Kdo by nechtěl jít do nebe? Podstatně horší to ovšem musí být pro ty, co zůstali trčet na matičce Zemi, zatímco dvě procenta světové populace si to podle všech předpokladů vzala bez čekacích front rovnou tam nahoru. Tom Perrotta, americký spisovatel a scénárista, se rozhodl pitvat v knize Pozůstalí (2011) právě v životě těch, co tu tak nějak zbyli. A aby toho nebylo málo, na motivy knihy a za jeho vlastního přispění HBO v roce 2014 začala natáčet stejnojmenný seriál. Tak se na to pojďme podívat.

Perrotta si zvolil téma, které na první pohled zaujme svou neotřelostí. A na druhý čtenáře nutí dlouho se rozmýšlet, jestli to je kniha, kterou si chce skutečně přečíst. Odpovědět na tuhle otázku pak není úplně tak jednoduché. V českém překladu kniha vyšla loni, a i když se jedná o 325 stránek ve velmi pěkně zpracovaném hardbacku, po přečtení se svého prvotního dojmu držím.

Není to zrovna oddechová četba a kniha vyžaduje od svého čtenáře neustálou pozornost. Zdlouhavá souvětí působí, jako kdyby se autor chtěl blýsknout svými jazykovými schopnostmi a potrápit překladatele. Některým čtenářům složité větné konstrukce nevadí, někomu se to může rovnou zamlouvat – a někoho to může iritovat. Za mě to jednoznačně brzdí příběh. Neodsýpá. Což ovšem mají na svědomí i další faktory. Na jedné stránce textu se dá najít kurzíva (myšlenky postav) a hned vedle VELKÁ PÍSMENA. Kombinace všech těchto drobností trhá konsistenci příběhu, kniha nemá potřebný rytmus a spád, který by čtenáře donutil hltat stránku za stránkou. Možná je to úmysl autora, nebo pracovní deformace – přece jen, Perrotta je rovněž i scénárista a je to vidět. Pozůstalí jsou sérií epizod sledujících životy těch, co po nanebevzetí utřeli nos.

Co mají Pozůstalí za klady? I když se jedná o veskrze depresivní čtení, autor dokázal zachytit náladu svého světa a přenést ji na papír velice uvěřitelně. Další body Perrotta sbírá za obsah a způsob, jakým se mu podařilo zmapovat reakce normálních lidí vystavených naprosto šílené situaci. Je fascinující sledovat, jak se snaží vyrovnat se světem kolem sebe, který je tak stejný a přitom o tolik jiný. Stejnou měrou je pak rovněž znepokojivé uvědomění, že představit si takovou realitu není příliš obtížné. Jako kdyby nám autor nastavil jen lehce pokřivené zrcadlo. Co se postav týká, mohu autorovi rovněž gratulovat, ačkoliv oblíbit si některou z nich bylo nad mé síly. Věřím jim, že jsou skoro skuteční, a jsem ráda, že nejsou.

Závěrem už jen shrnu, že Pozůstalí nejsou pro každého a už jen svým nábožensky laděným námětem rozpoutávají rozpačité reakce. Takový je tedy i můj dojem. Zajímavá četba, zajímavý námět, zpracování snesitelné (s přivřeným očkem). Jednou se k nim vrátím, ale brzo to nebude.

Vydal: Plus; 2016

Autor: Tom Perrotta

Překlad: Jiří Kobělka