O základní sadě Summoner Wars (Války vyvolavačů) jste se již mohli dočíst v této recenzi. Colby Dauch však stále pracuje na rozšiřování rodiny vyvolavačů a směle vymýšlí další armády s unikátními schopnostmi. Dnes přišel čas podívat se na exkluzivní Mistrovskou sadu, která nabízí 6 unikátních frakcí, čímž se celkový počet armád bojujících na polích Itharie dostává na úctyhodných 16 (v češtině zatím 14). Za české vydání vděčíme společnosti MindOK.

Summoner Wars: Mistrovská sada
Autor Colby Dauch
V ČR distribuuje MindOK
Počet hráčů 2-4 hráči
Časová náročnost 30 minut
Vhodné od 9+ let
Jazyková závislost Kompletně česky
Rok vydání 2015
Pořadí na BoardGameGeeku 80. (strategické hry), 97. (celkově)
Mechanismy Házení kostkami, pohyb po hracím plánu, hand management

První věc, které si po zakoupení Mistrovské sady člověk všimne, je velikost její krabice. Je obrovská. A její váha ještě zvyšuje vzrušení před otevřením. Uvnitř nalezneme (kromě pravidel) 5 hracích kostek, 20 žetonů zranění, hrací plán na pevném kartonu a také 225 karet tvořících 6 jedinečných armád. Každého sběratele vlastnícího další balíčky frakcí také potěší množství plastikových znovu-uzavíratelných sáčků, díky kterým se jednotlivé karty v krabici nepromíchají. Zatímco u základního setu dostanete za pár korun ke dvěma rasám jen papírový plánek, u Mistrovské sady už se nešetří. Právě pevný hrací plán silně mění požitek ze hry.

Ač je velká krabice, do které se vejde kompletní sbírka armád, či pevný herní plán výborná věc, hlavním důvodem ke koupi Mistrovské sady jsou zmíněné armády, kterým se věnují následující řádky. Nelze říci, že by některá rasa svou silou jednoznačně převyšovala ostatní (pokud z výběru vynecháme Kozlobry). Některé rasy mají drtivější útok, jiné více životů, ale úplně všechny armády v Mistrovské sadě mimořádně závisí na svých schopnostech. Rozdíl mezi slastnou výhrou a hořkým zklamáním tkví právě v obratnosti, s jakou tyto schopnosti dokáže hráč využít.  Méně zkušení sum2hráči spíše ocení armády, jejichž jednotky mají více životů a přímočařejší schopnosti. Nechápete-li správnou strategii svého národa, dostanete se zvlášť u méně vitálních frakcí (jednotky s jedním životem jako Mentalisté či Stínoví elfové) rychle do problémů.

Pravidla hry se u Mistrovské sady nemění. Ve hře dvou hráčů proti sobě povstanou dva vyvolavači, nějaké ty běžné jednotky a časem také hrdinové. Kromě vyvolávání jednotek mohou hráči využívat rozličné karty událostí se značným strategickým potenciálem. Hráči mají k dispozici dobírací balíček, magický balíček (karty v něm tvoří platidlo; na začátku hry je prázdný a plní se postupně) a odhazovací balíček (hřbitov použitých karet z magického balíčku).

Během svého kola hráč:

  • dobere karty z dobíracího balíčku do ruky tak, aby jich bylo celkově 5,
  • vyvolává nové jednotky v blízkosti své zdi a zaplatí jejich cenu z magického balíčku,
  • zahraje karty událostí, jejichž efekt se okamžitě vyhodnotí,
  • pohne s až třemi jednotkami o maximálně dvě pole,
  • zaútočí až třemi jednotkami na nepřítele – zabité nepřátele si hráč vloží do svého magického balíčku (čím víc nepřátel hráč zabije, tím víc vlastních jednotek si může vyvolat),
  • doplní magický balíček o libovolný počet karet z ruky (to se hodí, když mají nepřátelé tuhý kořínek a ne a ne chcípnout),
  • předá tah dalšímu hráči.

Přehled armád

ORKOVÉ Z BAŽIN

orkove-z-bazin

Velmi specifická armáda Orků z bažin stojí za novou kapitolku pravidel. K boji totiž využívá Živé ploty, speciální verze zdí se dvěma životy. Živé ploty se rozmísťují po celém herním plánu – vašim jednotkám poskytují úkryt a umocňují jejich schopnosti – a nepřátelé se při pohybu v živých plotech snadno zraní. Karty Živých plotů drží hráč odděleně od svého dobíracího balíčku a při jejich zničení se do něj opět vrací (Živé ploty neskončí v protivníkově magickém balíčku). Až cizí či vlastní jednotka zemře poblíž zdi (i Živého plotu), může na dané místo přiložit nový Živý plot. Ale Orkové z bažin se pyšní ještě další zvláštností – nejdražší a nejsilnější běžnou jednotkou ve hřeDivochy (viz obrázek). Kombinace životů, útoku a speciální schopnosti Ochromení hrůzou je v mých očích řadí před mnohé hrdiny, což nevybalancuje ani vyšší cena čtyř karet z magického balíčku.

