Ačkoliv od událostí na zámku Warwick uběhlo více než půl roku, stále jsem nenašel klid. Ve spánku mě ruší noční můry, slyším kvílení duchů, cítím jejich křivdu a touhu po pomstě. Z toho lze vyvodit pouze jediný závěr – já a ostatní média jsme našli špatného vraha! Jediný způsob, jak pomoci mrtvému k odpočinku, je znovu uspořádat seanci. Tentokrát budeme úspěšní, cítím to…

Mysterium: Skrytá znamení
Autor Oleksandr Nevskiy, Oleg Sidorenko
V ČR distribuuje ADC Blackfire
Počet hráčů 2-7 hráčů
Časová náročnost 40 minut
Vhodné od 10 let
Jazyková závislost Česká pravidla, bez textu na komponentech
Rok vydání 2016
Pořadí na BoardGameGeeku expanze, základní hra 126. (celkově)
Mechanismy Kooperativní hra, hand management, hraní rolí, rozpoznávání vzorců, nápovědy

Oleksandr Nevskiy a Oleg Sidorenko se už na nějaké té hře podíleli – můžeme jmenovat třeba Pirates of the 7 Seas nebo My Happy Farm. Jejich největším pokladem je ale právě Mysterium, ke kterému vznikla také řada rozšíření. Jedno z nich, Skrytá znamení, právě přichází na český trh.

Co získáte, když si toto rozšíření pořídíte? Překvapivě hromadu karet. Čekají vás noví podezřelí, nová místa činu a nové předměty doličné. Duch se bude moci vybavit novou sadou karet snů (či je zkombinovat s těmi původními), a od nich začneme.

Malý počet karet snů byl asi největší slabinou jinak zábavné a vychytané základní verze hry. Kdo vlastnil Dixit, mohl si pomoct kartičkami z něj, kdo ne, tomu se lehce snížila znovuhratelnost. Tento problém rozšíření řeší. Nejvíc oceňuji, jakou „ideovou“ úpravou sny prošly. Zatímco v původní hře šlo o temné a občas až příliš jednoduché obrázky, Skrytá znamení přinesla svěží vítr v podobě bizarních, konkrétních, propracovaných a barevných ilustrací se spoustou významů. Na jednom obrázku bojují rytíři na velmi neobvyklých ořích, na dalším spatříte gentlemana obrostlého kloboukem, na jiném se topí delfín v hromadě bahna (či kávy?). Duchovi se tak otevřou dosud nepoznané možnosti!

Taktéž zbylé karty jsou vyvedené. Mezi novými podezřelými najdete třeba žokeje, výrobce hraček (mít doma panenku od něj, nejspíš neusnu) či třeba „obvyklý podezřelý“ zahradník. Líbily se mi lokace, u kterých autoři nešetřili fantazií a dočkáme se tak na zámek hodně zvláštních míst, například učebny s povinným kostlivcem, sbírky bizarních artefaktů včetně čelisti obřího žraloka nebo kouzelného stromu připomínajícího jakousi pohádkově nestvůrnou verzi Yggdrasilu. A konečně, vražedné nástroje, jež pořádně prověří vaši kreativitu. Schválně, jakou nápovědu budete potřebovat, abyste uhodli třeba golfovou hůl nebo past na medvědy? Některé předměty jsou vyloženě netradiční, třeba brusle (byť fanoušci Zaklínače vědí, jak to bolí bruslí přes prsty), jiné jsem spatřil, zajásal a nechápal, že se neobjevily v základu. Vždyť třeba ouija deska patří ke každé pořádně duchařině!

Mysterium je párty hra, která má potenciál bavit širokou škálu lidí od geeků přes vaši babičku po exekutora, kterého zaujala, zatímco vám odnášel televizi. Skrytá znamení jí dají úplně nový rozměr a pestrost a do temné hororové atmosféry přinesou pár podivností navíc. Pokud tuto hru máte rádi, jistě budete nadšeni.

Rozšíření plné bizarností vnese do vašeho Mysteria nový rozměr a pořádnou porci zábavy navíc.