistě a neemotivně. Tady mnoho napětí a vášní nečekejte, tady se bude počítat (čímž mi Puerto Rico připomnělo Mombasu).

Hra pojme 2 až 5 hráčů (s tím, že hra ve dvou má trochu odlišná pravidla a každé kolo je delší). Každý z hráčů má svoji herní desku, která představuje vesnici/město a přilehlé plantáže. Ze začátku zeje prázdnotou a jde tedy o 2×12 políček určených k výstavbě nebo výsadbě. Zaplňování políček je alfou a omegou Puerto Rica, ale cílem není mermomocí vše zaplnit, jde spíše o kvalitu než kvantitu. Prázdná políčka mizí pomocí akcí, respektive rolí, které si hráči pro sebe vybírají. Ve své době velmi pokrokový mechanismus spočívá v tom, že hráč na tahu si vybere jednu ze sedmi rolí (viz box) a její akci provede (i s bonusem). Poté ale tu stejnou akci postupně provedou i všichni ostatní soupeři! Postupně ale ubývají možnosti a hráč ke konci už akci může mít výrazně méně výhodnou než ti před ním. Poté si roli vybere další hráč na tahu a takto hra pokračuje do chvíle, kdy si roli vybrali všichni. Poté začíná nové kolo a začíná jiný hráč než v tom předchozím. Jednoduché, ale velmi elegantní řešení, které nabízí opravdu spoustu taktických možností.

Role ve hře

Zlatokop – nejsobečtější role ve hře. Hráč, který využije služeb zlatokopa, sám získá jeden dublon a ostatní ostrouhají.

Plantážník – zisk destičky plantáže z nabídky tří destiček. Bonusem je možnost vzít si kamenolom místo plantáže.

Starosta – z lodi kolonistů si hráči postupně odebírají kolonisty, na někoho jich může zbýt více než na ostatní. Bonusem je kolonista navíc ze zásoby.

Stavitel – umožňuje postavit si budovu, ten, kdo si stavitele vybral, navíc staví o jeden dublon levněji.

Dozorce – jeho mocný bič motivuje kolonisty k produkci ze všech obsazených plantáží, ke kterým mají hráči i odpovídající zpracovatelské budovy. Bonusem dozorce je jeden kus zboží navíc.

Obchodník – umí se pohybovat ve světě byznysu a pomocí něj hráči prodávají zboží na tržiště. Podmínkou je, že daný druh ještě na tržišti není. Po zaplnění tržiště již není možné dále prodávat a před dalším kolem se tržiště vyprázdní. Privilegium pro toho, kdo obchodníka zvolí, je, že prodává za cenu zvýšenou o jeden dublon.

Kapitán – nakládá zboží určené pro vývoz do Starého světa. Hráči postupně nakládají zboží na 2 až 5 lodí (dle počtu hráčů, lodě mají různou kapacitu), na každou loď pouze jeden druh, po zaplnění mají ostatní smůlu a plné lodě budou v příštím kole opět prázdné. Za naložené zboží hráči získávají vítězné body. A zboží, které nenaložili, musí odhodit (nechat si mohou jen jeden kus, případně více, pokud mají speciální budovu).

Dalším důležitým prvkem hry jsou ehm…otroci…tedy vlastně kolonisté! Ty lze získat v rámci jedné z rolí a umisťovat je na plantáže (resp. do kamenolomů) či budov. Bez kolonistů plantáž neplodí, v kamenolomu nikdo neláme kámen a budova nefunguje. Jednotlivé akce, které se k rolím vážou, jsou následující: zisk kolonistů z lodi, která připlula (máme podezření, že z Afriky, ale hra to politicky korektně zamlčuje), stavba budovy (ty dávají výhody v dalším průběhu hry, případně zpracovávají suroviny na zboží), výsadba plodiny na plantáž/založení kamenolomu (celkem 5 druhů plodin s různou hodnotou, případně kamenolom zlevňující budovy), sklizeň a zpracování plodin (obsazené plantáže a budovy „vyrobí“ zboží), prodej zboží na tržiště (pro zisk peněz), nalodění zboží (pro zisk vítězných bodů) a zisk peněz. Hra končí při splnění jedné ze tří podmínek: dojde zásoba kolonistů (jejich množství je ovlivněno počtem hráčům), někdo z hráčů zaplní svoje město budovami, dojde zásoba vítězných bodů (opět určeno počtem hráčů).

