Ten večer teklo víno proudem a příběhy o hrdinských činech rezonovaly stěnami hostince. Nikoho tedy nepřekvapilo, když ráno, ještě než kohout zakokrhal, vyrazila parta dobrodruhů do jeskyně vládce zla. Hned u vchodu narazili na malého, rudého impa. „Jste očekáváni!“ zaskřehotal. „Očekáváni?“ podivil se mohutný paladin, kráčející v čele družiny. Imp přikývl a uskočil stranou. Za jeho zády se přímo na dobrodruhy valil obrovský kámen…

Vládci podzemí
Autor Vladimír Chvátil
V ČR distribuuje MindOK
Počet hráčů 2-4 hráči
Časová náročnost 90 minut
Vhodné od 12 let
Jazyková závislost Kompletně česky
Rok vydání 2009
Pořadí na BoardGameGeeku 91. (strategické hry), 131. (celkově)
Mechanismy Pohyb po hracím plánu, umísťování dělníků, programování tahu

Vladimír (Vlaada) Chvátil, Jarda Jágr české deskoherní scény, se proslavil mnoha tituly, a některé z nich právem patří ke zlatému fondu domácí tvorby. Takovým počinem jsou i Vládci podzemí, desková verze populárního Dungeon Keeperu, ve kterém se hráč ocitl v roli „pána jeskyně“, jenž chystá svoji kobku na nájezd hrdinů.

Co budete v kabátu Vládce podzemí dělat? Kopat chodby, budovat místnosti, verbovat nestvůry a líčit pasti, zkrátka podnikat vše proto, aby otravné dobrodruhy čekalo co nejodpornější přivítání. Protože zlo je do jisté míry abstraktní, vašima rukama a očima jsou impové, malí rudí skřeti, kteří – a teď se chytněte stolu a zhluboka nadechněte – mají rádi práci. I ve světě démonů a draků boží zázrak…

Hra se skládá ze dvou velkých fází, budovací a bojová. V té budovací si hráči připraví plán „obchodů“, kde jsou možnosti pro vaše impy. Chcete je poslat kutat zlato, sehnat jídlo, nebo do výrobny pastí? Všichni hráči se rozhodují tajně a je důležité, aby své kroky monitorovali a četli protihráče – každý „obchod“ může totiž navštívit omezený počet impů a záleží i na jejich pořadí. Pokud jste první, kdo jde pro jídlo, musíte si je koupit. Hráč, který je pořizuje jako druhý, už může vyhrožovat a jídlo dostat za posunutí svého žetonu o jedno pole na ukazateli zla. Třetímu hráči už vesničané nic prodat nechtějí, ale Vládce zla odpověď „ne“ neakceptuje, a chalupu jim vypálí – dostanete jídlo i zlato (které předtím investoval první hráč), což ale dvakrát nepomůže vaší karmě, takže půjdete o dvě pole ke zlu. Čtvrtý hráč pak může tak leda točit palci – kde nic není, ani smrt nebere.

vladcipodzemi2Během budovací fáze také chystáte váš dungeon na obranu před hrdiny. Základem jsou nestvůry – draci, vampýři, goblini a další – a pasti. Také vám můžou pomoci místnosti (například dílna na pasti). K tomu musíte udržovat infrastrukturu, pořídit si dost impů, zajistit jídlo a zlato na výplaty nestvůr, vykutat bludiště chodeb, aby se dobrodruzi nedostali rovnou do srdce vašeho dungeonu atd. Občas se musíte uchýlit k nějaké té špinavosti, což se pak odrazí na ukazateli zla. Jak říká Petr Molyneux, autor původního Dungeon Keepera, „je dobré být zlý!“, jenže odsud posud. Ten nejhorší ze všech Vládců podzemí (ve smyslu zla, nikoliv herního výkonu) bude čelit těm nejtvrdším hrdinům v čele s paladinem, fanatickým zabijákem s mnoha dovednostmi, jehož odporná dobrota a laskavost znechucuje všechny v širokém okolí.

vladcipodzemi1Jakmile máte vybudováno, čeká vás boj. Dobrodruzi, kteří se předtím shromažďovali před vašimi vrátky, konečně najdou odvahu je vykopnout a je na vás, zda je nejdřív čeká nečistou magií oživený golem či šipka s hrotem napuštěným v žíravině. Na základě toho, jak si vedete v bojích, kolik hrdinů zmlátíte do bezvědomí a kolik místností vám naopak dokážou vyplenit, pak získáváte vítězné body. Na konci hry pak dostanete další body podle krásy a funkčnosti vašeho dungeonu – body získá majitel nejvíce nestvůr, nejzlejší Vládce podzemí atd. Hráč s nejvíce body pochopitelně vyhrává.

Tato hra rozhodně nepatří do ruky začátečníkům – chvíli trvá, než se jen seznámíte s principem boje, a obecně po vás hra vyžaduje dost taktiky, čtení soupeřů a plánování. A pokud selžete, z vašeho dungeonu bude tak maximálně ruina roku.

Vladci podzemi IZkušený hráč bude ovšem zářit. Vláďův ďábelský mozek designoval hru s neuvěřitelně chytlavým principem a velkým potenciálem. Každý tah je malý rébus, každé rozhodnutí má následky a mění rovnováhu sil u stolu. Nepořídili jste si dost jídla? Vaše příšerky zmizí se vztyčeným prostředníčkem za obzorem. Nemáte dost pastí? Sakra, mysleli jste si snad, že hrdiny zastavíte očima??

Hra má velmi pěkné grafické zpracování trošku ve stylu původního Dungeon Keepera (a můžete se těšit i na Hornyho!). Stejně jako předloha je pojatá s nadsázkou a humorem. I když už je na trhu k dispozici nějaký ten pátek, rozhodně nezrezivěla, spíše se změnila v kultovní klasiku. Hledáte delikatesu pro náročné? S Vládci podzemí určitě neuděláte chybu.

Klasika z české kotliny potěší fanoušky Dungeon Keepera i náročné hráče, kteří chtějí plánovat a taktizovat.