Rok 1892. New Fiddleham, Nová Angllie. Věci tu nikdy nejsou takové, jaké se zdají být, zvláště když jsou Abigal Rooková a její excentrický zaměstnavatel R. F. Jackaby opět vyzváni, aby vyšetřovali nadpřirozené jevy. Nejprve se objeví zákeřní kožoměnci, kteří jsou maskovaní jako roztomilá koťátka. O den později je jejich majitelka nalezená mrtvá a na krku má podivnou bodnou ránu. Hned poté se z blízkého Gad’s Valley ztratí dinousauří zub odkrytý při nedávných vykopávkách a v údolí začne řádit neznámá bestie, která napadá zvířata i lidi a nechává za sebou zmrzačená těla. Policista Charlie Cane, který se do údolí odstěhoval z New Fiddlehamu, žádá o pomoc, a tak se Abigail s Jackabym vydávají chytit zloděje, příšeru a vraha.

Slečno Rooková, jak byste hodnotila nebezpečnost
této situace na stupnici od jedné k avokádu?“

Brněnské nakladatelství Host vydalo daší pokračování plánované trilogie Williama Rittera o podivínském vyšetřovateli paranormálních jevů a jeho mladé asistentce. A jak už bývá v Hostu tradicí, už na první pohled vás zaujme krásná a na dotek velmi příjemně měkká obálka.

Zatímco Jackaby jako literární prvotina Williama Rittera nevynikala příliš komplikovanou zápletkou a příběh byl poměrně předvídatelný, v Případu ukradeného zubu autor konečně rozvinul potenciál, který tak dobře nastartoval v prvním díle. Linka příběhu zůstává jednoduchá, ale je mnohem více propracovaná. Staví prakticky na dvou zápletkách, z nichž jedna připravuje půdu pro závěrečný díl série.

Míchání mytologického a našeho světa autor tentokrát obohatil o klasický Darwinův koncept evoluční adaptace, originální nápad, nad kterým moje vědecké srdéčko zaplesalo.

I v druhém díle se znovu setkáváme se starými známými, kterým však autor poněkud pozměnil charakter. Jackaby se uklidnil a přes svou výstřednost postrádá známky šílenosti. Abigail na druhou stranu dospěla a stala se rovnocennou partnerkou svého zaměstnavatele. Rozdíl oproti prvnímu dílu je tedy znatelný, ale chování postav mi připadá úměrné situacím a myslím, že celé knize změna jen prospěla. Jejich vzájemná interakce je sympatická a přináší množství vtipných scén.

Novou postavou je tu Hank Hudson, lovec a Jackabyho známý, který dobromyslnou povahou a láskou k tajemným tvorům připomíná Hagrida z Harryho Pottera. A více se dozvíme i o (ne)mrtvé slečně Jenny, která se už v Jackabym stala mou nejoblíbenější postavou. Tentokrát se však bude jednat o její vraždu, kterou Jackaby neměl možnost vyřešit a chystá se k ní vrátit.

William Ritter dokázal, že je vypravěčem schopným udržet čtenářovu pozornost v napětí do poslední stránky. Příbeh začíná banálním případem a končí epickým finále. Nechybí tu ani milostná linka mezi Abigail a policistou Charliem.

Případ ukradeného zubu je velmi dobrá jednohubka, kterou sníte na posezení a nedočkavě budete vyhlížet další, závěrečný díl trilogie.

Vydal: Nakladatelství Host, 2017

Autor: William Ritter