Peníze. Sláva. Moc. Magické artefakty. Těžko říct, co přivedlo skupinu dobrodruhů až k rozvalinám pradávného města Sudanye. Ať ale hledali, co chtěli, nalezli prastaré, nemilosrdné zlo, které plánuje ve svých kusadlech rozdrtit celý svět, pokud mu v tom někdo nezabrání…

Descent: Labyrint zkázy
Autor Adam Sadler
V ČR distribuuje ADC Blackfire
Počet hráčů 2–5 hráčů
Časová náročnost 90 minut
Jazyková závislost Český návod, české texty na komponentech
Rok vydání 2013
Pořadí na BoardGameGeeku expanze, základní hra 64. (celkově)
Mechanismy Házení kostkami, role-playing, modifikovatelná mapa, různé schopnosti hráčů

Adam Sadler je u nás dosud ne tak známý designér, některá jeho díla už ale na pulty českých obchodů zabrousila, uveďme například fantasy karetku Warhammer Quest. Podílel se i na původním Descentu a momentálně pracuje na podle známého seriálu zpracované hře The Walking Dead: No Sanctuary.

Pro vás, kdo jste se původní hře vyhnuli, bych rád připomněl pár věcí. Základní Descent si získal srdce mnoha fanoušků. Patří totiž ke hrám, které se vracejí k RPG kořenům a nabízejí klasiku – fantasy hrdiny bojující s kouzelnými zbraněmi v rukách s armádou monster temnoty. Stěžejním principem Descentu je, že jeden z hráčů ovládá zlo a ostatní bojují proti němu v kampani, která se skládá z řady menších misí, přičemž během celého tažení splníte jen některé z nich. Po každé si můžete vylepšit svoji postavu, nakoupit nové předměty, Vládce zla dostane do rukou další prostředky, jak škodit. Právě tato variabilita, kdy ani dvě celé kampaně odehrané za jedinou postavu nejsou stejné, byla dalším lákadlem.

Labyrint zkázy sází na osvědčené. Ve velké krabici se dočkáte hromady nového obsahu – čtyři hrdinové i specializace, řada nových předmětů, monstra pro Vládce zla včetně figurek (Volucrixský plenitel je tak roztomilý!) a v neposlední řadě také nová, pěkně tučná a propracovaná kampaň.

Noví hrdinové

Ulma Grimstone: Trpaslice možná nesahá drakům či obrům ani po kolena, ale její alchymistické schopnosti můžou znamenat rozdíl mezi vítězstvím a porážkou. Nejeden rek zjistil, že se mu po jejím lektvaru zázračně zahojily rány a přestala klepat kolena. Ačkoliv není tak mocná ve férovém boji, lektvary, které vrhá po soupeřích, je mohou otrávit – nebo alespoň pořezat svými střepy.

Logan Lashley: Otázka není, zda jej potřebujete, otázka je, zda si jej můžete dovolit? Smělý Logan Lashley už má vyděláno dost, ale stejně pracuje dál pro potěšení. A není větší potěšení než pěkně zezadu zastřelit skřeta šípem přímo mezi lopatky nebo potěžkat měšec plný diamantů. Některých věcí se Logan zkrátka nikdy nenabaží…

Dezra Ničemná: Pro svou posedlost temnou magií a morbidní zvědavost v otázkách lidského těla neměla Dezra nikdy kamarádů na rozdávání. Na druhou stranu, ona není ten člověk, který se narodil, aby byl oblíbený. Důležité je být mocnější než ostatní, a to Dezra umí dobře. Její magií prokletí nešťastníci, jejichž život se proměnil v krajinu hrůzy a smůly, by mohli vyprávět, kdyby jejich ústa nepostihly těžké choroby.

Stopař Durik: Zápach přeplněného města se Durikovi nikdy nelíbil, není tedy divu, že svůj život zasvětil přírodě a divočině. Jako průzkumník a stopař nemá sobě rovného, dokáže najít cestu i v tom nejspletitějším hvozdu a ulovit potravu ve zdánlivě pusté krajině. Během svého života už přežil řadu šarvátek a má v plánu dýchat čistý vzduch lesa i nadále, nemusíte se tedy bát jej pustit do žádné pranice.