Zní to jednoduše, ale ďábel je skrytý v detailu. Většina věcí totiž není jednoduchá, takže hráči musí počítat s několika omezeními. Například že nabídka budov je omezená a od každého druhu jde postavit pouze omezené množství. Že kukuřici není třeba zpracovat, ale ostatní plodiny ano. Že sklízet plodiny je výhodné, jen když máte obsazené plantáže kolonisty. Že prodávat zboží lze pouze, pokud na trhu daný typ ještě není. Že při nalodění zboží je k dispozici omezená kapacita i počet lodí a na každou loď lze umístit jen jeden druh zboží, nenaložené zboží lze skladovat jen ve speciální budově a po odplutí lodí většinu svého nenaloženého zboží prostě vyhodíte. Že nevyužité role dostávají do dalšího kola peněžní bonus, takže je jejich využití lukrativnější než v kole předchozím; navíc pokud jste v jednom kole začínali, v tom dalším si budete roli vybírat jako poslední. Při každém svém tahu musíte zvážit spoustu aspektů vašeho rozhodnutí, mít přehled o tom, jak se vyvíjí plantáže a města vašich soupeřů, na co by mohli cílit oni a jaké jsou alternativy, pokud vám konkrétní roli i s jejím bonusem někdo vyfoukne před očima…

Puerto Rico je schopné zavařit i ostříleným hráčům a pokud vám na začátku ujede vlak a uděláte pár chybných rozhodnutí, je možné, že se s jejich následky budete potýkat až do konce hry a utrpí tím vaše finální skóre. Velmi příjemný je pocit, že vám pod rukama něco vzniká, že dáváte práci kolonistům, že vaše plantáže vzkvétají a profituje z toho přilehlé město, které se co do honosných staveb začíná přibližovat jiným koloniálním metropolím. Na druhou stranu, celkem mě zamrzelo zpracování hráčských desek, které jsou na podivně tenkém kartonu a lze je jednoduše ohnout, destičky budov a plantáží jsou na tom kvalitativně lépe. Díky titěrným komponentům je hra příjemně skladná, ale pro hráče s méně šikovnými prsty může být manipulace se zbožím a kolonisty frustrující.

První z rozšíření, která jsou součástí balení hry, jsou Nové budovy. Toto rozšíření přidává prvek draftu do fáze přípravy hry a hráči střídavě vybírají budovy, které budou pro danou partii v nabídce, díky čemuž se zlepšuje znovuhratelnost hry. Druhým rozšířením jsou Šlechtici, kteří hru upravují směrem k většímu výběru budov (celkem osm navíc) a upravují pravidla pro kolonisty – jejich dobráním hra nekončí, navíc se mezi ně zamíchala šlechta, která plní funkci kolonistů a přidává výhodu vítězných bodů na konci hry. Díky tomuto rozšíření jsou partie delší a taktičtější. Celkově rozšíření hru krásně oživují, nicméně doporučujeme jejich zapojení až po několika partiích čisté základní hry, vychutnáte si je o to víc, protože najednou budou vaše „prověřené“ strategie vystaveny novým zkouškám.

Striktně euroidní mechanismy, přísné podmínky, které neodpouští chybu, ale zároveň velmi dobrá přístupnost a poměrně rychlé vysvětlení hry nabízí i po letech výbornou zábavu pro přemýšlivé. Puerto Rico je zároveň vzpomínku na doby, kdy mezi deskovými hrami nebylo příliš na výběr. Tehdy bylo tohle euro zářivou hvězdou, z pohledu dnešní konkurence nehraje úplnou extraligu, ale nabídne poctivou zábavu a mechanismy, které nezestárly a baví dodnes. Na druhou stranu musím říct, že dnešní hráči včetně mě mohou být už trochu zmlsaní, protože ještě nedávno bych byl z Puerto Rica nepokrytě nadšený. Takto mě „jen“ hodně baví a představuje velmi silného konkurenta všem eurohrám klasického střihu.

Puerto Rico je eurohra ze staré školy – suchá jako cesta, ale promakaná do detailu, pro opravdové stratégy, kteří z duše nenávidí náhodu a nevypočitatelnost. Díky rozšířením je navíc výrazně variabilnější.