Dvě malé postavy domorodců se pomalu prodírají neprostupnou bariérou zeleně. Hluboko uvnitř džungle musí nalézt to, po čem touží celý kmen. Žlutě zářící boby kakaovníku. Za pořádný náklad této pochoutky bohů dostanou na trhu tučnou odměnu. A kmen se bude moci zase trochu rozrůst.

Cacao
Autor Phil Walker-Harding
V ČR distribuuje Albi
Počet hráčů 24
Časová náročnost 60 minut
Vhodné od 8 let
Jazyková závislost Hra neobsahuje text
Rok vydání 2015
Pořadí na BoardGameGeeku 76. (rodinné hry), 483. (celkově)
Mechanismy Umísťování dílků, kontrola území

Hra Cacao vás přenese do jihoamerických deštných pralesů, kde se z pozice indiánského náčelníka snažíte výstavbou nových vesnic získávat drahocenné zdroje a tím nahromadit největší bohatství. A každý domorodec vám řekne to samé: pokud existuje zboží vysoké hodnoty a ještě lepší chuti, je jím právě kakao. Takže se pusťte do sklízení kakaa, uctívání pyramidových bohů nebo třeba těžby zlata, než vás předběhne nepřátelský náčelník. Vítěz může být jen jeden.

Phil Walker-Harding vytvořil kromě Cacaa sedm dalších deskových her. Vždy se v nich opakuje prvek historie a exotické kultury. Příkladem může být hra Archaeology: The Card Game (2007), ve které si v roli archeologa zakopete v písku egyptské pouště, nebo Philova poslední hra z roku 2016 s názvem Imhotep, ve které se stanete nejslavnějším egyptským architektem. Za vydání Cacaa u nás vděčíme vydavatelství Albi.

Ač se jedná o čistokrevnou euro hru, což mimo jiné znamená, že zde nenajdete kostky a výsledek hry závisí vyloženě jen na interakci hráčů, patří Cacao k nenáročným euro-strategiím. Pokládáním dílků hráči vytváří „šachovnici” dílků džungle a dílků vesnice… a na každé hraně dílku vesnice jsou nakreslení 0–3 workeři jednoho hráče a spouští akci vázanou k dílku džungle, s nímž sousedí. Cacao tedy nabízí docela originální mechanismus „worker placement” bez workerů, jen se správným kombinováním a otáčením dílků. Pokud vám na straně dílku vesnice sousedící s kakaovým polem chybí indiánský dříč, žádné boby si do skladu neodnesete, a tudíž v budoucnu neprodáte.  

Z džungle získáváte kakao, posíláte své indiány na trh je prodávat, pro vodu či do dolů pro zlato a v neposlední řadě můžete získat přízeň bohů v jednom ze zapomenutých chrámů. Každá „komodita“ funguje trochu jinak, což Cacao zachraňuje od jednotvárnosti.

Ke sledování stavu zásob kakaa, vody, duchovního uvědomění a hlavně zlata slouží každému hráči vlastní herní deska. Každý tedy zná skóre všech dalších hráčů. A aby nebyla hra zbytečně statická, můžete po posledním tahu zaplatit až tři žetony duchovního uvědomění a přestavět si některou svoji vesnici novým dílkem, čímž znovu spustíte akce všech hran.

Podle mého názoru stojí Cacao jen krůček dál od gateway her vhodných pro začátečníky ve světě deskových her. Proč? Za prvé herní čas je pouhých 45 minut. Za druhé mám navzdory jednoduchému mechanismu hry pocit, že i sebejednodušší euro hra nutí ke kalkulaci jednotlivých tahů a možností a tím tak trochu zvyšuje náročnost. Zkušený a lepenkou ošlehaný veterán zase zjistí, že na celovečerní seanci je Cacao příliš jednoduché, a tak ho vytasí pokaždé, když bude mít chuť na “rychlou” nenáročnou eurovku nebo na hodně dlouhý filler. Mezi mými přáteli si našlo Cacao své fanoušky a věřím, že budování malé pralesní ekonomiky ocení zejména rodiny s dětmi.

VERDIKT
Půlhodinová euro hra z prostředí jihoamerické džungle, ve které se sběrem zdrojů snažíte stát nejbohatším náčelníkem široko daleko.

 

Komentáře

komentářů

One Response