Hluboká brána, město visící na řetězech, se pomalu, ale jistě propadá do hlubin pekla, zatímco nahoru stoupají duchové a podivné stvůry. Smrt boha Ulcise, vládce podsvětí, dala moc krutějším tvorům, než byl on sám. Bitva o osud světa, ve které andělé zkříží své meče se zrůdami temnoty, přichází…

Alan Campbell, skotský spisovatel a fotograf, zahájil svoji literární kariéru dílem Zjizvená noc, ve kterém nabídl originální pohled na klasické téma války bohů. Na ni v rámci série Kodex Hluboké brány navázal druhý díl jménem Železný anděl, který je nyní k dispozici v češtině.

Znovu se setkáváme s andělem Dillem a asasínkou Rachel, kteří jsou na útěku. Situaci ale změní příchod boha moří a mlhy Cospinola, jehož vzducholoď tažená barbarem Kotvou připlouvá k Hluboké bráně. Do toho všeho navíc strká své dlouhé drápy mesmeristický král Menoa, vládnoucí podivným monstrům vyrobeným z lidských duší a železa.

Svět díla, který se pohybuje někde mezi urban fantasy a steampunkem, patří k tomu nejlepšímu, co kniha nabízí. Temné postapokalyptické vize, města, ve kterých straší, jedovaté lesy, samotné peklo (dávající vzpomenout na českou jízdu Daemonica od Martina D. Antonína) i další lokace jsou vám představovány prostřednictvím barvitých popisů, na kterých autor nešetřil, a je patrné, že disponoval také jistými technickými znalostmi a neztratí se ani v chemii. Díky tomu jsou popisy zábavné a přesvědčivé. Samotný příběh kolísá mezi žánry. Objevují se v něm zejména prvky akční fantasy, ale také třeba westernu a jedna dějová linie je v podstatě ryzí detektivkou. Vyvrcholení příběhu je pak tou nejlepší reklamou na blížící se poslední díl série.

Hlavních postav se v knize vyskytuje více, avšak některé z nich zkrátka umí zaujmout. Zamiloval jsem si zejména barbara Kotvu, možná nejzvláštnější charakter, který je nicméně schopný díky své brutální síle putovat s celým božím královstvím. Válečný archón Hasp zase představuje klidnou moc a schopnost si poradit v každé situaci, čímž se rázem stává oblíbencem všech, kteří si libují v klasických drsňácích. Vtipné jsou také některé další postavy, třeba voskoví vědci – ale už nebudu víc prozrazovat.

V každé propracovanější knize najdeme menší zápletky, a musím říct, že některé se Campbellovi velice povedly. Vyvrcholení dějové linky Bílých mečů působí jako solidně vypointovaný vtip, to samé u voskových vědců. Taktéž atmosféra knihy mě pohltila a některé pasáže, například úvodní hostina u Cospinola nebo šílený hon slepců v krkolomných chodbách pekla, stály za to.

Železný anděl (potažmo celá série Kodex Hluboké brány) nabízí další alternativu k „božské“ fantasy, jakou už známe například z klasického Amberu nebo z v poslední době velmi populárního Města schodů. Jde o svěží a poměrně neortodoxní dílo, které zaujme každého fanouška literárních experimentů i bizarních světů. Zapamatujme si jméno Alan Campbell, věřím, že nás v budoucnu ještě překvapí.

Autor: Alan Campbell
Série: Kodex Hluboké brány 2
Vydal: Laser-books, 2016