pulmesicni-trunDoktor Adúl Maslúd se už vidí v důchodu. Nejradši by chodil do parku, studoval prastaré texty a sekl s řemeslem na hřebík. Jenže je posledním lovcem ghúlů v celém Dhamsavátu, a když nemrtvá monstra zavraždí neteř jeho dávné přítelkyně, nezbývá mu než se svým společníkem, mladým dervišem Rasídem, vyrazit do akce. Jak to tak ale bývá, situace je zamotanější, než se zdá, a Adúl brzy pochopí, že čelí možná největšímu nebezpečí ve svém životě…

Saladin Ahmed pochází z Detroitu, ale jeho kořeny sahají až do Egypta a Libanonu. Po vřelém přijetí svých povídek (v češtině vyšlo například Tajemství chatrče Abdela Jameely či Kde ctnost přebývá) debutoval románem Půlměsíční trůn, který nyní přichází na český trh.

Vydat v dnešní době knihu arabské fantasy působí na českého čtenáře možná jako zvláštní marketingový tah, ale já osobně mám rád arabské pohádky, mýty a kulturu velmi rád a na Půlměsíční trůn jsem se dost těšil.

Setkáváme se s doktorem Adúlem Maslúdem, sympatickým, moudrým člověkem, který zná hořké i sladké stránky života. Jeho společník, derviš Rasíd, je naopak fanatický mladík s lehce vymytým mozkem, který povýšil boj proti zlu za smysl svého života a náboženskými knihami se řídí jako nikdo jiný. Ve své víře se často chová zaslepeně a Maslúd to s ním nemá lehké, což ale vyvažují dervišovy bojové schopnosti. Když se tito dva setkají s armádou ghúlů a nomádskou dívkou Zamíou, jejíž klan nemrtví povraždili, začínají se ocitat ve víru nebezpečných událostí, které se týkají politiky a sahají až k samotnému Půlměsíčnímu trůnu. Kromě tajemného mága ale Maslúda děsí i Rasídovy zmatené city k Zamíe, nomádčina nepoddajnost a také osud přátel Litáz a Davúda, které Maslúd musí chtě nechtě zapojit do případu.

Prostředí, ve kterém se děj odehrává, je výborně zpracované a podle mého názoru nutí evropského člověka začít se trochu vzdělávat ve světě arabské mytologie. Magie, píseční netvoři, překrásné paláce a jejich pyšní obyvatelé, to vše ve vás vyvolá stejné okouzlení jako kdysi Princ z Persie či Pohádky tisíce a jedné noci.

Samotný styl balancuje na hraně pohádky a dark fantasy, takže počítejte jak s naivními pokusy o lásku, tak s podřezanými hrdly a sadistickými aristokraty. Musím ale říct, že knize by spíše svědčila ta druhá poloha. Je patrné, že v akčních pasážích se autor cítí jako ryba ve vodě. Na druhou stranu, na stránkách, kde se řeší láska, filosofie či minulost postav, budete mít občas chuť přeskakovat. Pár hluchých míst jde ale s ohledem, že jde o autorský debut, jistě odpustit.

Půlměsíční trůn je výbornou volbou zejména pro ty z vás, kteří už jsou překrmení elfy a trpaslíky a dopřáli by si pro změnu příběh z úplně jiného prostředí. Jinak jde o lehce nadprůměrné, ale zápletkou nepříliš originální akční fantasy na jedno přečtení či na seznámení s orientální tvorbou. Což ale na dovolenou bohatě postačí.

Vydal: Gorgona; 2013
Autor: Saladin Ahmed
Překlad: Vojtěch Sedláček