Lone Wolf, poslední rytíř z řádu Kai ze Sommerlundu. Jediný, kdo přežil masakr, který utrpěli jeho bratři ve válce s Temnými pány z Helgedadu. Jeho cílem je získat Kameny vědění, mocné krystaly, které kdysi pomohly řádu získat své vědění a sílu. Právě ty jsi Lone Wolf! Podaří se ti najít další Kámen vědění v nelítostných džunglích Danargu dřív, než Temní páni definitivně ovládnou svět?

Joe Dever, britský spisovatel, designér her a první anglický vítěz šampionátu v Advanced Dungeons & Dragons, již bohužel není mezi námi, nicméně jeho odkaz v podobě univerza Lone Wolf žije dál a stále neztrácí nic na své popularitě. Tento svět zahrnuje knižní řadu, ale i třeba také hry na mobilní telefony.

Osmý díl zvaný Džungle hrůzy je typickým představitelem Deverovy tvorby. Jde o gamebook, takže jste hlavním hrdinou knihy. Ta se dělí na číslované odstavce, které vám nabízejí rozhodování, na jejichž základě knihou postupujete. Máte také nějaké atributy, házíte kostkami (doporučuji si na hru pořídit desetistěnnou, ale jde to i bez ní), zkrátka malé literární rpg. Stejně jako v ostatních dílech série, i zde pracujete s disciplínami Magnakai, které vám umožňují třeba předvídat budoucnost, používat magii či se stát neviditelným. Pro hraní Džungle hrůzy nemusíte mít nahrané předchozí díly, funguje i jako samostatné dobrodružství.

Dílo se svým zařazením pohybuje někde mezi epickou a temnou fantasy. Z epické využívá hlavně „tolkienovského“ patosu – počítejte s tím, že zloduši jsou zde prohnilí jako žumpa, ušlechtilost hlavních hrdinů nezná mezí, v sázce není nic menšího než osudy milionů lidí atd. Tento pro někoho oblíbený, pro někoho nepříliš líbivý prvek je však výtečně kompenzován onou temnou stránkou. Být Lone Wolfem není legrace – každý žebrák, mnich či prodavač zeleniny může být agentem zla toužícím podrazit vás a podříznout vám hrdlo. Nemohli byste věřit ani vlastní babičce, kdyby se v knize náhodou objevila. S tím souvisí také fakt, že některé boje jsou pekelně tuhé a dokončit gamebook zdárně na první pokus je více než výzvou.

Série Lone Wolf nabízí poměrně bohatý a propracovaný svět, pokud se v něm však nevyznáte, může vás přehršel komplikovaných jmen a místních názvů trochu obtěžovat. Co si budeme říkat, příběh navíc není nikterak hluboký, spíše jde o klasický heroický „někam běž a udělej to“ přístup. Jde o typický znak gamebooků a pokud si potrpíte na déle rezonující legendy, nejspíš vám bude Džungle hrůzy připadat příliš přímočará.

Velkým kladem je druhý příběh, Maškaráda v Hikasu. Jde v podstatě o formálně samostatný, ale do knihy zařazený bonusový gamebook s rytířem Paidem v hlavní roli. Sice jej prosvištíte trochu rychleji než Džungli hrůzy, musím ale říct, že přes jeho krátkost jde o poměrně hutnou a zábavnou nadstavbu.

Gamebooky buď milujete, nebo vás nezajímají. Pokud patříte do první skupiny, nejen Džungle hrůzy, ale celá série Lone Wolf by vám neměla uniknout, protože jde o klasiku žánru – a také výbornou nenáročnou zábavu. Jestli jste dosud kouzlu chřestících kostek a šustících stránek nepodlehli, proč nezačít právě v Danargu?

Autor: Joe Dever
Série: Lone Wolf 8
Vydal: Mytago, 2015