Jak bude vypadat třetí světová válka? Jako mezinárodní technologický veletrh. Budou v ní stroje. Hackeři. Počítačem řízené stíhačky a vesmírné satelity. Bude se odehrávat ve vzduchu, pod vodou i na zemi, na telefonech zahradníků, v nevěstincích i v džungli. A především, jen těžko v ní určíte vítěze. Ve vybombardovaných ruinách plných mrtvých těl kamarádů najdete jen poražené. Za svobodu se ale platí vždy tou nejvyšší cenou…

August Cole a P. W. Singer u nás nejsou nijak známí, o to přesvědčivější je ale jejich životopis. Zatímco Cole je expertem na zahraniční politiku a národní bezpečnost ve 21. století, Singer je považován za odborníka v oblasti moderního vedení války a na toto téma publikoval několik prací. Oba dva mají také zkušenosti se žurnalistikou. Třetí světová válka je jejich společným beletristickým debutem. Jak se povedl?tretisvetovavalka

Pro fanouška military či military sci-fi parádně. Očima několika postav – americké mariňačky, ruského špiona, čínského stratéga, geniálního miliardáře ne nepodobného Tonymu Starkovi či velitele válečné lodě pozorujeme eskalující konflikt, ve kterém jsou zapleteny všechny tyto světové mocnosti. Protože se bitva odehrává na mnoha frontách, můžete se těšit v podstatě na všechno, co bylo v úvodu nastíněno. I když má dílo do čisté akce hodně daleko, vyhrocených momentů v něm najdete spoustu. Špionážní hry, souboje letců v nadzvukových strojích, frenetické přestřelky mezi flotilami i rvačky na pěsti mezi ostřílenými mariňáky. Každá postava hraje v dějinách jistou roli, každá akce má své těžko předvídatelné následky. Neustále ukázky toho, jak rozhodnutí jediného vojáka můžou vyhrát či zkomplikovat bitvu či celou válku, považuji za nejvíce fascinující prvek knihy.

Hlavní zbraní knihy je především podrobný, zábavný a do beletrie dobře zapojený popis samotného válčení. O moderních konfliktech se dozvíte řadu informací. Kniha navíc zdůrazňuje, že se nejedná o žádnou vybájenou fikci, ale reálné trendy, které se uplatňují ve střetnutích od Blízkého východu po Pacifik. Pokud je toto téma vaším koníčkem, ale máte chuť odpočinout si od odborné literatury, budete pravděpodobně nadšení. I přesto ale vyprávění nesklouzává k výkladu – pořád jde o hutný příběh plný zvratů, který je vyprávěn po hemingwayovsku úsporným, efektivním a čitelným stylem.

I přesto, že se o jednotlivých postavách dozvídáme řadu informací včetně minulosti, motivací a aktuálních pohnutek, počítejte s tím, že jsou i vzhledem k žánru trošku plošší. Ne že bych v tom viděl radikální nevýhodu, ale pokud máte rádi příběh tepající životem a hrdiny, se kterými se lze ztotožnit, možná byste byli trošku zklamáni.

Třetí světová válka je povinností každého military fanatika, pro nás ostatní představuje příjemnou četbu, doplněnou o řadu informací a postřehů, které jste o moderní válce patrně nevěděli. Myslím si, že se jedná o ideální dárek pro muže bez pacifistického vyznání, zato s láskou ke studené kráse techniky. A to se teď, když se blíží Vánoce, může hodit. Nebojte se tedy vstoupit na bojiště třetí světové války – nebudete zklamáni.

Autor: August Cole, P. W. Singer
Vydal: Computer Press, 2016
ISBN: 978-80-264-1122-2