Jedna, dvě, strašák jde.
Přijde si i pro tebe.

Kostispáry – malé městečko, kde ví, všichni o všech. Nic nezůstane tajemstvím na delší dobu. Jen jeden člověk je tady záhadou. Krásná cizinka Róza, která jednoho dne zmizí stejně záhadně a nečekaně, jako se kdysi objevila. A Finn je jediný, kdo ví, jak se to stalo. Jeho verzi však nikdo nevěří. Ani jeho vlastní bratr Sean. A tak začíná Včelí královna – příběh o lásce, ztrátě, vině a odpuštění.

Je to podivné městečko, ve kterém zvířata a rostliny „promlouvají“ k lidem a všude okolo jsou kukuřičná pole. I lidé jsou zde podivní. Například Charlie Valentine, který zapomněl své pravé jméno a žije v domě se svými slepicemi. Nebo Priscilla Willisová, která zase své jméno nesnáší, říká si Petey a její máma vlastní včelařství. A tak se postupně seznamujeme se všemi obyvateli. Hlavně bratry O‘Sullivanovými – Finnem a Seanem.

vceliNa každé z postav bylo něco, co jsem si oblíbila a ráda jsem se dozvídala o jejich životech nové věci. Ze začátku bylo složité pochytit všechna fakta, ať už o lidech nebo městě samotném. Někdy jsem se musela vracet zpátky a trvalo mi delší dobu, než jsem se dostala k polovině knihy. Ale začátky bývají vždycky složité. Potom už děj začal mít ten správný spád a nedokázala jsem se (a ani nechtěla) od něj odtrhnout. Konečně mi začal dávat smysl. Bavilo mě dávat si dohromady jednotlivé dílky a skládat tak celý příběh. Dokonce jsem nad ním přemýšlela dlouho po přečtení. A až potom mi došlo, proč se kniha vlastně jmenuje Včelí královna.

Finnovi nikdy neříkají jménem. Volají na něj různě – Vejre, Mimoni, Kosmonaute. A to protože na lidi zírá a také se nikdy nedívá do očí. Žije se svým starším bratrem Seanem. Otec jim zemřel a matka od nich odešla. Proto když zmizí Róza, kterou u sebe bratři ubytovali, nikoho to nepřekvapí. Vždyť není první ženou, která je opustila. Jen Finn tvrdí, že to tak nebylo. Podle jeho výpovědi Róza neodešla sama, ale byla unesena neznámým mužem, jehož tvář nedokáže popsat. Jenže co když mluví pravdu a Rózu někdo unesl? Kde teď je? Je v pořádku? Kdo ji zachrání, když jsou všichni přesvědčeni, že odešla dobrovolně? A proč vlastně Finn nedokáže popsat obličej záhadného muže? Jediné co policii tenkrát sdělil, bylo: „Byl to vysoký muž. Ani se nehnul. Nikdy jsem nikoho tak nehybného neviděl. Ale když se konečně pohnul, chvěl se jako kukuřice ve větru.“

Pokud chcete znát odpovědi na všechny otázky, vydejte se do Kostispár a hledejte záhadné spáry, které Vás možná zavedou na místa, kde jste nikdy předtím nebyli. Když procházíte městečkem a seznamujete se se všemi obyvateli a místy, začíná vám celý příběh dávat smysl. Každá postava i každý detail je důležitý a postupně odkrýváte úžasný příběh plný lásky, ztráty, naděje a napětí. S jednotlivými postavami prožíváte jejich příběhy a snažíte se předpovídat jejich další kroky. Takže pokud máte rádi napětí, mystično a samozřejmě i trochu romantiky, neváhejte a vydejte se do tohoto malého městečka s podivnou atmosférou.

Tento příběh má skvělé ohlasy od čtenářů i kritiků a získal již několik literárních cen. Laura Rubyová a její originální styl patří podle některých autorů mezi to nejlepší, s čím se můžeme na poli tohoto žánru setkat. Včelí královna je popisována jako kniha nabitá emocemi, plná nečekaných zvratů, někdy děsivá a jindy zase romantická. Rozhodně doporučuji si ji přečíst. Ze začátku jsem se sice trochu ztrácela a trvalo mi delší dobu, než jsem pochopila co je hlavní zápletkou, ale druhá část mi počáteční zmatenost vynahradila. Najednou jsem musela číst a nedokázala jsem se od příběhu odtrhnout až do samotného konce. A každopádně bych si knihu přečetla znovu.

Na závěr zajímavost: Kostispáry (angl. Bone Gap) opravdu existují. Nachází se v USA ve státě Illinois.

Vydal: Fragment; 2016
Autor: Laura Rubyová