Do českých kin dorazil netrpělivě očekávaný komiksový snímek Sebevražedný oddíl. Film nabízí ne úplně klasickou týmovku, tentokrát se jedná o partu antihrdinů, o ty nejhorší z nejhorších, které si vybrala americká vláda pro splnění mise, při které mohou tito „hrdinové“ zemřít.

Film se dějově odehrává po událostech snímku Batman v Superman, muž z oceli je mrtvý. V tu chvíli se nechají americké bezpečnostní špičky přesvědčit, že v boji proti nadlidem není možno bojovat se zásahovými týmy, ale je potřeba sestavit vlastní tým nadlidí. Bezpečnost je navíc zajištěna miniaturními náložemi v krku antihrdinů, to kdyby náhodou chtěli utéct. První nasazení na sebe dlouho nenechá čekat. Nadpřirozená hrozba totiž zaútočila na Midway City.

1468266753

Po nepříliš povedeném filmu Batman v Superman, který selhal především u kritiků, bylo na Sebevražedném oddílu, aby napravil reputaci DC univerza. A to se mu v první polovině filmu daří. Základem, na kterém film staví, je představení všech hrdinů, které později mají tvořit funkční tým. Představení je stylové, dočkáme se i dvou cameí a celkově první polovina má jasný a dostatečně svůj výraz.

Ve filmu je velké množství různorodých postav, a tak člověka napadne srovnání s letošním Capem, ve kterém bylo jednotlivých hrdinů také nemálo. Jenže v tomto má Marvel výhodu, postav má sice požehnaně, ale budoval a rozvíjel je řadu let. U Sebevražedného oddílu si tuto fázi velmi rychle odbudeme a prokreslení postav tím neskutečně trpí. Je pak obtížné chápat a věřit jejich osobní motivaci. Děje se to bohužel i u hlavních postav filmu, což moc nepotěší. Hlavní hrdinové si navíc mají díky množství postav problém se prosadit a nemají tak žádný nezapomenutelný moment.

Sám režisér Ayer prohlásil, že natočil přesně takový film jaký chtěl, což by značilo chyby ve scénáři. Nesmíme ale zapomenout na střih filmu, i když to nikdo oficiálně nepřizná, stříhalo se ve velkém. Tempo snímku je sice svižné a film šlape na plné obrátky, ale v některých pasážích až moc. Stává se totiž, že chování konkrétní postavy je nesmyslné, protože nevíme dostatek informací o tom, co dané scéně předcházelo.

1468266763

Když se podíváme blíže na postavy, tak nás zaujme zejména Deadshoot, Harley Quinn a Amanda Waller. Představitel Deadshota, Will Smith, je ve formě a svoji postavu si, stejně jako při propagaci filmu, užívá na 100%. A k tomu se ještě dokáže tvářit jako frajer. Své charisma podává v nejlepší kvalitě. Dokonale ovládá zbraně, nikdy nemine a jeho jedinou slabinou je jeho malá dcera. Margot Robbie alias Harley Quinn je žolíkem filmu a svoji roli si neskutečně užívá. Její koketování s Jokerem, roztomilost a pocit nejistoty – nikdy nevíte co a kdy udělá – jsou k nezaplacení. Třešničkou na dortu je pak krása samotné herečky. A třetí důležitá do party, Viola David, která hraje šéfku celého projektu Amandu Waller. Ve filmu je to prvotřídní mrcha, která zkušeně manipuluje s ostatními postavami.

Ostatní členové již tolik díky omezenému prostoru, který dostali, nevynikají.  Taková Cara Delevingne a její kouzelnice Enchantress je naprosto zbytečná, nevyužitá a celkově její představitelka podává jeden z nejhorších hereckých výkonů. Jai Courtney alias Captain Boomerang, přes nedostatek prostoru podal slušný výkon. Navíc tato postava má do budoucna velký potenciál. Samotnou kapitolou je pak Joker s tváří Jareda Leta. Příliš málo času na plátně a je to škoda, vypadá to totiž, že tu máme dalšího bezvadně šíleného chlápka, který dokáže skvěle manipulovat s ostatními postavami (především se svojí milou Harley) ve svůj prospěch.

1468266698

Jako jednotlivci asi osloví jen někteří hrdinové, jako tým dohromady ale nabídnou pořádnou jízdu, u které všichni vypadají nehorázně cool (ať dělají cokoliv). Scény s Jokerem a Harley, Diablo a jeho oheň, nebo Deadshot ve chvílích, kdy začne pálit a je u toho za pořádného frajera. Funguje to. Akční scény jsou slušné a plně splňují parametry akčního blockbusteru (a to zejména svoji vizuální stránkou). Asi nejvíce celkovému dojmu pomáhá soundtrack, který složil Steven Price a jeho písničkový doprovod je citlivě a zároveň stylově používaný.

Na snímku je také vidět, že režisér David Ayer má za sebou již několik filmů, kde pracoval s podobně vyšinutými postavami, které se díky svému okolí projevují jako cynické svině. Ve filmu je výrazný cit pro detail, a to jak vizuální a kameramanský, tak i dějový (ač se to na první pohled nezdá). Ano, určitě měl Ayer svoji osobní vizi, ale u takhle drahého projektu (rozpočet 175 milionů dolarů) mu to studio nedovolilo a jelo se na jistotu. Což je trochu škoda. Ale i tak to, vzhledem k omezení přístupnosti (nějaký ten cákanec krve nebo sprosté slovíčko by se hodily) a zásahům ve střižně, dopadlo celkem dobře. Bohužel, asi to není taková pecka roku jak si mnozí slibovali po velmi dobré kampani, ale vybalancování tu je i přesto, že film ve finále negraduje tak jak by měl.

Snímek se může jevit jako chaotický, ale on ten chaos má svůj řád a strukturu, která se odhalí již v první polovině. Film splnil očekávání, že se bude jednat o snímek, kdy divák fandí padouchům, což je ojedinělé, ale zde se to povedlo. Dvě hodiny stopáže vše jede na plné obrátky a tak tu nakonec máme, i přes negradující finále, velmi dobře natočený film, který pomalinku otevírá jiný kus DC univerza. Jen je škoda, že Ayer nedostal ještě o kousek více tvůrčí svobody.

Moje hodnocení: 65%

Komentáře

komentářů

About The Author