MENTALISTÉ

mentaliste

Mentalisté patří k defenzivnějším armádám. Nemají svaly, životy, ani Živé ploty a při bitce zblízka je čeká pořádný výprask. Co ale mají, jsou velmi vyčůrané schopnosti, které vám umožní převzít kontrolu nad nepřátelskými jednotkami. A pokud je tou nepřátelskou jednotkou třeba výše zmíněný Divoch, nezbyde protihráči než začít s úklidem po prohrané partii. Nízký počet životů jednotek Mentalistů vyvažuje fakt, že všichni útočí na dálku. Dále zmíním speciální schopnost vyvolavače, díky níž se otravných jednotek snadno zbavíte zaplacením jejich ceny a odhozením do odhazovacího balíčku.

TRPASLÍCI Z HLUBIN

trpaslici

Pokud si vyberete armádu Trpaslíků z hlubin, měli byste umět dobře počítat. Trpaslíci z hlubin totiž vděčí za své schopnosti sionským učitelům a připravte se, že i ta nejhloupější jednotka s nulovým útokem (Holobrátci) si za každou prkotinu nechá zaplatit z vašeho magického balíčku. Pokud otevřete své srdce a peněženku, získáte třeba bonus útoku +1 nebo přesun jednotky někam úplně jinam. Vyvolavač vám nějaký ten drobák vrátí svou schopností Usebrání (přemístění karty z odhazovacího balíčku na magický – pod podmínkou maximálně jednoho útoku v tahu), ale bez karet událostí zlevňujících schopnosti běžných jednotek se nehnete.

STÍNOVÍ ELFOVÉ

stinovi-elfove

Armáda Stínových elfů se skrývá v temných zákoutích hracího plánu a v ideálním případě se v nestřežený okamžik vrhá na překvapené protivníky. Jenže nízký počet životů běžných jednotek mnohdy stojí za zjištěním, že ani rychlé přesuny a přeskupení nedokáží nahradit pořádný zápal v boji. Podobně jako Mentalisté se i Stínoví elfové snaží vybírat konfrontace, kterých se zúčastní, a tomu zbytku se vyhýbají. No, a pokud se podaří našetřit 8 karet magie, neexistuje nic, co by čtyřhlavá saň Hydrak nedokázala zabít.

PÍSEČNÍ GOBLINI

pisecni-goblini

Píseční goblini patří s názvy svých schopností jako Obrání mrtvol, Zbabělost, či Kamufláž k mým oblíbeným armádám. Levné a silné běžné jednotky jsou klíčem k úspěchu těchto pouštních polokrys. Proti jednotkám útočícím na dálku jsou obzvláště dobří Vrhači oštěpů se svou schopností Kamufláže (na tuto jednotku může útočit jen sousedící jednotka). Mezitím, co se nepřátelské vojsko přiblíží na dohled, se vyvolavač Krusk schová pod nejbližší písečnou dunu a ve vhodný okamžik použije Písečnou bouři (za 2 karty magie odhodí až 3 jednotky, jež při hodu kostkou 4–6 utrpí jedno zranění), po které už skutečně nezbývá, než obrat nějaké ty mrtvoly.

KOZLOBŘI

kozlobri

A už jsme se dostali k fenomenálnímu národu steroidových kozích vikingů: Kozlobrů. Proč by zrovna banda přežvýkavců měla být adeptem na nejsilnější rasu v Mistrovské sadě? Inu, i ta nejslabší běžná jednotka se chlubí dvěma životy a při pohybu na nepřátelské straně bojiště dostává ihned bonus +1 k útoku. A tak je to s každým Kozlobrem. Těžko je zabít a jejich schopnosti navíc nabízí pasivní buffování jednotek (rychlosti pohybu či síly útoku), za které NECHTĚJÍ ZAPLATIT!!! (Trpaslíci z hlubin, koukám se na vás).

sum3
Stejně jako armády ze základní sady nezklamou hráče ani nové frakce v Mistrovské sadě. Jen jsou trochu více závislí na strategii, což chvatně oplatí skvělým herním zážitkem. Ale najdeme i několik
nepříjemností. Podívejte se třeba na zadní stranu karet Trpaslíků z hlubin a Stínových elfů. Že nemůžete najít rozdíl? Přesně… Tyto dva národy mají téměř totožný rub svých karet, což může nejednoho vyvolavače při jejich třídění rozhodit. Dalším negativem je již zmíněná veliká krabice, která zabere opravdu dost prostoru. Toto negativum však platí pro 90 % strategických deskových her. Poslední nepříjemností je vyšší pořizovací cena. Zde je však potřeba brát v potaz, že se hráči dostane do ruky 6 armád, což by při samostatném nákupu stálo cca 1 000–1 200,- Kč + pevný hrací plán (cca 300,- Kč) + krabice, žetony zranění a kostky. Z ekonomického hlediska má tedy vyšší cena své opodstatnění.

Značka Summoner Wars se za téměř sedm let své existence stihla pořádně rozrůst. Zatímco levná základní sada měla za úkol získat si srdce hráčů pro svět vyvolavačů, Mistrovská sada cílí na bláznivě zamilované, kteří se nespokojí s jednou či dvěma dokoupenými armádami. Šest nových frakcí znamená výbornou znovuhratelnost a hodiny a hodiny zábavy. A díky hracímu plánu z pevného kartonu si nyní vychutnáte každou partii až do dna. Proto si pospěšte pro svoji vlastní Mistrovskou sadu – války vyvolavačů nepočkají!

VERDIKT
Luxusní Mistrovská sada se šesti exkluzivními armádami a pevným herním plánem je záležitost pro opravdové fajnšmekry mezi vyvolávači.

summ-srovnani16 5 4 3 2

Komentáře

komentářů