Válka! Nic jiného vypuknout nemohlo, když princ Plesnivec smrtelně urazil princeznu Eidamínu, neboť jí při tanci šlápl na ocas. Nyní stojí oba dva klany, Hermelíni i Eidamáci, proti sobě, připraveny svést krvavou bitvu. Jejich muži jsou ale stejně zdatní a vybavení; válku rozhodne, která strana získá lepšího vojevůdce. Povedete váš klan do vítězných bitev právě vy?

Krysí válka
Autor Seiji Kanai
Počet hráčů 2 hráči
Časová náročnost 5–15 minut
Vhodné od 6 let
Jazyková závislost Česká pravidla, české texty na kartách
Rok vydání 2016
Pořadí na BoardGameGeeku 443. (rodinné), 1 636. (celkově)
Mechanismy Hand-management

Seiji Kanai je zakladatelem japonské domácí firmy na výrobu karet a deskových her Kanai Factory, kde kromě něj pracuje také ilustrátor Noboru Sugiura. Společnost vznikla roku 2000 a od té doby už produkovala řadu her, například Dragon Rush. Sám Kanai se orientuje hlavně na kratší fillery, často inspirované fantasy tématikou. Vzpomeňme si například na Milostný dopis. Co nám samuraj Kanai naservíroval tentokrát?

Do rukou se nám dostane maličká krabička obsahující šestnáct karet (osm za každý národ) a pravidla. Nic víc, nic míň. Možná působí trochu chudě, na druhou stranu si musíme uvědomit, že hra je určena především pro děti – a je fajn, že se vejde v podstatě do kapsy.

Samotný princip je jednoduchý. Každá karta je definována dvěma znaky – za prvé silou vyjádřenou číslem od nuly do sedmičky, za druhé svojí zvláštní schopností. Každý hráč se důkladně zamyslí, co by tak mohl vytasit oponent, a vzápětí oba tajně vyloží vybrané karty. Ty se potom odhalí a podle jejich síly se určí vítěz daného kola. Pokud dojde k remíze, kolo se odloží a vítěz toho dalšího se počítá, jako by vyhrál obě. Do vyhodnocení mohou zasáhnout i schopnosti, o těch si ale povíme až za chvilku. Kdo vyhraje v partii celkem čtyři kola, stává se celkovým vítězem.

Jak už jsem zmínil, každá krysa, respektive karta, disponuje nějakou schopností navíc. Například princezna je sice slaboučká, ale pokud zkříží meče s princem, díky svému přirozenému šarmu vyhraje nikoliv kolo, ale rovnou hru. Zabiják určí, že vyhraje karta s nižší silou, pokud si proti němu tedy stoupne ramenatý generál, s překvapením ve tváři zjistí, že dostal nabančeno. A takový čaroděj zruší soupeřovu schopnost, takže pokud se váš oponent naopak domníval, že se zabijákem má vše jisté, nepěkně utře.

Ony zmíněné schopnosti dělají z Krysí války téměř čistou psychologickou hru, ve které je klíčem k vítězství určit, co na vás má kamarád nachystáno. Nic jiného nerozhoduje. Zda se vám bude hra líbit, je tedy dáno především tím, jak moc máte v oblibě tento žánr.

Protože je Krysí válka skutečně jednoduchá záležitost, tvůrci si dali práci a vymysleli řadu variant a módů, kterými si můžete partičku zpestřit. Osobně se mi nejvíc líbil ten, kdy si každý hráč zamíchá své karty, lízne si tři a z těch si vybírá, co zahraje. Tato varianta vnese do psychologické války prvek náhody. Můžete ale sáhnout po jiné variantě a například si náhodně rozdat karty, nadraftovat si je, náhodně si vyměnit jednu kartu z balíků… Možností je skutečně celá řada a můžete si je modifikovat sami, aniž byste se museli bát, že úpravy pravidel neodhadnete a hru tím pokazíte.

Nevýhodou je, že vás hra nejspíš poměrně rychle omrzí. Přeci jen, strategie objevujete prvních pár kol, další kola je používáte a potom už vám zmizí ten pocit výjimečnosti, partie, ve které se může stát cokoliv. To je důvod, proč bych hru nedoporučil zkušenějším hráčům, ti přeci jen i od karetky patrně očekávají více.

Krysí válka je jednoduchá, rychlá karetní hra, kterou bych doporučil zejména mladším dětem, jež se s tímto fantastickým světem teprve začínají seznamovat. Malé rozměry krabičky pak vyloženě lákají vzít si tuto hru s sebou na cesty. Věřím proto, že si Krysí válka své fanoušky najde.

Rychlá jednoduchá karetka dobře pobaví především mladší děti..