Tři partie. Přesně tak dlouho trvalo, než se Splendor zařadil na seznam mých oblíbených her. A rovnou řeknu, že je to jedna z těch her, která chytne každého, nehledě na věk, pohlaví nebo vkus. Čím je tak jedinečný? Jen čtěte dál…

Splendor
Autor Marc André
V ČR distribuuje ADC Blackfire
Počet hráčů 2-4 hráči
Časová náročnost 30 minut
Vhodné od 8 let
Jazyková závislost Hra neobsahuje text
Rok vydání 2015
Pořadí na BoardGameGeeku 8. (rodinné hry), 82. (celkově)
Mechanismy Nákup karet, sestavování setů karet

Oficiálně by vás hra měla přenést do kůže šéfa klenotnické gildy usilujícího o její maximální prestiž pomocí nákupů nových dolů, dopravních společností a šikovných řemeslníků. Reálně si výše zmíněného tématu ani nevšimnete, protože Splendor je více méně abstraktní hrou. Jenže to, co ztrácí v tématice a atmosféře, bohatě nahrazuje výborně zpracovaným herním mechanizmem a neustále se měnícím prostředím. A právě tento prvek dělá ze Splendoru návykovou záležitost. Ale jedno po druhém.

Francouz Marc André byl zvláštní děcko. Místo hraní si na písečku proseděl dny u partií šachů proti svému otci. A to na člověku zanechá stopy. První desková hra, Bonbons, mu vyšla v roce 2011 a od té doby stačil vymyslet ještě další tři, včetně velmi strategické Barony, ve které se hráči v roli ambiciózních baronů snaží do svých spárů získat co největší území. V České republice zatím vyšel díky společnosti ADC Blackfire pouze Splendor. Ten však stačil vyhrát Golden Geek Awards 2014 a u nás Hru roku 2015.

Ale zpátky k tématu. Příprava hry trvá asi minutu, během které připravíte barevné žetony drahokamů tvořící herní měnu, karty rozvoje (jediná věc, co lze nakupovat) a kartičky s podobiznami šlechticů. Během kola může hráč vykonat jednu ze čtyř akcí:

  • vzít si 3 žetony drahokamů různých barev,
  • vzít si 2 žetony drahokamů stejné barvy (tuto akci lze zahrát jen, pokud zbývá v zásobě 4 nebo více žetonů daného drahokamu),
  • rezervovat 1 kartu rozvoje a vzít si 1 žeton žolíka (žolík je žlutý žeton, kterým lze nahradit jakýkoli jiný žeton drahokamu),
  • pořídit si 1 kartu z nabídky uprostřed stolu nebo jednu z dříve rezervovaných karet.

Cílem hry je nasbírat 15 bodů prestiže. Tyto body lze získat ze dvou zdrojů: z kartiček rozvoje a kartiček s podobiznami šlechticů. Platí, že nejlevnější kartičky rozvoje nemusí nabídnout žádný bod prestiže, ty nejdražší až šest bodů. Cenu karty rozvoje vyjadřují symboly žetonů drahokamů v levém dolním rohu

13663373_10210181333318265_1846172163_oJeště doplním k pravidlům, že nikdy nesmíte mít více než 10 žetonů diamantů a počet vámi rezervovaných karet nesmí převýšit 3. Při pohledu na nejprestižnější karty rozvoje a jejich astronomické ceny je evidentní, že tolik žetonů diamantů nelze podle pravidel našetřit. No a tím se dostáváme ke klíčové vlastnosti karet rozvoje. Poskytují totiž slevu na další nákupy v závislosti na symbolu, který je uveden vpravo nahoře na dané kartě rozvoje.

Příklad: Hráč si v jednom kole koupí kartu rozvoje se symbolem zeleného smaragdu. Následující kolo chce koupit jinou kartu rozvoje s cenou 2 zelených a 2 červených žetonů. Díky kartičce rozvoje se smaragdem však musí zaplatit nikoli 2 zelené žetony, ale pouze jeden. A kdyby měl snad rovnou dvě karty rozvoje od každého drahokamu, bude tento nákup zcela zdarma. Člověk nemusí být Horst Fuchs, aby si uvědomoval nezměrný potenciál nablýskaných karet rozvoje!

Nádherné slůvko sleva však není jediným magnetem Splendoru. Jak hra pokračuje, karty rozvoje jsou ze společné zásoby vykupovány a nahrazovány novými kartami. Tím se ustavičně mění herní prostředí a hráči jsou pohlceni neustálým upravováním své strategie. Málokterá deskovka nabídne herní mechanizmus uvádějící hráče téměř do stavu hypnotického transu. Splendor to dokáže.

13681864_10206994109272543_519607829_oCo se strategie týče, hráči musí do plánování vlastního herního postupu zahrnout správný „resource management.“ Společná zásoba žetonů je totiž omezená a často se stane, že zrovna ve vašem tahu zeje prázdnotou. Taky se může stát, že kartu rozvoje, na kterou šetříte tři kola, vám někdo vyfoukne přímo pod nosem. A mluvil jsem už o tom, že také o šlechtice je pořádná bitka, jenže body prestiže si může odnést pouze ten nejrychlejší? Ač nepřímá, je interakce mezi hráči stěžejním aspektem hry.

Velmi mě potěšilo zpracování herních komponent. Obzvlášť žetony drahokamů jsou ve skutečnosti profesionální těžké pokerové žetony svádějící nenechavé prsty. I přes pokulhávající tématiku je grafické zpracování karet rozvoje oku libé. Vtipně působí jen velikost krabice, do které by se herní komponenty vešly asi tak dvacetkrát a stále by zbylo místo i pro svačinu. Ale co, hry se musí prodávat a peníze vydělávat. A větší krabice znamená vyšší cenu.

Půlhodinových rodinných her je na trhu celá přehršel. Her jako Splendor už méně. Marc André při představování hry řekl, že klíčem bylo vytvořit komplexní hru s rychlým spádem, kde kola netrvají dlouho. Přesně to se v případě Splendoru podařilo. Díky absenci kostek tu ani náhoda nehraje roli. Sečteno podtrženo, nelze v případě Splendoru šlápnout vedle.

VERDIKT
Třicetiminutová ekonomická návykovka pro 2-4 hráče, kterou si zamiluje úplně každý.

 

Druhý pohled – Michal „Myyysha“ Stárek

Za posledních pět let jsem si vyzkoušel okolo 300 stolních her. Vždy se mi na nich líbilo, že každá měla svůj vlastní unikátní způsob, jak nově provázat pár herních mechanismů… a člověk zase musí přemýšlet, jak z těchto pravidel vyjít co nejlíp.

Přesně z toho důvodu tápu, proč je Splendor tak populární… ten mi totiž přijde jako mechanismus jeden jediný. Euroidní “resource management” oholený na kost. Všichni hráči si staví nějaký svůj engine, svou trvalou zásobu barviček, a upřímně doufají, že to budou právě oni, kdo bude na tahu, až z hromádky náhodně vyskočí karta, která svou kombinací barev zapadne do jejich dosavadní filozofie.

A protože jsou informace o dosavadním enginu veřejné a možnost odepírat karty ostatním velmi snadná, jsou takto v nemilosti pořadí balíčku vlastně úplně všichni. Podle mě by hra (ač je to gateway game určená pro širokou veřejnost) měla umět víc než tohle. Na druhou stranu, sama se nevyklikala v pořadí BGG žebříčku tak vysoko, takže možná jsem ten divný já, který nevidí její appeal.

Komentáře

komentářů

About The Author