Apokalypsa. Moment, kdy se bohové zblázní, zemi začnou bombardovat jaderné hlavice a ti nejsilnější budou přežívat ukrytí pod povrchem Země a čekat, až budou moci vylézt, aby obnovili civilizaci – nebo zničili její poslední zbytky. Čas hrdinů. Čas monster. Čas, kdy vypukne válka mezi rasami Nové éry.

RONE
Autor Štěpán Štefaník
V ČR distribuuje REXhry
Počet hráčů 2/4 hráči
Časová náročnost 30-45 minut
Jazyková závislost Kompletně česky
Rok vydání 2016
Pořadí na BoardGameGeeku 7 743. (celkově)
Mechanismy Draftování karet, budování enginu, správa karet na ruce, partnerství

Štěpán Štefaník. Jméno, které herním fanouškům ještě před pár měsíci prakticky nic neříkalo. Ale přichází Nová éra. Tohoto talentovaného designéra jsme již podrobně představili v našem rozhovoru, pojďme se tedy podívat, jaká je samotná hra RONE.

Princip je podobný klasické hře Magic: The Gathering. Každý z hráčů (hraje se buď jeden na jednoho, nebo dva vs dva) si do začátku připraví či náhodně namíchá svůj balíček karet. K němu přidá jednoho z hrdinů (viz box) a také menší balíček technologií, jejichž význam si ještě vysvětlíme. Má každý z vás svůj balíček? Tak jdeme na to.

Nejprve pár slov k vašemu hrdinovi. Kromě svých schopností dokážou hrdinové generovat vodu, která je ve světě RONE nejdůležitější komoditou a ve hře základním platidlem. Každý hrdina může také postoupit na druhý a poté na třetí level, takže vám umožní nejen „těžit“ více vody, ale také rychleji lízat karty. Nejdůležitější ovšem je, že všechny herní karty jsou rozděleny také do tří levelů – a pokud máte hrdinu na prvním, těžké tanky na třetím si zkrátka nevyložíte. Efektivní levelování hrdiny je tak jednou z klíčových strategií hry.

rone4V každém herním kole máte několik možností. Základem je vykládat jednotky, které ve vašem jméně útočí na nepřítele nebo vás naopak chrání. Pokud jednotkou zaútočíte, podobně jako v Magicu se vyčerpá (tedy zatapuje). Na rozdíl od většiny jiných her jde váš voják vyčerpat až třikrát, každé kolo se ale obnoví jen jednou. V praxi to znamená, že obrovský robot má sice páru atomovky, ale na zteč se dostane třeba jen jednou za tři kola. Nevyčerpaná jednotka navíc slouží jako univerzální obránce. Musíte tak mnohem víc taktizovat, kdy a s kolika jednotkami útočit, koho si nechat na zadní vrátka a koho pro jistotu ani nevykládat.

Pokud soupeř nemá žádného obránce a nechcete masakrovat jeho armády, můžete zaútočit přímo na něj. Za každé zranění, které schytá, musí zahodit kartu z ruky nebo z vrchu balíčku. Hru pak prohrává ten, komu dojdou karty. RONE tím simuluje pravou válku o zdroje a musím říct, že se mi tento koncept velmi líbil. Je navíc výborně doplněn tzv. recyklací – každou kartu můžete vytáhnout ze hřbitova a znovu použít, jen za ni musíte zaplatit zahozením jiných karet ze hřbitova ze hry. Tím pádem bojujete skutečně až do poslední karty.

rone3Kromě jednotek jsou ve hře také karty technologií a taktik. Technologií máte na hru k dispozici pět, stojí mimo váš balíček a vykládáte je dle vaší strategie a možností kdykoliv během vašeho kola. Jejich schopnost je většinou aktivovatelná vyčerpáním či pasivní. Taktiky vám běhají spolu s jednotkami v herním balíčku a fungují jako karty na jedno použití hratelné kdykoliv, i během soupeřova kola. Po zahrání jdou na hřbitov, odkud mohou být recyklovány.

