Až nás navštíví mimozemšťané, nebudou roztomilí jako E. T. ani upovídaní jako Alf. Budou nás chtít ovládnout. Začnou únosy a terorem, potom infiltrují vlády a nakonec si z lidstva udělají stádo prasat na porážku. Jenže my se nedáme. Ne, dokud tu jsou ostří hoši s těžkými zbraněmi a superrychlé stíhačky. Ne, dokud tu je XCOM.

XCOM: Desková hra
Autor Eric M. Lang
Počet hráčů 1–4 hráči
Časová náročnost 90 minut
Jazyková závislost Kompletně česky
Rok vydání 2015
Pořadí na BoardGameGeeku 92. (tematické hry), 372. (celkově)
Mechanismy Kooperativní hra, házení kostkami, různé schopnosti postav

Eric M. Lang patří k nejaktivnějším autorům ameritrashů v současnosti. Mezi jeho legendární kousky patří například Arcadia Quest, karetní Hra o Trůny, Blood Rage a mnoho dalších. Na své hry také často vytváří rozšíření. XCOM je jeho krokem na nezoranou půdu her kombinovaných s aplikacemi – a nutno dodat, že krokem úspěšným.

V této hře se až čtyři hráči dostanou do čela vojenské organizace XCOM (ve starších hrách X-COM), která bojuje proti mimozemské invazi. Každý z hráčů má jinou roli – zatímco Důstojník centrály řídí komunikaci a stará se tak o aplikaci, Náčelník štábu má pod palcem rozpočet, Vedoucí výzkumu komanduje svoje vědce a Velitel jednotky zase šéfuje mariňákům (více v boxu). Prakticky nic víc vědět do začátku nemusíte, teď už jen předejte Důstojníkovi centrály aplikaci (která je také kompletně v češtině) na mobilu či počítači a jdeme na to.

První velkou výhodou je, že se nemusíte učit pravidla ani dopředu nic číst. Vše vás totiž naučí samotná aplikace, která vás krůček po krůčku provede celou hrou, přičemž na všechno budete mít dost času. Zatím. Jakmile pochopíte, o co jde, půlka hry poběží v reálném čase a začne jízda – ale k tomu až za chviličku.

Jakmile máte role rozdány, každý se pevně chopil svých pravomocí a tutoriálová kola jsou za vámi, začíná první kolo doopravdy.

Jak jsem již zmínil, kolo se dělí na real-time část a tahovou část, označenou jako vyhodnocování. V té real-timové vám aplikace diktuje, jaké problémy se dějí, a Důstojník centrály dle toho předává týmu povely. Počítejte tak s tím, že jeden z hráčů ječí: „Objevilo se ufo v Africe! Na základně jsou emzáci! Letadla do vzduchu! Výzkum!“, zatímco zbylí tři hráči horečně plní jeho pokyny. Na každé rozhodnutí máte totiž omezený čas a jeho překročení se rovná postihu, například se vyrojí víc cizáků, než by se vám líbilo.

Musím říct, že real-timová část je prostě pecka! V žádné jiné kooperativní hře jsem necítil takovou sounáležitost s týmem, kde musí každý přesně hrát svoji roli, jinak je celá skupina odsouzena k neúspěchu. A ten adrenalin! Patnáct vteřin času a rozhodnutí, které ovlivní celou hru, je jen na vás… XCOM nabízí hmatatelné emoce, vzrušení, nadšení, a v tomto ohledu patrně nejlepší spojení deskové hry s aplikací, které jsem kdy zažil – a že jsem pořádný kus technoskeptika.

Poté nastává vyhodnocení. Zde přijdou ke slovu kostky. Strategie, kterou jste zvolili v reálném čase, v tuto chvíli začne nést své ovoce nebo vás naopak přivede do hrobu. Musíte vyhodnotit svůj výzkum, obranu oběžné dráhy (když jsou na oběžné dráze mimozemské lodě, blokují vaši komunikaci, takže jste například nuceni rozmístit mariňáky dřív, než přijdou mimozemšťané, což je vynikající prvek hry), obranu planety (kterou řeší stíhačky), obranu základny a misi (což spadá do mariňácké gesce). Pokud splníte dost misí, hra vám zadá finální úkol (speciální misi), jehož splněním zvítězíte. Prohráváte, pokud je vaše základna zničena či pokud vaši sponzoři (zastoupení společnými vládami všech kontinentů) propadnou panice a projekt XCOM ukončí.

Hru dále doplňují další prvky. Máte například omezený rozpočet a váš Náčelník štábu musí být zatraceně dobrý matematik a především prognostik, abyste rozpočet nepřečerpali. Každý z hráčů disponuje akčními kartami, které je třeba zahrát v dobrý moment (nezřídka během fáze reálného času). Hra vás oblažuje také kartičkami krize, které mohou způsobit řadu nehod od zvýšení paniky na některém kontinentu po sestřelení vašich letadel. A podobných vychytávek je ještě více.

Role hráčů

Důstojník centrály – Pokud milujete ječet zoufalé povely, Důstojník centrály je role přesně pro vás! Kromě komunikace s aplikací zajišťuje také válku na oběžné dráze. Jeho akční karty jsou navíc velmi důležité a jejich dobré použití zachrání lidstvu mnoho životů.

Náčelník štábu – Umíte počítat? Rychle? Potom sáhněte po Náčelníkovi štábu. Musí rozumět strategii svého týmu, protože určuje rozpočet pro dané kolo a každý jeho omyl lidstvo draze zaplatí. Kromě toho velí stíhačkám a vybírá krize, měl by tedy mít dobrý přehled o celé hře.

Velitel jednotky – Kdo si poradí s emzáky, kteří se vylodili na naší planetě? Přece ostří mariňáci pod vedením Velitele jednotky! Ačkoliv se stará „pouze“ o mise a obranu základny, často je to právě on, kdo v časovém stresu dělá ta nejobtížnější rozhodnutí. A je to také on, kdo seznámí ufony s hlubším významem okované podrážky.

Vedoucí výzkumu – Bez špičkových technologií by X-COM nebyl pro mimozemšťany žádnou hrozbou. Vedoucí výzkumu musí určit, jaké vynálezy mají největší prioritu, a postarat se o to, aby včas spatřily světlo světa. Ačkoliv dělá možná nejméně činností, každý jeho tah může rozhodnout o výhře nebo prohře týmu. Právě on by měl nejlépe vědět, co je pro X-COM opravdu důležité a co může počkat.

Pro hru je ideální, když jste čtyři. Teoreticky by ji mohl hrát jen jeden člověk, ale patrně by si musel nechat narůst chapadla, aby všechno stíhal. Ve dvou už to jde, jen počítejte s tím, že se zapotíte víc než při maratonu. Tři hráči, mají-li ve svém středu někoho zkušenějšího, už mají dobré šance.

XCOM vyniká na současném trhu svojí originalitou, perfektním propojením s aplikací a především ďábelsky rychlým tempem hry, ve které se půlka každého kola mění v zoufalý závod s časem. Volitelná obtížnost a kvalitní tutoriál zajišťují, že si partičku můžete dát i s herními začátečníky, ale vychutnají si ji i (nebo spíše zejména) fajnšmekři. Kvalitu pak potvrzují také dvě nominace na prestižní cenu Golden Geek.

Čas se vypořádat se šmejdem z vesmíru, vážení!

XCOM nabízí nejlepší spojení aplikace a deskové hry v originální adrenalinové zábavě, která dává slovu kooperace nový rozměr.