Když jsme se Zahradou začínali, asi jsme si tehdy jen těžko dokázali představit, co nás v následujících dílech čeká. Úvod pentalogie s podtitulem Sféra se tvářil jako společenský román s kapkou psychologie a fantasy, jeho pokračování s názvem Lovec nabralo detektivní obrátky a větší prostor dostala snová realita. V Návratu jsme si užili temné části, kam se vmísilo i nejedno drama a s Velmistrem, který do příběhu přináší trochu hororu a historie, se blížíme do dlouho očekávaného finále, kterým bude za dva roky vycházející Hostina.

Ačkoliv se může zdát, že se jedná o překombinované dílo, tak vás moc ráda vyvedu z omylu. Opavské autorce Janě Richterové se podařilo spojit vše do jednoho ladícího celku, který je radost číst. Různorodé žánry do sebe skvěle pasují a vy si jen užíváte příběhu, jenž je výborně propracovaný a má hloubku. A přesně to od dobré knihy očekávám!

Nám tu dneska neschází
ani dáma v nesnázích.
– Jan Vodňanský, Garde

obalka-zahrada-velmistr-300dpiCelá zahradnická skupinka zjišťuje, že výhrou v Lese jejich úkol nekončí. Na správnou chvíli totiž čeká mnohem horší nepřítel, proto je potřeba odložit staleté křivdy a vytvořit nečekaná spojenectví… Naši známí hrdinové bojují sami se sebou, přehodnocují životy a řeší své první manželské konflikty. Michal cítí, že jeho čas se naplňuje, ale ani to mu nezabrání uzavřít dohodu s ďáblem. Do uzavřené společnosti našich hrdinů se připojuje skeptická lékařka Nina s charismatickým muzikantem Áronem. A jejich úloha se nakonec zdá mnohem důležitější, než se mohlo na první pohled zdát.

Styl Jany Richterové je čím dál vyladěnější a jde vidět, že Zahrada nám zraje po všech stránkách. Když si porovnáme první díl se čtvrtým, tak si povšimneme znatelného posunu. Velmistr má dobře stavěný příběh, kdy se střídají poklidnější části s akčními scénami, avšak autorka zároveň nezapomíná i na všední starosti postav, které dodávají celému příběhu na realističnosti.

Velmistrem přichází nejedno velké odhalení. Ať už o jednotlivých postavách nebo třeba samotné Komendě. Dokonce se posuneme v několika kapitolách v čase, abychom se podívali na to, kde to všechno začalo. Autorka pravděpodobně sama cítí, že její příběh potřebuje rozuzlení a jde na něj velmi dobře. Předkládá vše v malých dávkách tak, abychom byli stále v napětí, ale zároveň dostali odpovědi na naše otázky, které si klademe od prvního dílu. Avšak zároveň nezapomíná udržovat čtenáře v neustálém napětí. Podzim je nyní v plném proudu a Velmistr přichází, aby ani jablku nedovolil poklidně dozrát.

A jak jde čas se Zahradou, tak se nám i její postavy vyvíjejí. Mění se jejich hodnotový systém, náhled na svět nebo třeba i lásky. Protagonisti jsou však díky tomu originální a uvěřitelní, chovají se lidsky a věřím, že každý čtenář si v jejich rysech může najít někoho známého. Jedná se o propracované charaktery, nad kterými autorka očividně dlouze a pečlivě přemýšlela. A právě ony dělají celý příběh tak poutavým. Střídají se pohledy vyprávění a my tak máme možnost nahlédnout celkem detailně do mysli každé z postav.

„Jak se máš?“ řekl Medvídek Pú.
Ijáček zavrtěl hlavou. „Vůbec se nemám,“ řekl.
„A neměl jsem se už dlouho.“

– A. A. Milne, Medvídek Pú

Za velmi pozitivní považuji skutečnost, že Jana Richterová zapojila do příběhu z fantasy žánru nejenom snovou realitu, kterou už má dobře zvládnutou, ale pouští se již také více do čarodějnictví v podání nebezpečné zrzky Karoliny. Chvílemi si čtenář může připadat jako v klasickém hororu a mrazí ho v zádech nejenom při popisovaných seancích.

V současné literatuře mám velký problém najít dílo, které by splnilo všechna má náročná očekávání na děj, prostředí i postavy. Jak jde čas se Zahradou, tak mohu s klidem v duši říct, že právě ona je taková. Dělá mi radost pokaždé, když se mi dostane do rukou, protože v jejím příběhu objevím něco nového, co jsem při prvním čtení přehlédla. A tak to má být. Dobrá kniha vás má pohltit a mít svůj vnitřní svět, který budete pravidelně navštěvovat právě proto, abyste odhalili všechna její tajemství.

Avšak po dočtení Velmistra přichází na řadu ta horší část – dlouhé dvouleté čekání na Hostinu se spoustou otázek, které čekají na odpovědi. Finále se nezadržitelně blíží!

Vydal: Kruh; 2016
Autorka: Jana Richterová