Před zraky lidí v divočině skrytá, nachází se tajemná říše Kaninů. V hlavním městě tohoto království začíná příběh Bryn Avenové, devatenáctileté dívky, jejíž odlišnost od zbytku Kaninského lidu ji staví do role outsidera. Ačkoli je zdejšími obyvateli opovrhována pro svou nečistou krev, je připravena bojovat o své postavení a respekt. Tvrdě na sobě pracuje s cílem splnit si sen – stát se členkou elitní Kaninské stráže a prokázat tak loajalitu lidu i královské rodině.

Cesta k postu v elitní gardě je však nesnadná. Zrádce koruny – Konstantin Black, který se pokusil před pěti lety zavraždit jejího otce, je zpět. Bryn, která se zapřisáhla nenechat jej znovu vyváznout živého, sehrává souboj sama se sebou i svým šéfem Ridleym Dresdenem. Při několika misích však vyvstává mnoho otázek, které nutí Bryn uvažovat nad tím, zda je opravdu vše takové, jak se jeví. Nebo je pravda úplně jiná? Zdá se, že budoucnost království je v ohrožení, kdo však stojí na straně zla?

Mrazivý oheň nás na prvních stránkách přenáší do minulosti, do noci, kdy se Konstantin pokusil zavraždit kancléře krále – otce Bryn. Následující kapitoly přinášejí pohled do výcviku Bryn a jejích prvních misí, seznamuje nás se společností trollů, od kterých se liší nejenom svými chybějícími magickými schopnostmi, ale také vzhledem. To je dáno její nečistou krví. Matka Bryn pochází z rasy Skojarů, otec je Kaninec. Sňatek rodičů různých ras měl za následek, že matku Bryn Skojarové zavrhli a Bryn je ve společnosti Kaninů outsiderem.

Amanda Hockingová situovala trollí společenství do současnosti a království ukryla do divokých končin, což pro mne bylo těžko uvěřitelné, a čekala jsem tedy na chvíli, kdy se dějová linka rozjede natolik, abych neměla čas uvažovat nad možnostmi existence takového společenství.

Na takovou chvíli se čekalo poměrně dlouho, příběh nabírá grády teprve ve chvíli, kdy Bryn pojímá první pochybnosti o motivech pokusu o zavraždění jejího otce. Především po rozhovoru s Konstantinem Blackem.  Množí se pokusy o únosy Kaninských podvrženců a také podezřelé zmizení mladé Skojarské královny.

Postava hlavní hrdinky Bryn jako neochvějné bojovnice je mi velmi sympatická, co mne však mrzí, je minimální prostor pro další protagonisty. Ačkoli je zde několik vedlejších postav, nedozvíme se mnohé o jejich charakteru, záměrech a roli v příběhu. Možná se znovu objeví v pokračování.

Čekala jsem, že příběh bude plný soubojů, královských pletich a trochu více odkryje roušku tajemství, které se nad tímto fantasy světem vznáší. Toho pravého napětí, které vás nutí obracet stránku za stránkou, se mi však dostalo opravdu až v závěru knihy. V posledních kapitolách se na scéně objevují noví zločinci, Bryn je plná pochybností a neví čemu a komu věřit.

Nakonec jsem tedy zvědavá na další díl, který snad poodkryje něco více ze závoje tajemství, pod kterým je trollí svět skrytý zraku lidí a snad také další postavy v knize dostanou více prostoru. Nechme se překvapit.

Vydavatel: CooBoo, 2016
Autor: Amanda Hockingová
Překlad: Jana Jašová