Musím říct, že s množstvím nových komponent jsem byl velice spokojený. Hrdinové jsou zábavní a podle dosavadních zkušeností vybalancovaní (a můžete mít vlka!) a bambilión předmětů, dílků map a dalších serepetiček zajistí, že se jimi budete hodinu přehrabovat, než se vůbec pustíte do první partie. Vládce zla dostane zbrusu nový základní balíček svých karet a pár dalších jako bonus. Navzdory tomu není v rozšíření zbytečně moc nových pravidel, takže je nastudujete během několika minut a můžete se pustit do akce, respektive do nové kampaně.

Jak se podařila? Řekl bych, že slušně. Levelů je hodně (konkrétně 19, některé mají navíc dvě mapy), na kvantitu si tedy stěžovat nemůžete a na délku hraní už vůbec ne. Řada z nich je originální a zábavná, například dostáváte informace ze zlodějů, mezi kterými má své agenty i Vládce zla, zabraňujete temnému lordovi v ničení vzácných artefaktů či se snažíte pořádným nákladem vyvážit Váhy pravdy. V některých úrovních dostanete k dispozici spojence, se kterými hrajete podobně jako s hrdiny a třeba ve hře 1 vs. 1, kdy mají dobrodruzi přeci jen nelehký úděl, se ruka navíc hodí. Jednu výtku bych ale našel, některé mapy mi připadaly zbytečně složité či překombinované a nastudovat jejich specifická pravidla trvalo pomalu stejně dlouho jako si je zahrát.

Nové specializace

Krotitel: Podobně jako nekromant ovládá svoji zombii, nová specializace válečníka nabízí spolupráci s vlkem. Tento chlupatý mazlíček se postupným levelováním mění ve smrtelně nebezpečnou zbraň, chrání ale také vaše spolubojovníky. A když potřebujete, můžete si s ním vyměnit kůži. Nepřátelé budou nepříjemně překvapení, tomu věřte.

Bylinkář: Nejsilnější zbraní bylinkáře je výroba léčivých lektvarů, tento znalec přírodozpytu ale umí mnohem víc. Některé jeho lektvary odstraňují prokletí či naopak činí soupeře zranitelnějšími, čímž se z bylinkáře stává elitní podpůrný charakter. A když se budete nudit, vsaďte se, že vypálit nějakou tu samohonku taky zvládne.

Lovec pokladů: Majetkuchtivý lovec pokladů možná není tím nejtvrdším bijcem v partě, ale ve světě se vyzná. Umí hledat skrýše a zlato jako nikdo jiný, čímž pomůže celé družině. Navíc je obratný s neobvyklými zbraněmi a má několik dalších specifických výhod, které mohou při správném použití otočit hru v lovcův prospěch.

Zaklínač: Nová specializace mága je mnohem více než pouhým vrhačem kleteb, jak by se zdálo na první pohled. Zaklínač se s žádným zlem nemazlí. Jeho čáry způsobují, že nepřátelským monstrům vypadávají zbraně z rukou, postihují je mdloby a záchvaty slabosti a občas z ničeho nic podlehnou na smrt vážné depresi. Tedy, není tak vážná, ale ono je přeci jen lehčí je probodnout, když zrovna brečí…

Některé čtenáře zajímá kvalita překladu. Musím říct, že od původní hry šla nahoru, a i když se hodí prostudovat si errata, moc často je potřebovat nebudete.

Labyrint zkázy je velmi důstojným rozšířením pro všechny milovníky Descentu a po měsíci hraní mám pocit, že by bez něj této hře něco chybělo. Pokud základní „balení“ již vlastníte a rádi je hrajete, otevře se vám celý nový svět možností. V opačném případě – a jste-li fanoušci poctivého oldschool fantasy – máte nad čím přemýšlet. Ve světě se Descent stal fenoménem a pokud jej pustíte do svého obýváku, brzy uslyšíte cinkání mečů a z okna vám začnou létat zaklínadla.

Bohaté rozšíření se čtveřicí nových hrdinů, specializací, spoustou dalšího obsahu a epickou kampaní nabídne desítky hodin zábavy.