Juan Manuel Fangio vítězí ve Velké ceně Německa 1957 a potvrzuje tak svoji dominanci v této sezóně závodů Formule 1! Zároveň tím získává svůj čtvrtý titul v řadě a pátý v průběhu posledních sedmi let. Kromě jeho neuvěřitelného talentu má na této vítězné sezóně velký podíl tým Maserati, který mu pro letošní sezónu zkonstruoval famózní Maserati 250 F1. Se stejným vozem ovšem jezdil i jeho největší soupeř, Stirling Moss, dominance Maserati je tedy opravdu neoddiskutovatelná!

Kraftwagen
Autor Matthias Cramer
Počet hráčů 2-4 hráči
Časová náročnost 75 minut
Vhodné od 10 let
Jazyková závislost Pravidla v češtině, pár popisků v angličtině/němčině
Rok vydání 2015
Pořadí na BoardGameGeeku 418. (strategické hry), 834. (celkově)
Mechanismy Umisťování dělníků, časová osa, ekonomická simulace

Kraftwagen je hra, kterou českým hráčům přináší vydavatelství Blackfire. Jde o kousek od německého deisgnéra Matthiase Cramera. Ten se zatím deskohernímu světu předvedl díky svým počinům Glen More (hra z prostředí skotských klanů v průběhu 17. století) a Lancaster (také historické téma, tentokráte jde o vedení šlechtické rodiny vstříc oblibě Jindřicha V. v Anglii 15. století). Po několikaletém útlumu je o něm opět slyšet od loňského roku, kdy vyšel právě Kraftwagen.

Ve hře Kraftwagen (německý výraz pro motorové vozidlo) se vžijete do role konstruktéra a vývojáře automobilů někdy z počátku a první poloviny 20. století. Snažíte se předčit své soupeře a nabídnout potenciálním kupcům vozy, které budou co nejlepší z pohledu vnějšku (tedy vzhledu), vnitřností (technické vlastnosti) i prestiže (úroveň péče, kterou každému svému vozidlu poskytujete). Dosahujete toho prostřednictvím správného využití svých dělníků, výzkumem, účastí na závodech Grand Prix a najímáním věhlasných jmen z počátků automobilismu.

V krabici hry najdete velké množství komponent, vyrobených především z tvrdého kartonu – herní desku, herní plánky hráčů, kartičky vozů (karosérií) a nespočet žetonů (motory, peníze, kupci a další). Kromě toho na vás čekají ještě karty výzkumu a dřevěné dílky jednotlivých hráčů – dělníci (kteří zde doopravdy představují dělníky) a auto pro závody Grand Prix. Třídění komponent před každou partií si můžete ulehčit, pokud využijete přiložené sáčky a dáte dohromady stejné herní součástky.

img_2719Herní plán je rozdělen na pět sekcí. Jednu zabírá závodní okruh, na kterém se pohybují vaše vozy, další sekce je dedikovaná speciálním odměnám za splnění specifických podmínek. Nejrozsáhlejší oblast zabírají kupci a nabídka automobilů na trhu společně se zásobou peněžních prostředků pro dané kolo. V předposlední sekci je nabídka karet výzkumu (vždy dvě kartičky výzkumu na výběr a k nim dobírací a odkládací balíček). Na konec jsem si nechal klíčovou sekci, časovou osu. Na té jsou umístěny žetony, které na sobě nesou jednu či více (maximálně tři) akce, jež můžou hráči využít.

Hra probíhá ve třech kolech, která se od sebe liší především v hodnotách peněz, které můžete vozidlům na trhu přiřazovat. Jinak jsou si velmi podobná. V rámci kola hráči volí svoje akce posunem dělníků na časové ose. V tu chvíli přichází na řadu důležitý prvek Kraftwagenu. Vždy totiž hraje hráč, který je poslední v celém řetězci (tvořeném políčky s dělníky a žetony). Pokud si zvolí nejbližší akci, provede ji a hraje další hráč (opět ten, který je poslední) s tím, že žeton využité akce se posune na úplný začátek řetězce. Pokud by hráč zvolil akci, která je vzdálenější, může dojít k situaci, že před jeho dalším tahem odehrají ostatní hráči více tahů, než opět nastane situace, kdy je daný hráč poslední a tedy na řadě. Jednoduché, funkční. Do hry to vnáší poměrně svěží prvek dilematu, zda vzít kýženou akci, ale nechat soupeře mezitím odehrát více akcí, nebo jít raději po méně preferované akci, ale hrát brzy znovu.

img_2721Akcí je několik druhů – najmutí dělníka (hráč si ze společné zásoby vezme dělníka a umístí ho na svůj herní plánek), výzkum (výběr jedné ze dvou karet výzkumu a její umístění ke svému hernímu plánku), závod (hráč posune svoje vozidlo na závodním okruhu dle hodnoty svého motoru v závodním autě), pořízení karoserie nebo motoru dle současné úrovně výzkumu, a poslední akce – aktivace kupce (přesunutí kupce na pozici zájemce o vozidlo na trhu). Opět, jednoduché, přímočaré, trochu mělké, ale ne příliš.

