Temný přízrak – panáček – se po letech znova objevil. Jeho příchod znamená zároveň odchod mnoha dalších, kteří jdou rovnou do věčných lovišť. Kde se totiž panáček ukáže, tam zákonitě přijde někdo o život. Ale není jen jeho vina, že ve městě přibývá obětí zločinu… Černá série se stále rozrůstá a schyluje se snad i k válce.

Jaroslav Beznoska měl rád fantastické příběhy už od dětství. Během historicko-literárních studií začal tvořit i svůj Epos o panáčkovi. Kromě psaní románů občas přeloží nějakou divadelní hru od Susannah Finci nebo si rovnou napíše vlastní.

eposPříběh jednoho dne, který změní či ukončí osudy mnoha lidí, střídavě vypráví dva staří známí – David a Robert. David působí jako hlava Městské informační služby, jejíž členové jsou známí jako „novodobí“ Rytíři. Koně si vyměnili za motorky, meče za samopaly a brnění zredukovali a velmi zdokonalili. David tak chce převzít nadvládu nad celým Městem. Podaří se mu to?

Epos o panáčkovi je akčním sci-fi, což není zrovna žánr po kterém bych sáhnula často. Po delší pauze jsem však chtěla zažít nějakou pořádnou akci, ale paradoxně mě kniha místy nudila, protože myšlenkové pochody postav mě příliš nezaujaly.

Pohledy obou vypravěčů se v příběhu navzájem proplétají, což mívám u podobných knih v oblibě. V Eposu o panáčkovi mě ale právě tato technika psaní docela mátla. Zprvu pro mě bylo obtížné identifikovat, kdo je nyní hlavním vypravěčem a těžké bylo chápat i všechny potřebné souvislosti. Jaroslav Beznoska vám totiž nic nenaservíruje na zlatém podnose, ke čtení je potřeba trochu si domýšlet a být pozorný, protože jinak ztratíte pomyslnou nit.

Aby si však v knize přišly na své i ženy, zařadil autor vedlejší zápletku s novinářkou Andreou, která stojí hned na počátku celého příběhu. Robert na ni čeká v restauraci, ale ona se neukáže. Později Davida i Roberta díky své novinářské profesi informuje o novinkách o černé sérii a dalších událostech ve Městě. Zdá se ale, že důvodem vzájemného setkávání nebude jen předávání informací. Postava Andrey tak zpestřuje celý příběh.

I když Epos o panáčkovi trochu zklamal má očekávání, jsem zvědavá na připravovaný prequel. Snad mi bude všechno dávat větší smysl, když se dozvím, co příběhu předcházelo. Spousta událostí mi připadala tak nějak neúplná a narážky na minulost jen podněcovaly mou zvědavost. Z počátku jsem byla z děje a postav docela zmatená, což mě nutilo pokračovat ve čtení. Ale pak přišla očekávaná hlavní část, kdy se dostaly do popředí přestřelky a bitky, které se střídaly s intrikami a plány na převzetí města. A já se konečně dočkala toho, co jsem celou dobu chtěla!

Když se ale zvládnete zorientovat v postavách a dějových liniích, dočkáte se překvapivého závěru. I když mám z Eposu smíšené pocity, věřím, že si najde své příznivce. Ráda bych se vyhnula stereotypům, ale i přesto si myslím, že se román zalíbí spíše mužům. Ti přece jen častěji usilují o moc a nadvládu jako David, nebo touží po skryté identitě jako Robert.

Vydal: Epocha; 2016
Autor: Jaroslav Beznoska
ISBN: 978-80-7557-029-1