„Pátral zrakem po krajině, nespatří-li někde známku toho, že je ostrov obydlen. V nejbližším okolí neviděl nic, co by se podobalo lidské osadě, a ani v dálce mezi kopci nevystupoval k obloze kouř z nějakého lidského obydlí. Přemýšlel o tom, jaká tu na ostrově bude zvěř, jsou-li tu též dravá zvířata nebo jedovatí hadi. Co by si však počal, kdyby se setkal s nějakou šelmou? Je úplně bezbranný.“
(Daniel Defoe: Robinson Crusoe. Překlad J. V. Pleva)

Robinson Crusoe: Dobrodružství na prokletém ostrově
Autor Ignacy Trzewiczek
Počet hráčů 1-4 hráči
Časová náročnost 90-180 minut
Jazyková závislost Kompletně česky
Rok vydání 2012
Pořadí na BoardGameGeeku 8. (tematické hry), 21. (celkově)
Mechanismy Kooperativní hra, házení kostkami, umisťování dělníků, simultánní hra

Ignacy Trzewiczek není pro herní fanoušky nijak neznámé jméno. Má za sebou například hry Zaklínač, Settlers a dokonce se dostal také do redakčního TOP 10. Nová kooperativní survival hra pro 1–4 hráče Robinson Crusoe jen dokládá, že polská kreativní kometa je zkrátka nezastavitelná.

Jak vám možná už došlo, v této hře se ocitnete v rolích trosečníků, kteří ztroskotali na pustém ostrově. Jejich úkolem je – kromě přežití – splnit vždy daný úkol scénáře, například nasbírat dříví na zimu nebo vztyčit na ostrově kříže. Na každou misi mají daný počet kol, ve kterém ji musí úspěšně zvládnout. Českou verzi hry přineslo vydavatelství Albi.

Po seznámení se zadáním přichází samotná hra. Ta je zde řešena principem „worker placement“, každé kolo tedy určíte, jaké činnosti se budou vaši trosečníci věnovat. A že je na výběr. Můžete jít na lov a tím získat maso a kůže, ale riskujete zranění, či, pokud nejste dostatečně ozbrojení, i smrt. Můžete jít sbírat suroviny, vyrábět nové vynálezy (například oheň, oštěp nebo mapu) nebo se vydat na průzkum do neobydlených částí ostrova. Občas je třeba odpočívat a uzdravit tak šrámy a nemoci, případně vygruntovat tábor, čímž se zvedne morálka všech zúčastněných. Ta zde hraje neobvyklou roli – určuje, zda hráčům přibývají nebo ubývají body odhodlání, za které se aktivují schopnosti postav.

robinson_2Ty jsou v základní hře na výběr čtyři (nicméně na internetu už jdou stáhnout i nové postavy) – tesař, kuchař, voják a průzkumník. Každý z nich se vyzná v jiném řemesle, takže vojákovi je nejlépe ve rvačce s lítými šelmami, zatímco kuchař vám mezitím udělá výtečnou polévku z hřebíků. Hned si člověk připadá jako doma!
Po každém dni, kdy se vaši trosečníci v potu tváře snaží o přežití, přichází noc, někdy úlevná a jindy krutá. Pokud nemáte vybudován přístřešek, všechny postavy utrpí zranění. Navíc může sněžit a pršet, což vám k dobré pohodě rovněž nepřidá. Každý se také musí v noci dosyta najíst, takže vaše zásoby se ztenčí. Na druhou stranu, kuchař může někoho z hrdinů vyléčit, zbude-li vám aspoň trocha jídla navíc.

robinson_5Robinson Crusoe, ač je ozbrojen veskrze „euroherními“ mechanismy, se neštítí sáhnout ani po kostkách. Ty používáte převážně v případech, že nějakou činnost může naráz vykonávat jen jeden trosečník. Ten si pak musí házet, zda uspěl, zda si neublížil (jak ostatně hrozí u každé práce) a jestli se mu nestala nějaká zajímavá událost z balíčku eventů. Kostky vás můžou pořádně potrápit, ale nebojte se. Pokud něco uděláte špatně, hra vás potrestá, kostky nekostky.

