Moïra Fowley-Doyleová otevírá ve svém románu Smolná sezóna dveře do zvláštního světa protkaného deštěm, cigaretovým kouřem a nehodami, jež nikdo neumí objasnit…

Tajuplný příběh, který čtenáře zavede do podmračeného Irska, začíná na podzim, tedy v období, jemuž hlavní hrdinové přezdívají „smolná sezóna“. V této době se lámou kosti, úrazy se stávají v těch nejnečekanějších okamžicích a s postupem příběhu se hromadí další nejrůznější zranění. A během nejtěžších sezón se i umírá.

Car, Alice a jejich nevlastní bratr Sam sice ještě chodí na místní střední, ale na rozdíl od svých vrstevníků se potýkají s mnohem většími problémy. S problémy, o nichž se nahlas nemluví, ale jsou všudypřítomné. Právě oni a generace před nimi jsou postiženi prokletím smolné sezóny. Každý říjen se jejich dům mění v jakési hřiště oblepené molitanem, dekami a koberci. Kupují se lékařské pomůcky, léky proti bolesti a nemocnice se stává jejich druhým domovem.  Kvůli smolné sezóně už Car a Alice ztratily otce a strýce. Avšak nikdo neví, proč se to děje právě jim.

I přes všechny problémy se snaží hlavní hrdinové žít normálním životem. Plánují typickou středoškolskou párty v polorozpadlém domě, navazují vztahy (mnohdy i napříč pohlavím), kouří, pijí a hledají výmluvy, proč nestihli napsat domácí úkol. Čím více se pokouší neodlišovat od ostatní společnosti, tím více je jasné, že to není možné.

Vrací se nehody, objevují se nová tajemná místa a další nevysvětlitelné úkazy. Zdá se, že pojítkem by mohla být Elsie, dívka, která se objevuje skoro na všech Cařiných rodinných fotografiích. Jenže Elsie nikdo nezná a Cara samotná si ji pamatuje jen letmo. Přesto je však od začátku jasné, že Elsie je tichá připomínka něčeho z minulosti. Něčeho, co už všichni ve svých myšlenkách dávno pohřbili, a co je nyní nutné vynést zpět na světlo, aby přišlo vysvětlení.

Ačkoliv se kniha na první pohled prezentuje spíše jako román pro teenagery, není tomu tak. Moïra Fowley-Doyleová totiž napsala knihu, která v mnohém překonává své žánrové zařazení. Kniha je svým způsobem od všeho trochu – snová, místy děsivá a opletená tajemstvím, které se mísí s popisem Irska, zároveň děj protíná typická romantická linka (naštěstí však nenarušuje tok příběhu a co si budeme povídat, holky vždycky slyší na lásku), objevují se postavy z minulosti… a to vše přihrne na hromadu řeka, která zamrzá, ačkoliv je teplota vysoko nad nulou. Očekávejte především oddechovou četbu se zajímavým koncem, který možná ne u všech vyvolá patřičnou odezvu, ale příběh jako takový si publikum rozhodně najde.

Vydal: Cooboo, 2016

Autor: Moïra Fowley-Doyleová

Překlad: Adéla Špínová