Moderní karetní hry kladou důraz na grafiku a RONE není výjimkou. Na vzhledu se podílela parta českých kreslířů a výsledek rozhodně stojí za to. Pečlivě vyladěné obrázky vyjadřují depresivnost, beznaděj, ale i černý humor a tvrďáckou akci světa hry. Jsem také velmi rád, že karty obsahují flavour texty, do příštích rozšíření bych si ale přál, aby byly delší.

rone5Hra svou komplexností bezpochyby uspokojí i velmi zkušené stratégy. Možností je vždy celá řada – a pokud si budete deck vytvářet či draftovat, teprve uvidíte, jaký potenciál se v ní skrývá. Během samotných partií je pak každé vaše rozhodnutí důležité. Často jste nuceni prohrát bitvu, abyste dokázali vyhrát válku. Musíte najít správný poměr mezi agresivitou a obranou, mezi zuřivou ztečí a opatrným přečíslováním soupeře kartu po kartě. Výborně funguje i hra 2 vs 2, která sviští až v nečekaně rychlém tempu.

Velký potenciál má hra také v rozšířeních. Zatím vyšlo jedno, Probuzení, ale očekává se, že přibude minimálně ještě jedno další. Stane se RONE první českou LCG s dlouhou životností? Doufám, že ano.

RONE nabízí komplexní zábavu pro všechny stratégy. Díky přitažlivému tématu, krásné grafice a češtině je také vhodná jako dárek pro teenagera či milovníka počítačových her. Vždyť co mají geekové radši než fiktivní střelbu z těžkých zbraní a zuřivý boj mezi mutanty a stroji hluboko v pustinách?

Komplexní karetní hra plná možností zaujme především zkušenější hráče a fanoušky TCG či LCG her.

Hrdinové Nové éry

Rupert Holz (člověk) – geniální německý matematik a fyzik dokázal své schopnosti sestrojením protijaderné ochrany S.H.I.E.L.D. Po jeho infikaci a následném vypuknutí apokalypsy se stal jedním z hrdinů Nové éry a velitelem organizace Dawn, zaměřené na obnovu měst i technologií. Jeho schopnost získávat vodu ze zranění, které vaše jednotky udělí protivníkovi, umožňuje připravit řadu agresivních strategií s velmi rychlým nástupem silných karet do hry.

Oleg (robot) – jak už varoval Stephen Hawking, umělá inteligence nás jednou ovládne všechny. Zvláště, bude-li v čele robotů chladný a nelítostný Oleg. Tento ukrajinský výrobek, určený původně pro obranu klíčových míst na nepřátelských územích, s bolestí nešetří. Jeho schopnost dávat zranění hrdinovi a zároveň se obnovovat při útoku vašich jednotek z něj dělá smrtonosnou zbraň zkázy, která má potenciál bez milosti ukončit každý život na planetě.

Paso (stroj) – Vynález španělských inženýrů ví, že plýtvat se nemá. Proto požírá mrtvá těla, kterých se ve světě Nové éry válí po ulicích víc než požehnaně. Kromě toho, že vám umožní si líznout kartu pokaždé, když některý hrdina postoupí na vyšší level, Paso umí spustit schopnosti jednotek na bojišti a zcela tím změnit stav bitvy.

Ohin Wasec (nanobiot) – biomechanické buňky zvané bioty měly být lékem na všechny světové nemoci. Po apokalypse ale zamořily vodní zdroje. Díky požívání infikované vody lidé přežili jaderné peklo a v kombinaci s radiací dosáhli výjimečné odolnosti, ale začali se měnit na nanobioty, novou rasu bojující o místo na Zemi. Její hrdina, Ohin Wasec, disponuje schopností získávat vodu z vlastních zabitých jednotek a také posilovat svoje armády.

Alim Maki (hybrid) – skrytý uprostřed pouště spřádá nejhledanější terorista světa a vůdce organizace Freedom Alim Maki své plány, které vedou až k vypnutí S.H.I.E.L.Du a rozpoutání apokalypsy. Jeho armáda hybridů – technologiemi vylepšených lidí – se chystá do útoku. Alim Maki jim pomůže svou schopností získávat vodu navíc při recyklaci a také výrazně zlevňovat samotné recyklované karty.

Anatol Vrasov (mutant) – ruský genetik se pokusil spojit lidské a rostlinné DNA dohromady. Experimenty, které vykonával sám na sobě, slavily rychlý úspěch. Kult jeho osobnosti tím ještě vzrostl a řady jeho následovníků ochotně podstupují další a další mutace, čímž zvyšují jeho moc. Sám Vrasov získává vodu pokaždé, když vaše jednotka přežije souboj. Také výrazně zlevňuje vaše armády. Jeho soupeři si nikdy nemohou být jistí, kdy je Vrasovovy legie přečíslí a zničí.