Tím se dostáváme k další kapitole, kterou je obtížnost. Říká se, že když vyhrajete kooperativní hru napoprvé, je příliš snadná. Tady se vám to nestane. Robinson Crusoe je pekelně těžké dobrodružství a chvílemi máte dojem, že by snad bylo snadnější, kdybyste ztroskotali místo vašich hrdinů sami. Pokud vyhledáváte výzvy, budete tuto hru milovat; pokud nemáte náturu prohrát desetkrát po sobě pro jedno ušmudlané vítězství, raději se jí vyhněte. Na druhou stranu, autoři mysleli i na hráče se slabšími nervy, kteří si můžou trochu pomoct tím, že do svého týmu naverbují postavy psa (může pomoci s lovem a průzkumem) či Robinsonova kámoše Pátka (který funguje jako univerzální postava, jen místo dvou činností stihne za kolo jen jednu).

robinson_3Pro zkušené či náročné hráče je ale Robinson Crusoe ideální volba. Šest scénářů a k tomu dva bonusové zajistí, že znovuhratelnost bude na solidní úrovni (i kdyby se vám náhodou dařilo vyhrávat častěji než jednou za uherský rok). Řada možností prověří vaše strategické myšlení a díky prvkům náhody (kostky, eventové karty) bude každá partie o něčem jiném. Mimochodem, hra funguje i v sólo variantě, takže si ji můžete užít i bez kamarádů.

Nevýhodou jsou některé nepřesnosti v překladu (hlavně akce Založení tábora mě pořádně zmátla, než mi po konzultaci došlo, že jde o úklid) a přeci jen složitější pravidla, která mohou odradit méně zkušené hráče. Na druhou stranu, trpělivost je na místě, protože odměna za to stojí.

robinson_4Naopak silnou stránkou hry je atmosféra. Vysoká obtížnost dotváří pocit boje o přežití a pěkné grafické zpracování zaručí, že po první partii dostanete chuť zkusit ulovit lukem v lese za domem alespoň sousedovy slepice. A pokud máte knihu Robinson Crusoe spojenou s dětstvím, počítejte s tím, že budete mít chuť se po ní v knihovničce zase jednou po letech podívat.

Několik tipů do první hry

– před prvním tahem si pečlivě prostudujte pravidla scénáře a podívejte se, jaké vynálezy scénář umožňuje vytvořit. Často je zde naznačeno, jakou strategii byste měli zvolit či jakými akcemi začít.
– snažte se přemisťovat tábor do lokací, kde získáte ve fázi produkce dvě suroviny. K tomu je klíčové mít prozkoumáno co nejvíce dílků ostrova, vrhněte proto na začátku na průzkum každou volnou ruku.
– rychle si pořiďte zbraně. Lov je nejefektivnějším způsobem, jak získat jídlo i cenné kůže.
– karty eventů občas přinesou špatné počasí, nenechávejte proto stavbu střechy na poslední chvíli.
– uklízejte tábor! Přináší to body odhodlání, a především, morálka vám dřív nebo později začne padat a na to musíte být připraveni.
– Nestyďte se do prvních partií (nebo i pozdějších) přidat Pátka a psa. Nebojte se, výhra zadarmo to nebude, za to vám ručím.

Robinson Crusoe je chameleon, který uspokojí hráče euroher stejně jako fanoušky ameritrashe. Díky svému kooperativnímu zaměření je perfektní pro týmové hráče, ale s trochou vysvětlování, trpělivosti a se zralejšími dětmi se dá použít také jako rodinná hra. A díky obtížnosti a komplexnosti zaujme i hardcore hráče. Pro fanoušky žánru nutnost, pro ostatní velmi kvalitní doplněk do sbírky.

Brutálně těžká survival kooperativní strategie nabízí vyžití hráčům euroher i fanouškům ameritrashe.
Špetka literární teorie

– knihu Život a zvláštní podivná dobrodružství Robinsona Crusoa, námořníka z Yorku, vydal v roce 1719 britský autor Daniel Defoe
– předlohou se stal příběh skotského námořníka Alexandra Selkirka, který byl roku 1704 vysazen z lodi a na ostrově v Tichém oceánu přežil čtyři roky a čtyři měsíce
– kniha je ovlivněna osvícenstvím a racionalismem. Robinson si v každé situaci musí poradit vlastní hlavou a rukama, snaží se civilizovat ostrov i Pátka a vystavuje v popředí myšlenku, že člověk pomocí rozumu dokáže pochopit a udělat zdánlivě nedosažitelné věci
– v češtině je nejznámější překlad J. V. Plevy, určený hlavně dětským čtenářům. Pleva knihu značně zjednodušil. Také chtěl předložit obraz Robinsona jako moderního člověka, vynechal proto řadu úvah a některé problematické pasáže, například Robinsonův obchod s tabákem a otroky