Dlouho očekávaný román z pera rodáka z Bruntálu, Františka Kotlety, se vrací k hlavnímu hrdinovi povídkové sbírky Příliš dlouhá swingers party, doktorovi Tomášovi Koskovi. Kdysi teoretický odborník na magické rituály, nyní hlavní vyšetřovatel detektivní agentury specializující se na magické zločiny, se nachází v prekérní situaci. Někdo unesl dceru českého premiéra a byla u toho použita pradávná magie. To, co se ze začátku zdálo jako jednoduchý případ vydírání, se však více zamotává. Po matičce Praze se potulují vietnamští démoni, jejichž množství a síla rapidně roste. Čínští zabijáci, jdoucí Koskovi po krku, jsou vedle toho jen zpestřením. A i přes nenávist Tomáše Koska k proroctvím vše naznačuje tomu, že jedno z nich bude možná pravdivé. To o konci světa!

velkeproblemyNa začátek hodnocení knihy Velké problémy v Malém Vietnamu musím bez obalu přiznat, že knihu předcházející (Příliš dlouhá swingers party) jsem si z Kotletových děl oblíbil skoro nejvíce. Tam, kde se v jiných cyklech bezradně točil v kruhu a jediné, čím řešil nastalou situaci, byl nárůst prtivníků/obětí, tak povídku prostě ukončil. O to lehčeji se celá kniha četla. Forma oddělených příběhů s vlastními padouchy, kterými se linula zápletka, jako by vyhovovala autorovi více.

V novém románu tento koncept autor opouští a vrací se k jednolitému příběhu nataženému na celou knihu. Ano, čtete správně, nataženému. Zde se dostáváme k slabší stránce knihy, kterou je zápletka, jež má potenciál tak na delší novelu, avšak rozhodně ne na takřka tří set stránkový román. S předchozí výtkou úzce souvisí druhá věc a tou je závěr. Hrdina tradičně spolu se svojí grupou zaútočí v takřka sebevražedném pokusu na sídlo hlavního záporáka. A? A na několika stránkách bez výrazného napětí samozřejmě zvítězí. A odchází do zapadajícího slunce. Dobře, ne, závěr je v posteli, za což musím dát Kotletovi plusové body, ale přece jen. Na to, jak obtížnost nepřátel celou knihu gradoval, to bylo podle mě přece jen málo.

A plusy? Tak těch je také pořádný kopec. Jak jsem již napsal v recenzi k předchozímu dílu, Kotleta zraje. Velké problémy v Malém Vietnamu jsou ta správná zábava, kterou od něj čekáme. Krev, sperma, krev, krev, rasismus, absence politické korektnosti a to vše napsané s lehkostí, která již netrpí občasnou křečovitostí z prvních autorových knih.

Ještě tento rok je naplánované vydání dalšího románu s názvem Spad, ve kterém se autor podívá na zoubek postapokalyptickému světu. Pokud bude zachován precedens, že změna prostředí je pro autorovo psaní svěží vítr a k tomu navíc vezmeme v potaz jeho vypsání, tak na další knihu se opravdu třesu jako malý ratlík. Avšak na Velké problémy v Malém Vietnamu ani přes několik slabin určitě nezanevřete. Pořád je to totiž kvalitní odpočinková akce, jakou od autorů Kotletova ražení očekáváme.

Název: Velké problémy v Malém Vietnamu

Autor: František Kotleta

Obálka: Lukáš Tuma