Na počátku bylo slovo. To slovo bylo Conan. A další slova následovala záhy. Kull, Cormac, Bran Mak Morn. Ta jména definovala celý jeden směr fantasy. A i když se může zdát, že tento směr již nemá co říct, přece jen se čas od času objeví kniha, která minimálně zaujme. A tak zaznělo nové slovo. Khaar. Khaar vzdorující.

Khaar je velitelem elitní jezdecké jednotky království, obávaných Jestřábů. Jediné jednotky, která přísahá chránit zemi proti nepřátelům vnějším i vnitřním. Když se proto chystá spiknutí proti starému králi, musí být jednotka odstraněna.

Zabít ale Khaara není tak jednoduché. Obzvlášť, když ve svém nitru skrývá temné tajemství – Bestii. Ta si čas od času vyžádá krvavou oběť v podobně bezbranného jedince, ale zároveň mu dodává sílu, s kterou se nedokáže nikdo měřit. A když po zradě, vyvraždění jeho jednotky a znásilnění všech hodnot, které se rozhodl chránit, vyráží Khaar na cestu pomsty, přestává být jasné, které zlo je vlastně horší.

Kniha Khaar vzdorující působí na trhu jako zjevení. Není se co divit. V době, kdy žánrové literatuře dominují všemožné paranormální romance, mnohadílné historicko-fantastické ságy či romány kombinující co nejvíc subžánrů, se z ničeho nic objeví kniha vzdávající poctu klasickým příběhům meče a magie.

Inspirace hrdinnými bojovníky z pera klasika žánru R. E. Howarda je patrná od první stránky. K volné asociaci svádí již jméno hlavního hrdiny. Myšlenku pak potvrdí zachmuřelost a nadprůměrnost fyzických dispozic hlavního hrdiny. Autor nicméně přistupuje k jeho osobnosti vcelku originálně a plochost ozvláštňuje temnotou, skrývající se v jeho duši. Bestie, ke které přišel již v mládí, kdy v sebeobranně ubodal temného bojovníka, často vede jeho kroky a nakonec má i nezastupitelnou roli v dalším vývoji zápletky.

Nutno podotknout, že ostatní postavy podobnou zvláštností nedisponují a jsou tak poněkud jednoduché. Záporák se chová zle do morku kostí, i kdyby mu to mělo komplikovat plány a ti na dobré straně jsou zase ochotni obětovat život za nevinné takřka kdykoli.

Druhá velká inspirace, kterou autor nemůže popřít, je svět věčné války Warhammer. Blíže nespecifikované království, nemrtvé armády a hlavně šířící se nákaza chaosu je jasnou známkou, odkud přivál vítr inspiraci. Některá monstra a změny pod vlivem chaosu navíc jako by z oka vypadly ze série Gotrek a Felix.

Už z názvu a popisu děje i postav je vcelku jasné, že se nejedná o literaturu, o které se budou učit budoucí generace při hodinách literatury. Nicméně v porovnání s dalšími díly podobného zaměření je znát, že se jedná o prvotinu. Svědčí proto mírná neučesanost textu a snad až přílišné používání přídavných jmen jako obrovský, vražedný, strašlivý apod. Samozřejmě, že tato slova do takové knihy patří, jejich frekvence je ale přece jen o trochu vyšší, než aby si toho čtenář nevšiml.

Svěží vítr v české fantasy, byť nutno podotknout, že pořádně temný a krvavý. Tak by se dala definovat kniha Romana Turčany jednou větou. Přes některé své neduhy, kterých je na prvotinu překvapivě málo, kniha rozhodně splnila svůj účel a každého fanouška meče a magie, potažmo Warhammeru, určitě nadchne. Co nadchne mnohem víc však je, že se nám tady profiluje další český autor, který je na začátku své cesty a já se rozhodně na další jeho počiny těším.

Vydal: Fantom Print; 2016

Autor: Roman Turčany

Obálka: Fenghua Zhong