Fanatický rytíř toužící sloužit své bohyni a vlasti. Gladiátor, který si koupil svobodu, ale cena byla příliš vysoká. Trpaslík toužící napravit své chyby. Po vědění a studiu chtivá kouzelnice. Tuhle partu si najmou dva tajemní elfové, aby jim pomohla získat ztracené artefakty. Jenže hrdinové až příliš pozdě zjistí, že jsou jen pěšáky v cizí hře. Ale – kdo ví? Občas může i pěšák vyhodit dámu či dát králi mat…

Chad Corrie, romanopisec a komiksový scénárista, v Česku zatím velké jméno nemá, to se však může brzy změnit. Návrat čarodějného krále je totiž jeho literárním debutem, hrajícím na struny poctivé, klasické fantasy.

Ocitneme se v Tralodrenu, světě bohatém na mýty, magii a velké příběhy. Začátek knihy je především seznamovací a dozvíme se něco jak o hlavních postavách (alespoň některých), tak o samotném světě, jeho politice a zákonitostech. Největší entrée mají gladiátor s rytířem, a zejména to gladiátorovo stojí za to. V momentu, kdy se dá družina dohromady, už jen netrpělivě čekáte na vyvrcholení, jež samozřejmě končí v nejlepším – jde přeci jen o trilogii. Kniha tedy nese klasické rysy úvodního dílu, zároveň ale nabízí samostatný a velmi slušný fantasy příběh.

Když jsme u té fantasy, onen důraz na klasičnost je zde opravdu vidět. Trpaslíci, elfové a goblini, monstra a mocní mágové, pestrý svět, ve kterém nakouknete tu do džungle, tu do hlučného přístavu či na studený sever. Dobro a zlo zde sice není vyloženě černobílé, ale nečekejte Hru o trůny, ve které nejde nikomu věřit – spíše conanovské drsňáky, kteří pro nějakou tu vyčůrávku nebo sobeckost nejdou právě daleko, ale v jádru to jsou dobří a poctiví lidé.

Kladně bych hodnotil autorův pestrý styl plný nevtíravých a atmosféru dokreslujících popisů, díky kterým události na stránkách ožívají a stimulují vaši fantazii. Pěkně a přehledně jsou zpracované také akční pasáže, kterých je samozřejmě spousta.

Postav najdete v knize poměrně hodně. U některých vám jejich motivy a vzorce chování budou připadat jasné až archetypální, což nemusí být nutně na škodu, ale například hlavní elfí hrdinka mi přišla málo plastická. Dvěma nejzábavnějšími charaktery jsou tak rytíř, ve kterém se snoubí nejistota a mladická nezkušenost s fanatismem a pocitem vlastní výjimečnosti, a hlavní padouch. O něm vám nehodlám nic prozrazovat, ale pasáže s ním se mi líbily možná nejvíc.

Stinnou stránkou díla jsou formální chyby. Ať už překlepy, nedostatky v čárkách či pravopisné hrubky, tohle je aspekt, který si kniha za rámeček rozhodně nedá. Myslím ale, že v tomto případě je pochybení tak zjevné, že odpovědný člověk zkrátka dostat zpětnou vazbu musí. Na druhou stranu, není to problém, se kterým by se nedalo smířit, hlavní je, aby se neopakoval.

Návrat čarodějného krále je také návratem ke klasické fantasy ve stylu AD&D. Sice oděným v lehce béčkovém kabátu, ale přesto rozehřívajícím srdce všech, kteří proseděli desítky nocí ve fiktivních světech u deníčků a kostek a nic jim nerozbuší srdce tak jako vyhlídka na pořádné dobrodružství. Slunce vychází a kůň už řehtá, vydejte se na výpravu do Tralodrenu i vy!

Autor: Chad Corrie
Série: Čarodějný král 1
Překlad: Jan Č. Galeta