Dělníky najímáte, aby aktivovali vaše karty výzkumu (bez nich si nevylepšíte úroveň karoserie nebo motoru) a aby se starali o vozidlo, které jste nabídli na trh. Využití výzkumu slouží k zmíněnému vylepšování úrovně karoserie nebo motoru, jednorázovým odměnám (třeba zisk dělníků) či k zisku kartiček průkopníků automobilismu (hezký odkaz na skutečné významné muže, díky kterým dnes můžeme s úsměvem na tváři spalovat „šťávu z dinosaurů“ – pozn. petrolheada), kteří poskytují rozličné výhody v různých fázích hry (například vylepšování nabízených aut nad rámec hráčovy úrovně výzkumu, apod.). Při závodě se prostě závodí, dochází k posunu autíčka po okruhu dle hodnoty motoru na závodním voze na hráčově herním plánku a za objetí kol a umístění v závodě získávají hráči peněžní odměnu (už jsem zmínil, že ve hře jde o peníze a nic jiného? Pokud ne, tak to zmiňuji nyní!). Využitím akce zisk motoru nebo karoserie hráč ze zásoby vezme žeton motoru nebo karoserie v hodnotě odpovídající jeho úrovni výzkumu v dané oblasti a umístí jej na jedno ze čtyř polí na svém herním plánku, čímž kompletuje vozy ve své dílně (závodní auto přijme pouze motor, karoserii ne). Aktivací kupce dojde k přesunu jednoho z kupců na políčko, kde se z něj stává zájemce o koupi vozidla. Kupců jsou čtyři typy, které ovlivňují jeho chování na trhu s vozidly. Jeden preferuje karoserii, bude tedy kupovat vůz s nejvyšší hodnotou karoserie, při remíze se rozhoduje podle ceny. Další preference jsou úroveň motoru, míra prestiže (dle počtu dělníku, kteří vůz servisují) a cena (tento kupec jde rovnou po ceně, ale platí její dvojnásobek).

img_2714Poté, co hráč zvolí jednu z akcí, má možnost ještě umístit jeden kompletní vůz ze své dílny na trh. Při tomto vystavení vozu jej hráč musí ještě doprovodit nejméně jedním dělníkem ze své zásoby. Nakonec ještě musí nabízející svůj výtvor ohodnotit, což udělá tak, že jeden z nabízených žetonů ceny (různé pro každé kolo, žádná hodnota se neopakuje) umístí na vozidlo. Tím došlo k dodání vozidla do showroomu a teď už jen záleží, jaká bude nabídka konkurence a s jakými preferencemi přijdou na trh kupci.

Konec kola je ovlivněn využitím akce aktivace kupce. Pokud jsou na trhu již čtyři kupci, místo dodání pátého se posune speciální žeton na stupnici o jedno pole dolů, a jakmile dorazí k nule, kolo končí (žeton začíná na hodnotě 4, 3 nebo 2, dle počtu hráčů). Po konci kola dojde k vyhodnocení závodu, přiřazení kupců a jejich platbám za zakoupená vozidla. A vše může začít nanovo. Po třech takových kolech nastává konec hry, nejbohatší automobilový průmyslník je vítězem hry a může se tak pyšnit titulem Kraftwagenmeister (pozn. redaktora: čteno s německým přízvukem, nejedná se o oficiální titul).

img_2715Velkou výhodou hry je mechanismus časové osy a proměnlivého pořadí tahů hráčů. Tento prvek mi na hře připadal asi nejzábavnější (i když mi připadal podobný posunu po časové ose v Patchworku). Herní mechanismy jinak nepřináší prakticky nic nového, fungují ovšem dobře a hra je díky nim čitelná a snadno pochopitelná. Během partie není třeba číst texty na kartách, vše zvládají určit symboly, které vám po chvilce hraní přejdou do krve. Grafika je „chladná“, kresby aut jsou naopak skvělé, celkově hra ale estéty nepotěší. Nevýhodou hry je její občasná repetitivnost, na několik partií po sobě nejspíš nebudete mít chuť. Pro opakované hraní jsou v balení naštěstí speciální žetony, kterými je možné nahradit standardní žetony akcí a tím hru částečně oživit. Nenáročné hráče jistě uspokojí, těm náročnějším ale vystačí spíše jen na pár partií a opětovně po ní sáhnou asi jen v případě, kdy téma automobilového vývoje bude silnější než touha hrát něco sofistikovanějšího.

Kraftwagen je celkem jednoduchá, rychle naučitelná (i přes pár drobných nejasností) eurohra, jejíž největší devizou je její téma. Automobily kluky i holky prostě baví. V záplavě her s tématikou fantasy a dávné historie se jedná o svěží závan pro ty, co se raději vrtají v motorech se šroubováky v rukách.

Nenáročná eurohra, která zaujme svým tématem a poskytne osvědčené mechanismy s mírnou dávkou invence.