V roce 2015 se o místo pro svou povídku ve sborníku porvalo hned padesát žoldnéřů. Avšak jen deset vyvolených mělo tu čest a jejich práce byla zveřejněna v sedmém sborníku fantasy povídek Žoldnéři fantazie, který vydává nakladatelství Straky na Vrbě.

Sborník nese podtitul Lovci monster, na jeho konci naleznete úvahu Leonarda Medka právě na toto téma – O lovcích (a podvodnících), vřele vám ji doporučuji nevynechat, i když se nejedná o soutěžní povídku. Rozhodně se u ní pobavíte, protože považovat například kocoura v botách za zloděje a vraha, nebo probírat vrozenou retardaci Hloupého Honzy, si jen tak někdo netroufne. Rozhodně vás mohu ujistit, že po přečtení tohoto textu se již na své pohádkové „hrdiny“ nebudete dívat stejnýma očima.

lovci_skicaCo se však týká samotných povídek, tak kromě toho, že všechny jsou z žánru fantasy, se do nich prolínají i hororové, sci-fi a detektivní prvky. Což byla dobrá volba, jak po přečtení jednotlivých děl poznáte. Trochu mi zpočátku vadilo, že jsem byla v polovině knihy a nenarazila jsem na klasickou fantasy povídku ve stylu Pána prstenů, avšak očekávaná spása přišla až o pár desítek stran dále v díle Lindy Koutové Čarodějova žena, kde se objevili draci, kteří jsou jednoduše boží.

Povídka Pomsta je cítit křídou od Jitky Švubové nabízí kromě školníka nahánějícího monstrum zvané Houbák i dávku humoru, hororu a sem tam i sprosté mluvy. Sice nejsem zastáncem, aby se v knihách užívaly vulgarismy, protože v hodně případech jsou pouze rušivými elementy, ale autorka si s nimi očividně pohrála a vhodně je umístila do rozhovorů tak, že si bez nich už hlavního protagonistu představit ani nedokážu.

Pomsta je cítit křídou je vítěznou povídkou soutěže, i když mým osobním vítězem je spíše Kristýna Sněgoňová s dílem Ochránci klidného spánku, které se odehrává v dětském pokojíku, kde se každou noc snaží příšery ublížit malému chlapci. Jeho ochránci jsou plyšové hračky, které se snaží všemožně dítě uchránit, a to i za cenu svých životů.

Povídka Věry Mertlíkové s názvem Román o růži dle mého názoru trochu vybočovala z řady. Ale v dobrém slova smyslu. Liší se podrobnějším popisováním a má nádech romantismu. Trochu mi svým stylem připomněl Na větrné hůrce a příběhem zase českou komedii Adéla ještě nevečeřela. Ti, kteří tento film znají, už jistě tuší kam tím mířím…

Sborník také obsahuje hodně kreseb, které knihu příjemně osvěžují.

Pokud se vám tento Lovci monster zalíbí a nečetli jste jeho předchůdce, tak honem do toho. Jejich seznam naleznete na stránkách nakladatelství Straky na vrbě. A pokud jste tvůrčí typ, zapojte se do dalšího ročníku soutěže, který právě probíhá.

Vydal: Straky na vrbě;, 2016

Autor: kolektiv autorů

ISBN: 978-80-8734-57-4