Yoi tsuitachi, pane starosto, obchod ve městě vázne a voliči si nepřestávají stěžovat na zápach z továren! – toho jsem se obával… Dorazila již má sada na seppuku? -ano, pane starosto. Ale nechcete raději postavit obchodní dům a továrny znečišťující zátoku nahradit přístavem? -ehm, to bychom také mohli vyzkoušet.

Machi Koro Velkoměsto
Autor Masao Suganuma
V ČR distribuuje MindOK
Počet hráčů 24 hráči
Časová náročnost 40 minut
Vhodné od 7 let
Jazyková závislost Kompletně česky
Rok vydání 2016
Pořadí na BoardGameGeeku 143. (rodinné hry), 603. (celkově)
Mechanismy Házení kostkami, vybírání karet

Japonec Masao Suganuma se nefláká rolováním sushi a díky tomu před námi leží nové rozšíření originálního Města kostek (překlad japonského Machi Koro) s názvem Velkoměsto. Ono je to vlastně dvojité rozšíření, protože v sobě zahrnuje dvě expanze, které v zahraničí vyšly samostatně (Přístav a Metropole). Kostková smršť se tím prodlužuje z 30 minut u základu na 40 minut. Je však toto prodloužení ku prospěchu?

Princip hry zůstává stejný – podobný oblíbeným Osadníkům z Katanu. Hráči si na začátku hry připraví šest nepostavených dominant (pět u modulu Metropole), pšeničné pole a pekárnu podobně jako u základní sady a postavenou dominantu radnice. Během hry následně rozšiřují své město o nejrůznější budovy a jak hra plyne, sbírají dostatek zdrojů, aby postupně vystavili veškeré své městské dominanty (jako nádraží, letiště či nákupní centrum). Hráč v každém tahu nejprve hází kostkou, aby se následně aktivovaly budovy označené číslem, které padlo. Kromě dominant existují „přátelské“ modré a zelené karty, které při aktivaci přináší peníze, dále „nepřátelské“ červené karty okrádající protihráče během jejich tahů a nakonec „speciální“ fialové karty s nejrůznějšími záludnými efekty.

IMG_20170131_170122Dobře, ale co se vlastně změnilo? Velkoměsto zvyšuje počet dominant o tři budovy, přičemž má každý od začátku postavenou jednu z těchto dominant – radnici. Ta nese funkci jakési sociální sítě, do které padají nemajetní nešťastníci. Radnice vám totiž na začátku tahu přinese, pokud jste švorc, jeden peníz. A nesmím opomenout zcela nové karty všech barev a nejrůznějších efektů, které si s tímto rozšířením vyzkoušíte.

Ve Velkoměstě navíc platí pravidla varianty základní hry s omezenou nabídkou. To znamená, že se dohromady zamíchají všechny fialové karty, karty s čísly 1–6 a karty s čísly 7–14. Tím vznikají tři samostatné hromádky, z kterých se čerpá při umisťování na veřejnou nabídku. Ve veřejné nabídce musí být za všech okolností 2 různé druhy fialových karet, 5 různých druhů karet s čísly 1–6 a 5 různých druhů karet s čísly 7–14. Karty tak chodí do hry náhodně.

Velkoměsto řeší významný problém základní hry. V té se stávalo, že hráči od začátku stavěli budovy s nízkými čísly (1–6) a zcela ignorovali budovy s čísly 7 a více. Hra jednoduše netrvala dostatečně dlouho, aby se přecházelo na hod dvěma kostkami. To se teď mění. Nová dominanta Přístav (za mizivou cenu dvou peněz) umožňující hráči, který na kostkách hodí 10 a více, aby k výsledku hodu přičetl dvojku, zvyšuje motivace k hodům dvěma kostkami. Na druhé straně „červený“ sushi bar zase z protivníků při hodu jedničky vyždíme tři mince. Pomáhá také prodloužení délky trvání celé partie a zatraktivnění budov s vysokými čísly.

ZIMG_20170131_170404a zmínku stojí i poslední nová dominanta – Letiště. Pokud totiž naspoříte pekelně vysoký obnos 30 mincí již v začátku hry, můžete se díky efektu této dominanty velmi rychle přiblížit k vítězství. Letiště totiž vydělá každý tah, ve kterém jste nic nepostavili, 10 mincí z banku.

Zajímavých karet nalezneme v rozšíření celou řadu a světe div se, originální nápady prohlubují také strategickou stránku této, na kostkách založené, hry. Machi Koro Velkoměsto však zůstává, i přes snahu autora o zvýšení strategického potenciálu, hrou založenou na štěstí, náhodě a kostkách. A to je důvod, proč vnímám negativně prodloužení herního času. Filler, který trvá déle než půl hodiny, překračuje časovou náročnost, kterou od takové hry vyžaduji. Na druhé straně věřím, že rodiny s dětmi či fandové základní hry toto negativum s klidným srdcem přejdou. Obzvlášť s vědomím, že jejich Město kostek se promění v opravdové Velkoměsto!

VERDIKT
Velkoměsto velmi dobře balancuje neduhy základní sady Machi Koro a rozšiřuje ji o množství nových karet a strategií.

 

 

Komentáře

komentářů