Balthus Dir. Jméno tohoto nechvalně proslulého černokněžníka budí hrůzu od jihu až na sever. Zprávy o tom, že sbírá armádu, se dostaly až k Velkému čaroději z Yore, který na pomoc vyslal svého nejnadanějšího učedníka. Tím jsi právě ty! Podaří se ti zabít nenáviděného mága dřív, než stihne rozesít temnotu po celé zemi?

Steve Jackson je známým britským autorem a designérem her. Spolu s Ianem Livingstonem vytvořili sérii rpg gamebooků, známou jako Fighting Fantasy. Právě z této série se fanoušci dočkali dalšího znovu vydaného díla – Citadely Chaosu.

Citadela chaosu je klasickým gamebookem. Pokud jste se s tímto termínem dosud nesetkali, vězte, že se jedná o kombinaci hry a knihy. Celá kniha se skládá z očíslovaných odstavců, které nečtete popořadě, ale skáčete po nich v závislosti na svých volbách a rozhodnutích. Kniha vám například řekne: Pokud chcete vyjednávat, běžte na odstavec 15, pokud tasíte meč, běžte na 154. Ke zdárnému dokončení knihy přitom vede obvykle jedna velmi snadná cesta, několik méně jednoduchých – a řada rozhodnutí vede k vaší smrti či drtivé porážce.

Váš hrdina disponuje několika atributy – zručnost vyjadřující bojové dovednosti, kondici, která představuje životy, magii a štěstí. Pokaždé, když potřebujete porazit nepřítele či třeba přeskočit hlubokou jámu, přijdou ke slovu kostky. Specialitou tohoto gamebooku jsou kouzla. Můžete se jich naučit poměrně dost v závislosti na hodnotě vaší magie, a jejich správné použití bývá obvykle klíčové. Pokud si zvolíte správnou sestavu kouzel, můžete poslat Balthuse Dira do planoucích pekel, aniž byste si výrazněji zapotili nátělník. Musím říct, že využití magie bylo v mých očích výrazným plusovým bodem, který odlišuje Citadelu chaosu od dalších děl podobného žánru.

Vzhledem k tomu, že se jedná o druhý díl série, můžete čekat naprostou klasiku – poctivý fantasy svět plný kouzel, bizarních nestvůr, logických hádanek a také soubojů. Pokud toužíte po něčem originálním, tento gamebook možná není to pravé. Jeho příběh není nikterak složitý či rozvětvený, jde hlavně o akci, a té vás čeká přehršel.

Knížečka je poměrně útlá, takže nebude trvat dlouho, než se vám podaří projít ji bez ztráty kytičky. Napoprvé to ale určitě nebude, protože jistě neodoláte a necháte se chytit do líbivě se tvářících pastí či se v dobré víře vydáte špatným směrem. A i když se vám podaří dostat až k samotnému černokněžníkovi, souboj s ním patří k nejlepším pasážím knihy a, co si budeme říkat, každé špatné rozhodnutí z vás udělá kobereček pod Dirovy okované boty. Zkrátka hlavní záporák jak má být.

Citadela chaosu je zábavou především pro dvě skupiny lidí. Kované rpg fanoušky, kteří se slzou v oku a s nostalgickým pocitem v duši těší, co na ně bude čekat na dalším odstavci, a pro mládež, která je natolik vyspělá, aby pochopila význam literatury, ale zároveň má hravého ducha a chuť prožít si nějaké to dobrodružství. Ale teenageři by si měli dávat pozor, mohlo by se stát, že po návštěvě tatínka v pokoji zbude ve skříni místo knihy jen prázdné místo…

Autor: Steve Jackson
Série: Fighting Fantasy 1
Vydal: Mytago, 2016