Třináctiletá Ilan to nikdy neměla jednoduché. Je totiž sklenař. V novém světě žijí dvě naprosto odlišné skupiny lidí – sklenaři a lidé z nížin. Chudí sklenaři se dožívají velmi nízkého věku, jsou nuceni pracovat v dolech na sklenit a obvykle se rodí s nejrůznějšími deformacemi. Lidé z nížin naproti tomu používají nejmodernější techniku a využívají výhod lutominu – léčivé látky prodlužující život. Jen málo sklenařů má štěstí a neskončí ve sklenitových dolech, kde je čeká jen namáhavá práce a krátký život. Malá část chlapců se rodí se schopností slyšet sklenit a mají tak naději na lepší budoucnost. Ilan se narodila bez tělesných deformací. To pro její matku ale nebyla žádná výhra. Nechtěla se smířit s tím, že by měla svou dceru v budoucnu poslat do jednoho z nevěstinců. A tak se rozhodla, že bude o svém dítěti lhát. Ilan bude vydávat za chlapce s mnohými deformacemi, aby uchránila její tajemství.

Nový český fantasy román Petry Stehlíkové původně vycházel na internetu. Již dříve vydala například trilogii Zrozena z popela vlastním nákladem. Nyní se jí podařilo Naslouchačem okouzlit nakladatelství Host, které knížku letos vydalo.

Stehlikova-Naslouchac-Obalka-HQPřání ochránit Ilan se matce nakonec opravdu splnilo, což bylo podle mě jasné od samého začátku, a u dívky se v pěti letech objevil její dar – je schopna slyšet sklenit. Díky svému výjimečnému talentu má možnost opustit strašlivé podmínky sklenařského ghetta. Osobně si myslím, že se autorka dobře poprala s popisem utrpení sklenařů a podmínek, ve kterých žijí.  Celý příběh vypráví sama Ilan, která svýma částečně ještě dětskýma očima vidí krásy, ale také bolest a utrpení světa.

Kapitán pětadvacítky (skupiny vojáků, která chrání sklenařská města) si Ilan později pronajal, aby s nimi cestovala a učila se brusičskému řemeslu. Jednou by se mohla stát brusičem pětadvacítky a starat se o jejich vzácné meče z čirého sklenitu. Jen málokterý sklenař by o takové výsadě nesnil. Jenže Ilan původně vůbec nechtěla opustit svou rodinu a kapitána stále vidí jako největšího nepřítele. Její upřímnost, zvědavost a mnohdy i drzost ji přivádí do nebezpečných situací. Podle mě má štěstí, že si ji kapitán velmi oblíbil.

Naslouchač od Petry Stehlíkové mě bavil a vtáhl do světa nepřekonatelných rozdílů i lidských snů. Ilan mi přirostla k srdci a neustále jsem čekala, co nového s ní poznám. Zaujala mě svou drzostí. Měla být přece poslušný sklenař, který si váží úžasné příležitosti, ale místo toho je jen dítě, které se chce dozvědět co nejvíce, občas neposlouchat a vrátit se zpět k mámě. Ale jak Ilan poznávala nové věci (pro lidi z nížin naprosto samozřejmé předměty denní potřeby), dostávala se do vtipných, ale také dojemných situací Nemohla jsem se rozhodnout, jestli se smát, nebo Ilan litovat, když jsem si ji představovala, jak při jídle zápasí s vidličkou. Jsem zvědavá, jak její cesta životem bude pokračovat a kam nás její cesty dovedou.

Řekla bych, že se Naslouchač zalíbí spíše ženám. Bude to pravděpodobně tím, že hlavní postava i autorka jsou obě ženy. Pro muže v tomto románu podle mě není dostatek akce. Naslouchač je spíš plný napětí, tajemství a očekávání. To vše doplňují příjemné popisy okolí a také poměrů v novém světě.

Vydal: Host; 2016
Autor: Petra Stehlíková
ISBN: 978-80-7491-383-9