Závěrečný díl série Grimnoirské kroniky začíná prakticky tam, kde druhý díl skončil. Tajná společnost sice zničila démona pustošícího americké město, ale opět je v hledáčku nejenom tajných služeb, ale kvůli všeobecnému strachu také veřejnosti. Lidé jsou totiž tupé stádo. Zvedák Jake Sullivan se vydává s bývalým příslušníkem Železné gardy Toruou do samotného srdce Impéria na sebevražednou misi. Jejich cílem je odhalit zrádce, jenž se vydává za nesmrtelného kancléře.

V USA zatím pokračuje zbytek tajné společnosti ve snaze očistit své jméno. Alespoň oficiálně. Neoficiálně rozbíhají vyšetřování s cílem vypátrat, komu jsou tak velkým trnem v oku. A tušení, které jistě pojal čtenář již v průběhu druhého dílu, že vítr vane jedním směrem, začíná nabývat stále přesnějších obrysů.

Poslední dějovou linií je snaha Faye najít odpověď na otázku, zda je opravdu monstrem, které může zničit celý svět. Po porážce démona zmizela, takže všichni si myslí, že je mrtvá, ale ona není. Jak se zdá, tak odpovědi leží uprostřed Berlína, města obehnaného zdí, v jehož troskách přežívají tisíce šílených živých mrtvých císařských vojáků. Faye se tam vydá, a tak je dost možné, že se její smrt brzy stane skutečností.

Série Grimnoirské kroniky spěje ke svému vyvrcholení. Karty jsou rozdány, strany vybrány a nezbývá, než aby se rozehrála hra o nic menšího než o náš Svět. Největší pozitivum knihy mi došlo po jejím dočtení, ale rád bych se o něj podělil hned na začátku. Okovy války uzavírají všechny dějové linie a ukončují celou sérii. Mezi všemi těmi desetidílnými sériemi je to tak osvěžující, že to bylo to druhé, co mě po jejím dočtení napadlo. První byl smutek, že to skončilo. Ano, autor si ani nenechává horkým dlátem tesaná zadní vrátka, aby mohl sérii nastavovat. Jak se sám vyjádřil, Grimnoirské kroniky tímto bere za uzavřené a do jejich světa se vrátí povídkovou formou. Takže o další porci příběhů z tohoto velmi zajímavého světa ochuzeni snad nebudeme.

Nejplastičtější postavou hlavně tohoto dílu, ale potažmo celé série, se díky vnitřnímu rozporu jeví Faye. Agresivita, která v ní vře, pomalu probublává napovrch a v nejedné situaci si dívka musí stále opakovat, že nemůže zabít každého, kdo jí zkříží cestu.

V kontrastu s Faye pak působí Jake Sullivan, který je stále stejný. Klasický noir hrdina. Silný fyzicky, morálně pevný a nikdy nechybující. Skoro až prvoplánově plochý. Za sebe musím říct, že i Toru, bývalý železný gardista, je zajímavěji vykreslen. Ale aby nedošlo k mýlce, v knize, kde se zamotávají tři dějové linie, kdy je celý svět ve varu a často není vůbec jasné, kdo je na čí straně, je právě Jakeova stabilita takovým tím záchytným bodem, od kterého se lze odrazit.

Napsat o Okovech války, že se jedná o důstojné zakončení celé série, by bylo velmi dehonestující. Celou knihou dýchá autorova láska ke světu, který vymyslel a radost, kterou mu psaní příběhu Grimnoirské společnosti přinášelo. Za sebe mohu říct, že tak lehké a přirozené vygradování několikadílné série s uzavřením všech dějových linií jsem dlouho nečetl. Takže kdo četl předchozí díly, je volba jasná. Kdo je nečetl, hybaj pro první a s chutí do toho.

Autor: Correia Larry

Obálka: Petr Willert

Překlad: Jakub Mařík