„Ze smrti svého otce viním Charlese Dickense.“

Těmito slovy začíná kniha V tomto domě straší. Píše se rok 1867 a Eliza Cainová, jednadvacetiletá učitelka v dívčí škole, se po nečekané smrti svého otce rozhodne odstěhovat z rodného Londýna a přijmout místo guvernantky na vesnickém sídle Gaudlin Hall v hrabství Norfolk. Aby se jednalo o správný gotický román, dům byl v minulosti místem hrůzných událostí, a je právě na nové guvernantce, aby tajemství sídla a rodiny Westerlyových odhalila a zachránila si tak vlastní život. Že jste to už někde slyšeli?

21130ecbdfd59e0170eea0c2fcd7ba30John Boyne (autor mnohým dobře známého románu Chlapec v pruhovaném pyžamu) se vrhnul na psaní čehosi, co ve výsledku působí jako směsice několika klasik – kniha V tomto domě straší si propůjčuje náměty z Jane Eyre (Charlotte Brontë), Rebeccy (Daphne du Maurier) a Utažení šroubu (Henry James). Autor na tato díla téměř odkazuje, a to natolik „okatě“, až se zdá, že jednou z možných interpretací by mohla být snad lehká parodie na výše zmíněná díla či celkově žánr gotického románu. Části knihy také bohatě čerpají ze stylu Charlese Dickense, který se v knize dokonce objevuje jako živá postava na vlastním autorském čtení v Londýně.

Atmosféra, kterou John Boyne v knize vykreslil, se skutečně snaží přiblížit gotickým románům viktoriánské doby, narušuje ji však několik věcí – nepochopitelná sebelítost hlavní hrdinky kvůli svému vzhledu (nazývá se ošklivou na tolika místech knihy, až jsem získal pocit, že o tom sama sebe přesvědčuje), její romantická zasněnost, která zvláštně kontrastuje s událostmi odehrávajícími se v jejím okolí, a v neposlední řadě značná intelektuální propast mezi ní a průměrným člověkem; nenazývám ji hloupou (tak jak to udělala jedna z postav), nicméně činy, ke kterým se v příběhu uchyluje, nejsou ani logické, ani citově založené. Jedná zkrátka schematicky tak, aby se to autorovi, jak se říká, „hodilo do krámu“ a mohl tak příběh posunout dále.

Aby se však nezdálo, že autorovi pouze něco vytýkám: musím přiznat, že mě přes zdánlivou neoriginálnost námětu překvapila čtivost knihy a to, jak dokáže „chytit a nepustit“. Přestože jsem při téměř každém otočení stránky dokázal předvídat, co se asi stane dál, nebyl jsem schopen knihu odložit. Atmosféra knihy, která již byla zmíněna výše, se spirálovitě točí kolem motivů samoty, izolovanosti, neschopnosti postav komunikovat a záhadných událostí, které si přes svou předvídatelnost zachovávají schopnost čtenáře zaujmout.

Kniha V tomto domě straší je bezpochyby oddechovým (hlavně nečekejte žádnou skutečnou hrůzu, nejstrašidelnější částí knihy je její obálka) čtením na podzimní či zimní večery, které tu budou co nevidět. A pokud na tom při čtení budete stejně jako já, může vám radost přinést právě vědomí, že jste celou záhadu rozluštili asi o padesát stran dříve než hlavní hrdinka.

Vydal: Plus, 2016

Autor: John Boyne

Překlad: Mirka Kopicová