Významný americký spisovatel 20. století Ray Bradbury ve své patrně nejslavnější knize vykresluje budoucnost, která – alespoň pro většinu lidí – rozhodně není ničím lákavým. Nechává lidi stát se oběťmi konzumní zábavy a (pokud se to tak dá nazvat) kultury, aby je uchoval šťastné, a pálí knihy, které by mohly zažehnout plamen zvědavosti a touhy po poznání. 451 stupňů Fahrenheita, kniha z roku 1953, je i v dnešní době nadčasovostí svého námětu stále aktuální.

„Nač marnit poslední hodiny,
které vám zbývají, běháním po kleci a popíráním,
že jste veverka?“

ce1f20f52d4c5cb3530076f116952c4aHlavní postavou příběhu je Guy Montag, povoláním požárník; právě jeho profese je vrcholem absurdity celého příběhu, neboť v Bradburyho dystopickém světě mají požárníci za úkol ne likvidovat požáry, nýbrž je zakládat. Pokyny k zakládání takových požárů bývají vydány na základě nálezu ničeho jiného než obyčejných knih. Vlastnictví nepovolených tištěných publikací je tedy trestáno spálení celého vašeho obydlí – společnost je v románu totiž nastavena tak, aby sama sebe udržovala v konstantním pocitu štěstí, pohodlí a bezstarostného života. Všechny tyto věci mohou – dle systému – být ohroženy právě knihami.

Příběh se rozvíjí díky určité rebelii hlavní postavy. Guy Montag se spojí s bývalým profesorem literatury a dají si za cíl „přivést společnost zpět ke starým tradicím“ a umožnit jim číst, poznávat a vzdělávat se. Sledujeme tedy jeho zdánlivě bezstarostný život po boku manželky Millie (která zde funguje jako dokonalý reprezentant výše zmíněné společnosti), který se díky jeho „prozření“ zvrtne a v důsledku ho stojí nemalou cenu.

Autorovi se podařilo sladit pasáže, které posunují příběh vpřed, s částmi, které jsou vyloženě filozofické – jedná se hlavně o rozhovory Montaga s profesorem, kdy se navzájem přesvědčují o správnosti a důležitosti své mise. Nechybí ani scény, díky kterým poznáváme skutečnou mentalitu „řadového občana“ Bradburyho společnosti; autor ji krásně vykreslil na postavách kamarádek Guyovy manželky Millie. Troufám si tvrdit, že jejich názory a postoje jsou jednou z nejvíce šokujících, možná až hrůzu nahánějících částí knihy.

Pokud holdujete žánru sci-fi/dystopie, 451 stupňů Fahrenheita je výbornou volbou. Čte se rychle, avšak autorovi se i na relativně malý prostor podařilo dostat některé z nejpalčivějších otázek v historii lidstva. Zda (a pokud ano, jaký způsobem) postavy naleznou řešení celé situace, už musíte zjistit sami. Kniha vás uvítá s otevřenou náručí a pohltí vás, tak jako plameny v příběhu téměř všechny knihy světa.

Vydal: Plus; 2013
Autor: Ray Bradbury
Překlad: Jarmila Emmertová, Josef Škvorecký